Nekromanti One deck to rule them all

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har bara funderat en liten sväng på hur man på lämpligast sätt använder en vanlig kortlek som "slump-generering".

Den tanken som slog mig var att man blandar, drar ett kort. Rött klarar, svart missar. Valören på kortet avgör hur bra man klarar eller hur mycket man misslyckas. Det sättet funkar okej, men problemet jag ser med det är att det är svårt att se hur rollpersonerna blir bättre. Alla är lika bra och alla har lika stor chans att lyckas/misslyckas...

Tankar och idéer?

Krille

Super Moderator
"Tankar och idéer?"

Massor.

Du kan till att börja med dra ett kort och helt enkelt använda det som en fjortonsidig tärning. Under eller lika med färdigheten så lyckas du. Eller lägg till kortet till en färdighet. Över en svårighet så lyckas du.

Du kan använda färgen så att hjärter står för känslomässiga handlingar, klöver för prestige, status och kapital, spader för fysiska handlingar och ruter för viljemässiga handlingar. Detta kan kombineras med någon av de olika sakerna ovan.

Och det är bara genom att dra. Kombinera det med till exempel att ha ett antal kort på hand så börjar det bli intressant. Ge varje spelare fyra kort på hand. När han gör något så får han spela upp till så många kort han har, som han lägger till sin färdighet. Över en svårighet så går det bra. Därefter får han dra ett (1) nytt kort. Även detta kan kombineras med färgen ovan.

Sen har vi kortpölsvarianten. Säg att man bestämmer färg på handlingen enligt tidigare nämnd modell (exvis "jag försöker förföra lady Ashton" = hjärter). Dra lika många kort som värdet i färdigheten. Om du får minst lika många kort av rätt färg som svårigheten på handlingen så lyckas du.

Och vi har inte ens nämnt jokrarna ännu.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Och det är bara genom att dra. Kombinera det med till exempel att ha ett antal kort på hand så börjar det bli intressant. Ge varje spelare fyra kort på hand. När han gör något så får han spela upp till så många kort han har, som han lägger till sin färdighet. Över en svårighet så går det bra. Därefter får han dra ett (1) nytt kort. Även detta kan kombineras med färgen ovan.

Det här var en riktigt intressant idé. Har inte tänkt på möjligheten att använda "händer" på det sättet. Det tål att tänkas på. :gremsmile:

Och vi har inte ens nämnt jokrarna ännu.

Jag får svindel... :gremwink:

Storuggla

Champion
Hah! Jag vet! Säg att Benke har tre i "Sno grejjer".
Han vill sno en sko (Han må vara bra på att sno saker, men har dåliga prioriteringar). Han drar ett kort. Spader sju. Attans!
Nu vill han ju ha pjucken. Så han spenderar ett av sina "sno grejjer" poäng på att dra ett nytt. Rött fyra. Han lyckas.
Nu har Benke blott två i "Sno grejjer" ända tills SL anser att han vilat upp sig eller något dylikt.

Nu ska Benke sno ett wienerbröd. Bagaren har dock örnkoll, så det blir en tävling. Benke drar ett kort, Hjärter fyra.
Bagaren drar ett kort och får Hjärter tre. Han lyckas sämre och märker inget. Dock har Bagarn 2 i "Se saker" så han får dra om ifall han vill. Det gör han och har nu 1 i "Se saker" och får Ruter nio! Icke, tänker Benke och spenderar sitt sista sno-poäng på ett nytt kort. Hjärter åtta, bra men det bräcker inte bagarens nia.
"Hallå där, lurk! Släpp brödet!"

Did that make sense?

Storuggla, snor

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hälsosystem med kortlek + kläckande av dogma-idé

Det skulle ju faktiskt fungera rätt bra. En liknande tanke surrade genom min förvirrade hjärna för ett par dagar sedan men jag minns inte mycket av det men det här var ett bra förslag. Det kanske går att kombinera med Krilles förslag.

En sak som slog mig nu var hur man ska lösa hälsosystemet. Ska man han X antal "liv" som man förlorar ett per träff eller ska man göra något mer avancerat?

Hmm... vilken grym idé jag fick till mitt Dogma-spel (som jag inte börjat på). Vågar man berätta? Jodå, det gör jag... Hoppas att ni inte tar idén. :gremsmile:

Världen består enbart av magiker som bara kan en magi, men det är lite osäkert vad magin egentligen gör. Alla magiker har 50 hp (eller vad man nu vill kalla det) och man slänger magier genom att dra ett kort i kortleken. Är det ett svart kort så förlorar offret för magin kortets valör i hp, men är det rött så får "offret" för magin kortets valör i hp. Lite wild and crazy eller hur? :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Okej, här har vi ett system jag utvecklade:

Dra ett antal kort och sätt dom på handen, tills du har dragit så många svarta kort att du har så många som du har i ditt färdighetsvärde. Titta hur många [color:\\"red\\"] röda [/color] kort du har dragit. Detta är din effekt. Har du inte dragit några röda kort alls så har du fumlat. Ju fler röda kort du dragit desto bättre har det gått. kommer du upp till en viss svårighetsgrad har du lyckats.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Dra ett antal kort och sätt dom på handen, tills du har dragit så många svarta kort att du har så många som du har i ditt färdighetsvärde. Titta hur många röda kort du har dragit. Detta är din effekt. Har du inte dragit några röda kort alls så har du fumlat. Ju fler röda kort du dragit desto bättre har det gått. kommer du upp till en viss svårighetsgrad har du lyckats.

Det skulle vara ett bra färdighetssystem att sätta ihop med det jag skriver i "Dogmaidéinlägget" eller vad jag nu döpte det till. För värld och stridssystem verkar ha löst sig nu men färdighetssystemen har jag inte klurat ut hur jag ska göra med. Frågan är bara: får jag använda det där till mitt dogma-rollspel?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det är lugnt, vettu!

Tack ska du ha! :gremsmile: Klart du får ett omnämnande när/om det blir klart. :gremsmile:
Yassilus och Dnalor i lycklig harmoni! :gremwink:

Feuflux

omjonasson.se
... and in the darkness bind them

Jag har skrivit avtal med den gamle käre Zot som ska demonstrera åt mig. :gremlaugh:

Zot har färdighet 3 i smyga. Svårigheten i det här fallet är 8. Nu har Zot 3 chanser på sig att dra ett kort som är bättre än 8. Han drar spader 4 och sedan ruter kung, det tredje kortet behöver han inte dra eftersom han redan lyckats.

Zot har fortfarande färdighet 3 i smyga. Vakten som han ska smyga förbi har färdighet 1 i upptäcka. SL spelar vakten och både han och Zot tar upp 5+färdighet antal kort från leken för att sedan kasta kort så att de bara har 5 kvar. Sedan kör de Chicago-poker mot varandra för att hur smygandet gick.

Man kan även ignorera att ha med färdigheter. Zot vill smyga och börjar med att dra ett kort från leken. Klöver knekt. Sedan ska han fortsätta dra kort ända tills ett [color:\\"red\\"]rött[/color] kort dyker upp (man kan även använda hjärter istället för rött så blir det lättare, eller att man håller på till det andra röda/hjärtret dyker upp). Zot får spader 4, spader 10, hjärter 5 och misskyckas alltså med att smyga då inget av dessa korter var bättre än en knekt.