DoD Ondskan vid Stigens Slut – Ett Tredjepartsäventyr

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
598
Location
Videnmark
ONDSKAN VID STIGENS SLUT
Engelsk titel: The Evil at the End of the Path

rptg-1.jpg

Som säkert de flesta redan känner till är Dunderdagar igång med ett nytt tredjepartsäventyr till Drakar och Demoner. Det kommer att ges ut både på svenska och engelska. I skrivande stund är den svenska versionen 99% färdig och till den engelska är översättningen igång. Ondskan vid Stigens Slut som äventyret heter har tidigare utgivits som Mörkret vid Stigens Slut till rollspelet Fantasy! – Old School Gaming. Även om mycket är detsamma har även en del förändringar skett för att äventyret skall passa bättre till Drakar och Demoner.

Det är stjärnornas, lägereldarnas och äventyrens tidevarv. Skogen är uråldig och bara de tappraste hjältarna har vågat skåda in i dess hjärta. Det berättas fantastiska historier om vandrande träd, mystiska älvaljus och mörka granar vars toppar försvinner in bland molnen. I denna förhäxade skog har i det fördolda en illvillg fiende börjat gro i styrka som hungrigt vill sluka allt som är gott och rätt. Finns det några hjältar i trakten som vågar vandra en lång och farlig väg för att bringa hopp i en annars mörk och hård värld?

Äventyret är på 48 sidor och i formatet G5. En ny framsida har tagits fram av Niklas Brandt som även gjort alla illustrationer och kartor.

Detta äventyr kommer att KICKSTARTAS. Uppmärksamma fans har säkert även upptäckt att FÖRLANSERINGSSIDAN redan är uppe. Besök denna sida och registrera dig så att du blir informerad så snart kampanjen är igång. Dessutom är det en trevlig EGO-Boost för oss som arbetar med produkten. Kickstartern beräknas gå igång någon i mitten av augusti.

Mer information kommer allt eftersom arbetet fortskrider och har du några frågor så får ni gärna ställa dem i denna tråd.

ONDSKAN VID STIGENS SLUT PÅ KICKSTARTER!
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
598
Location
Videnmark
Jag gillar båda varianterna av framsida. Den stora fördelen för mig som leverantör är att det är lätt att skilja på den svenska respektive engelska versionen. Väldigt liten chans att jag skulle skicka iväg fel. Angående formgivningen av den engelska titeln så var det en hel del knölande. Jag tittade på hur logotyperna för DVD-versionen av Sagan om ringen-filmerna såg ut och satte en grund. Sedan kom givetvis Niklas och petade och gjorde vad jag hade gjort dubbelt så bra. Han har ett bättre öga än jag för små detaljer.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
598
Location
Videnmark
Det vet man aldrig. Det kommer dock inom en kort en bonus Freebie för rollformuläret som användes när Theodorius Blåfjäder skapades (under Det Krypande Mörkret Kickstartern). Det finns redan på svenska och litet oväntat har flera personer efterfrågat en engelsk version.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
598
Location
Videnmark
kungorelse-1.jpg

NY GRATIS-PDF
Vi har fått flera efterfrågningar efter en engelsk version av rollformuläret som användes för Theodorius Blåfjäder (under Kickstartern för Det Krypande Mörkret). Nu går detta rollformulär att ladda ner som en Bonus Freebie. Den innehåller både Svensk och Engesk version samt i färg och svartvitt. Du kan ladda ner rollformulären gratis via Kickstartern för ONDSKAN VID STIGENS SLUT.

ONDSKAN VID STIGENS SLUT PÅ KICKSTARTER!
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
598
Location
Videnmark
KRÖNIKA 1

DET BÖRJADE MED ETT FACEBOOK-INLÄGG!

Året var 2012 då jag Jörgen Karlsson och illustratören Niklas Brandt skapade ett äventyr för rollspelet Fantasy! – Old School Gaming. Vi kallade äventyret för Mörkret vid Stigens Slut och det gavs ut av Tomas Arfert på SagaGames. Vi gjorde detta under en tid då Drakar och Demoner i mångt och mycket hade lämnat sitt ursprung i sagans och mytologins Ereb Altor för den mörka och hårda spelvärld som kallades Trudvang. Inget fel i detta för smaken är som baken men för mig personligen kändes det som om Drakar och Demoner förlorade litet av sin charm. Vid denna tidpunkt kändes också Fantasy! som en fräck uppstickare som ville hitta tillbaka till den ursprungliga spelglädjen som vi som växte upp under 80-talet känner så väl till och förknippar med rollspel. Man skulle kunna säga att Mörkret vid Stigens Slut var mitt första försök att hitta magin som Äventyrsspel så mästerligt skapade och utvecklade. Det var med andra ord ett äventyr till Drakar och Demoner 2.0 fast med andra regler. De som är insatta i Äventyrsspels tidiga äventyrsproduktion kommer att känna igen många element som Mörkret vid Stigens Slut har hämtat inspiration ifrån. Om sanningen skall fram så vet jag faktiskt inte hur bra äventyret sålde. Det trycktes i alla fall om i Äventyrsbok 1 så mottagandet kan inte ha varit så pjåkigt i alla fall. Det litet lustiga var att äventyret trycktes i det ovanliga Graphic Novel-formatet 168x260 mm, varför får ni fråga Tomas Arfert om.

