Tackar! Mysiga tips som jag tror skulle fungera bra med mina spelare. Om jag ska fortsätta utifrån min förutsättning att jag helst inte skriver något själv (pga tiden det tar), finns det några färdiga scenarion som arbetar i de banor du beskriver?Troberg said:Well, varför köra det enligt den mallen då? Gör survival horror av det, låt spelarna dumpas rakt in i en situation de inte förstår, och låt dem vara ansatta av saker de inte förstår, så att det blir ett race mot tiden och monstren att förstå och överleva.Elmrig said:Det kanske är en variant men det angriper inte riktigt det strukturella problemet (händelse -> undersökning -> förberedelse -> konfrontation) som många skrivna scenarion (alla jag läst) innefattar. Det blir förutsägbart och spelarna måste mer "spela med" än "tänka kreativt" för att det inte ska bli mörsare och dynamitgubbar.
Jag skrev en del om detta för sådär 10 år sedan. Läs och lär, lilla gräshoppa. När du kan få spelarna att skrika med hjälp av en liten sten så är det dags för dig att ge dig av.
Inlägg 1
Inlägg 2
Personligen skulle jag kanske bara slänga fram lite stödord och sedan improvisera men jag har spelare som troligen skulle bli besvikna om äventyret "växte fram" genom spel (att lösa gåtan är viktigt).