Intressant fråga. I mitt Trudvang finns det inte något som är gott eller ont som gäller universellt. Gråtrollen som snattar får av en stackars herde är onda för att de stjäl. Å andra sidan kanske det var en sista utväg att snabbt och lätt fixa mat till alla i klanen. Gerbanisangängare är onda för att de har en sån hård människosyn. Å andra sidan är det bara de hårda och starka som överlever och får respekt i Vildländerna, ändå ogillas de av Nidendomen. Den typen av motsättningar mellan gott och ont finns i mitt Trudvang. Inte Evil Wizard in Wizards Tower Summoning an evil Demon-ondska, utan högst subjektiv ondska.
Det klassiska är ändå att de religiösa krafterna ser odöda och framkallandet av desamma som ondska eftersom det är hädiskt - bara Guden ger eller tar liv, och att sätta sig mot den/dem är att försäkra sig om en stå- eller roddplats på båten till Dödsriket. Huruvida vanligt folk ser på odöda är lite beroende på hur bildade de är. Bönderna tror såklart att det är en förbannelse över den döda (ala Haitisk Voodoo) som gör att han går igen, emedan folk som har lite koll på magi och sånt vet att det är en nekromantiker som rest dem - alternativt en elak smågud/demon som tycker om att jävlas med övergudarnas skapelse.
Ismonsterna (typ Hrimtursar och sånt) som kommer ner från Isvidda ibland på räder är onda på precis samma sätt - de är ute efter mat och passar på att vända upp och ner på en bonnaby som underhållning när de ändå håller på. Att se de där små rosa lortarna springa för livet och skrika när man visar sig måste vara en ordentlig penisförlängare. Är det universell ondska då? Nä, de är bara lite elaka.
Å andra sidan är Snödrottningen ond på samma sätt Saruman är det - visst, de arbetar bara för egna syften men de gör det utan hänsyn till någon annan. Vad tusan alla orkhirr eller vad de nu hette och Uruk-Hai:er ska göra när människans värld har fallit har jag dock ingen aning om. Jäklas med folk och råna karavaner är ju vad de gör, liksom. Ska de slå sig ner och leva lugnt lägerliv i sitt utopia, eller? Hursomhaver ogillar jag Snösaga just på en del av dessa premisser. Det är för episkt och för svartvitt. Nästan en ripp på Sagan om Ringen om man hårddrar det.
Så för att direkt svara din fråga: Eftersom det inte finns absolut ondska eller godhet i mitt Trudvang, nej.