chronicle1.jpg

Det är som sagt 12 år sedan Mörkret vid Stigens Slut publicerades för första gången och äventyret har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Eftersom det inte sålts, mig veterligen, på många år i butik och ingen pratat om det så har det känts som om det förpassats till glömskans salar. Men då och då har jag på Facebook genom åren läst inlägg där äventyrets nämnts, oftast med en hyllning för dess enkelhet och som ett mycket bra introduktionsäventyr till rollspelens förgyllda värld. Det var ett sådant inlägg på Sagoskog Spelproduktions Facebook-sida som åter väckte värmen i mitt hjärta. Jag beslutade mig för att läsa igenom äventyret igen och förälskade mig åter i dess charm. Det var knappt att jag kunde tro att det var jag som skrivit detta äventyr. Jag nämnde detta för Niklas och då slog oss tanken att det borde ges ut på nytt som ett tredjepartstillbehör till nya Drakar och Demoner från Fria Ligan. Först kände vi dock att vi måste söka Tomas Arferts välsignelse för detta eftersom äventyret en gång i tiden hade givits ut av SagaGames. Tomas stöttade idén helhjärtat och så var produktionen igång.

/ Jörgen Karlsson, Dunderdagar

Denna krönika publicerades först på Rollspelsnostalgis Facebook-sida. Besök denna sida för fler krönikor från Dunderdagar.

- - - - -


ONDSKAN VID STIGENS SLUT PÅ KICKSTARTER!
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
598
Location
Videnmark
KRÖNIKA 2

JAG VILL INTE SKRIVA MÖRKER-TRILOGIN!

Det första som uppmärksamma personer märker är att äventyret har ändrat namn från Mörkret vid Stigens Slut till Ondskan vid Stigens slut. Detta dels för att det inte skall förväxlas med äventyret Det Krypande Mörkret (som jag också skrivit) och dels för att jag inte vill skriva ”Mörker-trilogin”. Nu kan man tro att det är en enkel process att konvertera ett äventyr från ett regelsystem till ett annat. Inget kunde vara mer felaktigt. Om sanningen skall fram så har jag skrivit om hela äventyret från första till sista ord. Detta för att hela äventyret skall passa bättre till nya Drakar och Demoner från Fria Ligan och för att ändra det som jag inte var riktigt nöjd med vid en återblick. Illustratören Niklas Brandt har skapat nya grafiska element och några nya kartor och illustrationer. Bland annat en ny framsida då vi inte har rättigheterna till Dennis Gustafssons originalframsida. Men som alla kan se så är motivet en liten hyllning till Gustafssons tidigare verk.

456460880_1032237132241796_4449559579456343680_n.jpg

Vissa väljer att spendera semestern på stranden med en sangria i handen, andra (som jag) väljer att spendera 10 dagar framför datorns för att formge den nya versionen av Ondskan vid Stigens Slut. Nu skall det väl erkännas att jag kraftigt missbedömde hur lång tid detta skulle ta och när jag väl var igång så var det försent att vända tillbaka. Niklas hade börjat teckna nya bilder och kartor och vi filade tillsammans på Kickstartern med allt vad det innebär från grafiska element, belöningsnivåer, töjmål, video och allt annat som försegår i bakgrunden. Trots allt detta gick vi på mindre än sex veckor från tanke till Kickstarter. Som en del av er redan känner till så vill jag väldigt gärna i stort vara klar med produktionen innan Kickstartern hoppar igång. Det underlättar så oerhört att inte känna att man tagit sig vatten över huvudet och måste prestera under en viss tidspress. Den stora fördelen med detta upplägg är också för alla uppbackare att de inte behöver vänta så länge på det som Kickstartades. Det är ett upplägg som jag gillar och som jag tänker fortsätta att använda mig av.

/ Jörgen Karlsson, Dunderdagar

Denna krönika publicerades först på Rollspelsnostalgis Facebook-sida. Besök denna sida för fler krönikor från Dunderdagar.

- - - - -


ONDSKAN VID STIGENS SLUT PÅ KICKSTARTER!
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
459
Location
Stockholm
Folk blev förbluffade över din korta turnaround från KS till leverans för "Mörkret", det skapar ett starkt varumärke - med tanke på hur länge folk är vana vänta på den här typen av projekt. Fortsätt så!
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
598
Location
Videnmark
kungorelse-1.jpg

NYTT TÖJMÅL!
Ett populärt töjmål verkar att få spelarkartorna som storskaliga kartor för användning med pappfigurer eller miniatyrer. Skriv ut dem i 100% storlek, klipp bort marginalerna och tejpa ihop! STORSKALIGA KARTOR är nu det femte töjmålet för Kickstartern för äventyret ONDSKAN VID STIGENS SLUT och uppnås när kampanjen når 300.000 kronor.

stretchgoal-5c.jpg

ONDSKAN VID STIGENS SLUT PÅ KICKSTARTER!
 
Top