Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,515
Först:
A)
OBS! Den här tråden ska inte behandla alignmentsystemet i stort, politik eller försöka definiera vad ondska är IRL. Den ska handla om spelet d20 och ondskan.
Dessutom vill jag be om tålamod av dem som har läst en miljord såna här trådar, skrivit en biljard svar och numera kräks på ytterligare en sådan här tråd. Tack på förhand!
B)
Jag har ännu inte köpt "Book of Vile Darkness så kanske kan någon forumit som har den agera redaktör och förklara hur man kan tänka med den boken som hjälp. När jag får mer stålars kommer boken stå i min hylla, jag lovar!
Nu till ämnet:
Låt oss anta att man ska spela d20. I Greyhawk eller Eberron. Samtidigt vill man använda alignment-systemet. utan att modda för mycket.
Hur ska man då sköta NPC som är onda? Onda och smarta?
Jag tycker ofta att det blir klurigt det där. Men inte för att själva systemet med alignments kanske är konstigt utan för att det öht är svårt att känna på sig hur riktigt onda personer och varelser förväntas agera gentemot rollpersonerna/spelvärlden . Det knepiga är ju att vid andra ändan av bordet sitter ett gäng spelare som ofta är smarta och snabbt förstår att utnyttja tex ett stereotypt beteende.
Men...lilla Basenanji...hur tror du att man ska förstå vad du menar när du svamlar på det där sättet? Skärp dig !
Jomen så här:
Om rp kommer till en ond hertig (LE) som säger att han vill mörda ett oskyldigt flickebarn för att hon tillhör de fördömda rebellerna i skogen (Hobbin Rodds gäng). Denna egentligen skamliga handling kommer visa Hobbin Rodd att hertigen inte skyr några medel för få dem att sluta med sina kommunistiska tokerier.
Han är inte dum utan formulerar sig klurigt, på så sätt att gänget är terrorister och att även om han egentligen inte vill döda små barn (det vill han visst det, men han ljuger av bara farten) så vill han ju faktiskt ställa till med ordning i hertigdömet, till allas fromma. För trots allt går det åt massa onödiga resurser (tex pengar till alla vakter som måste anställas för att skydda honom från de jobbiga trikåisterna) som kunde användas till något mer allmännyttigt.
Men vänta nu! Det här blev ju politik ju! Hur ska man göra då- ska man skita i såna där meta-idéer och liksom köra mer matinéstil? Typ, "Hertigen vill döda flickebarnet, punkt!".
Fast då ger han ju inte intryck av att vara så smart?
Sedan kan man ju tänka sig att en ond person underordnar sig goda handlingar för att utnyttja svagheten hos de goda som säger att man ska göra gott oavsett vem man möter.
orkar inte utveckla det där- någon annan kommer göra det bättre misstänker jag.
Det är det jag vill diskutera.
En ond och smart person borde ju åtminstone ibland, göra sina handlingar till goda i sina fienders ögon så att de inte kommer kunna stoppa honom/henne. Hur får man ihop det där med den rätt stereotypa bilden av ondingen som sitter och ruvar på onda planer i sitt mörka onda torn? Måste man överge standardfantasyn helt och hållet?
Jag brukar av ren slapphet mixtra med reglerna och om en ond person handlar på ett sätt som en god rp uppfattar som något gott- tja, då förblir den ondingen "god" i rp:s ögon. Om man kastar tex "Detect Evil" tja, då får spelaren en indikation på att det döljer sig något mystiskt i ondingens beteende, men knappast ett rakt svar: "Han är ond!". Men jag kanske mixtrar dåligt eller på fel sätt eller rent utav för mycket? Hursomhelst är jag inte nöjd. Här krävs det svar från d20-experterna med låång erfarenhet.
Hur funderar ni?
/Basenanji, rådvill men tacksam
A)
OBS! Den här tråden ska inte behandla alignmentsystemet i stort, politik eller försöka definiera vad ondska är IRL. Den ska handla om spelet d20 och ondskan.
Dessutom vill jag be om tålamod av dem som har läst en miljord såna här trådar, skrivit en biljard svar och numera kräks på ytterligare en sådan här tråd. Tack på förhand!
B)
Jag har ännu inte köpt "Book of Vile Darkness så kanske kan någon forumit som har den agera redaktör och förklara hur man kan tänka med den boken som hjälp. När jag får mer stålars kommer boken stå i min hylla, jag lovar!
Nu till ämnet:
Låt oss anta att man ska spela d20. I Greyhawk eller Eberron. Samtidigt vill man använda alignment-systemet. utan att modda för mycket.
Hur ska man då sköta NPC som är onda? Onda och smarta?
Jag tycker ofta att det blir klurigt det där. Men inte för att själva systemet med alignments kanske är konstigt utan för att det öht är svårt att känna på sig hur riktigt onda personer och varelser förväntas agera gentemot rollpersonerna/spelvärlden . Det knepiga är ju att vid andra ändan av bordet sitter ett gäng spelare som ofta är smarta och snabbt förstår att utnyttja tex ett stereotypt beteende.
Men...lilla Basenanji...hur tror du att man ska förstå vad du menar när du svamlar på det där sättet? Skärp dig !
Jomen så här:
Om rp kommer till en ond hertig (LE) som säger att han vill mörda ett oskyldigt flickebarn för att hon tillhör de fördömda rebellerna i skogen (Hobbin Rodds gäng). Denna egentligen skamliga handling kommer visa Hobbin Rodd att hertigen inte skyr några medel för få dem att sluta med sina kommunistiska tokerier.
Han är inte dum utan formulerar sig klurigt, på så sätt att gänget är terrorister och att även om han egentligen inte vill döda små barn (det vill han visst det, men han ljuger av bara farten) så vill han ju faktiskt ställa till med ordning i hertigdömet, till allas fromma. För trots allt går det åt massa onödiga resurser (tex pengar till alla vakter som måste anställas för att skydda honom från de jobbiga trikåisterna) som kunde användas till något mer allmännyttigt.
Men vänta nu! Det här blev ju politik ju! Hur ska man göra då- ska man skita i såna där meta-idéer och liksom köra mer matinéstil? Typ, "Hertigen vill döda flickebarnet, punkt!".
Fast då ger han ju inte intryck av att vara så smart?
Sedan kan man ju tänka sig att en ond person underordnar sig goda handlingar för att utnyttja svagheten hos de goda som säger att man ska göra gott oavsett vem man möter.
orkar inte utveckla det där- någon annan kommer göra det bättre misstänker jag.
Det är det jag vill diskutera.
En ond och smart person borde ju åtminstone ibland, göra sina handlingar till goda i sina fienders ögon så att de inte kommer kunna stoppa honom/henne. Hur får man ihop det där med den rätt stereotypa bilden av ondingen som sitter och ruvar på onda planer i sitt mörka onda torn? Måste man överge standardfantasyn helt och hållet?
Jag brukar av ren slapphet mixtra med reglerna och om en ond person handlar på ett sätt som en god rp uppfattar som något gott- tja, då förblir den ondingen "god" i rp:s ögon. Om man kastar tex "Detect Evil" tja, då får spelaren en indikation på att det döljer sig något mystiskt i ondingens beteende, men knappast ett rakt svar: "Han är ond!". Men jag kanske mixtrar dåligt eller på fel sätt eller rent utav för mycket? Hursomhelst är jag inte nöjd. Här krävs det svar från d20-experterna med låång erfarenhet.
Hur funderar ni?
/Basenanji, rådvill men tacksam