DoD Ondskan vid Stigens Slut – Ett Tredjepartsäventyr

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
598
Location
Videnmark
KRÖNIKA 3

DET ÄR EN KLAR FÖRDEL ATT KUNNA ARBETA I SIN EGEN TAKT!

När fröet för en ny version av Mörkret vid Stigens Slut var planterat så satte jag, Jörgen Karlsson, mig ner och läste igenom originaläventyret. Jag hade inte läst det sedan det publicerades så det var nästan som att läsa ett nytt äventyr som någon annan skrivit. Eftersom det var jag som ursprungligen skrivit texten så tryckte den givetvis på de scener och små detaljer som jag tycker att ett äventyr skall innehålla. Dess enkla uppbyggnad och tillbakablickande charm var en kärna som skulle behållas till den nya versionen. Men det fanns även små detaljer som fick mig att ifrågasätta; hur tusan tänkte jag här? En sak som rök direkt var att om rollpersonerna inte antager uppdraget så blir gudarna så vredgade att de låter dem alla dö i en jordbävning.

457095037_1036609808471195_3894196020575157159_n.jpg

Jag trodde i min enfald att det blir en enkel sak att konvertera om äventyret från Fantasy! – Old School Gaming till Drakar och Demoner. Några stats här och några regelhänvisningar där var allt som skulle behöva göras. Men så enkelt var det givetvis inte. Eftersom jag i detta fall även formgav äventyret samtidigt som jag skrev det blev det mer än jag antagit som skulle ändras. Först skulle alla Fantasy! referenser som landet Uhr-Rhendoria, staden Morcar och hertig Durand rensas bort och ersättas med en liknande motsvarighet. För att göra saken så enkel som möjligt kändes det logiskt att förlägga äventyret till landet Videnmark som redan presenterats i äventyret Det krypande mörkret. På så sätt slapp jag skapa ett helt nytt land och sparade mycket tid. Sedan behövde språkdräkten förbättras. Det som förklarades litet omständigt i originalet är nu enklare och rakare skrivet. Till sista så skulle den rent regelmässiga biten bytas ut. Jag är inget större fan av att hålla på med regler och regeltolkningar så den biten var rätt tråkig att traggla sig igenom. Som tur var är Fantasy! väldigt barskrapat på regler så denna bit var enklare än förväntat.

457058826_1036609811804528_7144788394655722764_n.jpg

Jag planerade att det skulle ta cirka tre dagar för mig att skriva om äventyret. Det tog tio hela arbetsdagar. Som tur var så matade Niklas Brandt mig hela tiden med fina nya grafiska element, bilder och idéer så jag slapp hålla på med den biten. Eftersom detta skedde under båda våras semestrar så är det en klar fördel att kunna arbeta i sin egen takt och sätta dagsschemat. I skrivande stund så behöver den svenska version bara en sista korrekturläsning medan den engelska version är ungefär halvvägs översatt och formgiven. Så vi på Dunderdagar och So small a thing behöver inte oroa oss för att vara sysslolösa de kommande veckorna.
/ Jörgen Karlsson, Dunderdagar

Denna krönika publicerades först på Rollspelsnostalgis Facebook-sida. Besök denna sida för fler krönikor från Dunderdagar.

- - - - -


ONDSKAN VID STIGENS SLUT PÅ KICKSTARTER!
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
598
Location
Videnmark
KRÖNIKA 4

FRAMSIDAN VID STIGENS SLUT!

När vi tog beslutet att ge ut äventyret Ondskan vi Stigens Slut (tidigare Mörkret vid Stigens Slut) till Fria Ligans Drakar och Demoner så behövde vi en ny framsida. Jag gjorde alla illustrationer och kartor till originaläventyret men framsidan skapade Dennis Gustafsson. Vi hade inte rättigheterna till den bilden och jag var själv sugen på att ge mig på denna utmaning.

111.jpg

Jag ville ha en koppling till originalframsidan och det uppenbara valet var att använda samma äventyrare som den hade och en skogsvy. Det var också där jag började när jag gjorde min första skiss. En magiker, en dvärg och en kvinnlig alvkrigare blir överrumplade i en mystisk skog. Ganska länge såg kompositionen ut så, men en tanke började ta form. Det finns en varelse som är väldigt ikonisk för detta spel. Den må vara en vattendelare, men är det något som skriker Drakar och Demoner så är det väl ändå ankan? Tonen i den nya upplagan är också mer lättsam och lämpar sig därför fint för lite udda figurer. Sen ville jag bara teckna en anka med ett brutalt stridsgissel och nitläderhuva, jag menar, vem vill inte det? Det kändes även bra att få in en fjärde person i bilden, något av en standardstorlek på ett äventyrargäng. När jag hade skissat in ankan kändes det perfekt, som att den hade varit där hela tiden.

222.jpg

För framsidor gäller det även att tänka på de texter och övriga grafiska element som ska finnas med. Jag satte en skiss av både den svenska och den engelska framsidesgrafiken på egna lager i programmet jag jobbar i för att kunna få till en bra layout. Detta gjorde det enklare att få till rätt utsnitt och detaljer. Jag gillar till exempel att nederdelen av handtaget på ankans stridsgissel ligger över licenslogotypen, en liten detalj som ger mer liv till helheten.

333.jpg

Denna bild är skapad i appen Procreate på en iPad Pro. Förutom papper och penna så jobbar jag nästan uteslutande med detta program oavsett vilka illustrationer jag skapar. Jag älskar Procreates fokuserade gränssnitt för teckning och målning samt lättillgängligheten med en iPad, man kan sitta i soffan och teckna eller enkelt ta den med sig på äventyr.

Hoppas ni gillar framsidan lika mycket som jag tyckte om att skapa den.

/ Niklas Brandt - So Small a Thing.

Denna krönika publicerades först på Rollspelsnostalgis Facebook-sida. Besök denna sida för fler krönikor.

- - - - -


ONDSKAN VID STIGENS SLUT PÅ KICKSTARTER!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,210
Location
Marjura
812 backare med 6 h kvar. Rekord för 3pp? EDIT Drakborgen ligger högre i antal uppbackare.
 
Last edited:

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
598
Location
Videnmark
838-backers.jpg

Kickstartern för ONDSKAN VID STIGENS SLUT är över. Ett stort tack till alla uppbackare och alla andra som gjorde detta möjligt.

Drakborgen byggde på ett redan välkänt och populärt "varumärke" så jag tycker inte det riktigt kan räknas i samma kategori. Men ju fler som uppbackar desto bättre för alla oss tredjepartsskapare. Vem blir först att knäcka 1.000-uppbackare-vallen?
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
175
Grattis till en fantastiskt lyckad kampanj. Ska bli kul att bläddra i den. Mycket fint jobbat.
 
Top