Nekromanti Ondska

Evil Peter

Hero
Jag har noterat i att det står i några inlägg att det inte finns någon riktig ondska i Eon. Min tanke på det är att det inte finns något som är helt ont. I Eon är det bara mer beskrivet hur olika parter ser på samma sak eller varandra. Som exempel tror jag nog att det finns de (t.ex. orcherna) som skulle se självaste Sauron som "god" eller iaf inte ond. I orchernas ögon är ju alverna de "onda" och fruktansvärda. Alternativt kan begreppet ond betyda olika saker för olika folk eller varelser. Alltså anser jag att anledningen varför ondskan inte är så lätt att hitta i Eon är att vårt kära rollspel är mer detaljerat angående världen och dess innevånare än många andra och verkligen beskriver det mesta ur olika vinklar. (dock har även solen sina fläckar)

Någon som håller med mina, kanske förvirrade, tankar?

C

Mederian

Warrior
Håller med, man skulle kunna säga att världen beskrivs mer neutralt i Eon, man avgör inte vad som är ont eller gott, man bara beskriver det så får spelarna själva avgöra. Dock har de flesta redan innan de börjar spela Eon en uppfattning om det, t ex att drakar är onda, alver är goda osv.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Zire

Swashbuckler
godhet är väl ganska individuellt för varje individ :)
ex A är god för B om B gillar As handling.
så om A är god mot B och C så är A likt förbaskad lika god mot B som ovan.
en jättegod person är alltså snäll mot både A, B och C; eftersom det blir den "kollektiva kraften" som räknas.

Med andra ord bör den som bara tänker på sig själv vara ganska ond, eftersom den inte gör någon annan något gott.

Då borde också den som inte är god mot någon, inte ens mot sig själv; inte bara vara oberäknelig utan också ondast (ju intelligentare [i det fallet] desto ondare).

- Zire, god mot vissa ond mot andra...

darkmoor

Veteran
Ren ondska är väl en företeelse som förekommer i fantasy. Där den onde inte bara anses vara ond av 'ljuset' utan själv också anser sig ond. Eller?

//Henrik, känd som Darkmoor

Johan K

Gammal & dryg
Jag förstår vad du menar. Det är ju precis som i det verkliga livet. Allt beror på ¨hur man ser på olika saker. Allt är en stor gråzon !

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Zire

Swashbuckler
Jo det är lite lustigt.. dessutom förekommer det aldrig någon förklaring heller.
Jag skulle nog säga att det har att göra med "konvertering" från sagorna.
Men det är väl ganska bra ändå, eftersom idéen med evig, obestridbar ondska är ganska kul...

- Zire

WHaLe

Hero
Onda drakar??? De som flyger omkring och bränner byar mm är inte onda.. De har helt enkelt bara ett förlångt liv och för lite att fylla det med, alltså uttråkade snarare än onda..

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant

Oceanliner

Warrior
Om man så vill kan man ju säga att det inte finns någon ondska i något rollspel eller ens i verkliga livet.

Är barnet som hoppar i myrstacken ond? Är då exempelvis Sauron i sagan om ringen ond? Var Nazisterna onda, är jag ond?

Själv tycker jag att det bara är stämmningsfullt med ren ondska, efter som det är något man inte finner i verkligheten. Av samma anledning som det är skoj med goda riddare som är snälla mot allt och alla. Nu tål det ju att säga att ren godhet och ondska är sällsynt i Eon om det nu ens existerar. (i mitt Mundana gör de det)

//Jonas - Spinner mörka trådar av ondska bakom spelledarskärmen...
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>

Ymir

Liten kantbaron
Håller inte med. Ont och gott skall vara subjektivt, och allt och alla skall vara nyanserat/nyanserade som faen. I min kampanjvärld är tillexempel Kraden Nanórgona en rejält sympatisk typ, om än med vissa wannabe-klassisk klyschnekromantiker-tendenser.

- Ymir, diggar "sin" Nanórgona

darkmoor

Veteran
Den rena ondskan är ju ett krav i så kallad 'high fantasy'. Vad vore den gode hjälten utan en ond furste att besegra... ja ingen hjälte i alla fall...

darkmoor

Veteran
"Nu tål det ju att säga att ren godhet och ondska är sällsynt i Eon om det nu ens existerar. (i mitt Mundana de det)"

... i mitt med... mycket ondska... :>