Nekromanti Oneshot0.2

Nässe

Myrmidon
Efter rejält med speltest under hösten, speltest av Zappellina och en hel del kritik och kommentarer så har jag skrivit en version 2 av Oneshot! För er som inte vet så är det ett enkvälls story Now spel för att köra berättelser inspirerade av filmer och teveserier, typ Thelma and Louise, V, True Blood, Sandman etc

Jag är skamlöst nog rasande nöjd med spelet, jag har aldrig haft så kul med något som jag själv skrivit. På så sätt kan man säga, grattis till mig, och så är det nog med det.

Men jag kan inte låta bli att vilja ha fler kommentarer, mer kritik- och sen är jag väldigt klurig över hur jag bäst sprider spelet. Jag har haft funderingar på att försöka trycka det själv, men det spricker mest på att jag har dåligt med pengar till illustratörer. Sen blir det inte längre än typ 10 A4-sidor, så jag vet inte om det är mycket att trycka upp.

Ett alternativ är att fråga Fenix, men jag är osäker på om detta passar där, Oneshot är skrivet för att även kunna spelas med vuxna icke-rollspelare som vill testa hobbyn, och många sådana hittar man ju inte bland Fenix läsare.

Om någon har tankar om hur man sprider ett spel på ett bra sätt, eller har lust att ta sig en titt, så är ni mer än välkomna!

/ Nils

Oneshot0.2

solvebring

Superhero
Nässe said:
Jag har haft funderingar på att försöka trycka det själv, men det spricker mest på att jag har dåligt med pengar till illustratörer. Sen blir det inte längre än typ 10 A4-sidor, så jag vet inte om det är mycket att trycka upp.
Illustrationer är inte alltid tvunget. Det finns ju massor med mindre spel som saknar just det. Om inte annat räcker det, till ett spel på bara några sidor, med väldigt enkla illustrationer. Alternativt ett fåtal urgrymma om de nu ska kosta pengar. Eller varför inte bara en framsida? Nå, i ett så kort spel behöver du ju inte fler än ett par-tre stycken, egentligen, för att bryta upp texten och ge folk lite annat att glo på. ... Varför inte siluettbilder, till exempel? Det har ju Han använt till Matiné som i runda slängar är runt 60 sidor, om jag inte minns fel.
... Kort sagt, illustrationsfrågan är ett minimalt problem i det här sammanhanget som jag knappast tycker att du ska känna dig låst av. Det går alltid att ordna till mindre projekt som detta. Hade jag tid och visste att jag skulle klara av motiven skulle jag ställa upp gratis. Och säkerligen finns det andra än jag som vet att det kan.

Nässe said:
Ett alternativ är att fråga Fenix, men jag är osäker på om detta passar där, Oneshot är skrivet för att även kunna spelas med vuxna icke-rollspelare som vill testa hobbyn, och många sådana hittar man ju inte bland Fenix läsare.
Nej, fast man måste väl inte vara vuxna icke-rollspelare som vill testa hobbyn? Förövrigt har nog de flesta rollspelare vänner inom kategorin icke-rollspelare som kan tänka sig att testa.
... Nå, är det här med angeläget än att ge ut det på något annat sätt så säger jag: Maila Anders och Tove! De är mycket vänliga och bra att bolla med. De kan säkert hjälpa dig att få in detta i tidningen - om inte annat kan du fråga dem vad de tror om idén rent allmänt.
Go for it, man! :gremsmile:

Nässe said:
Om någon har tankar om hur man sprider ett spel på ett bra sätt, eller har lust att ta sig en titt, så är ni mer än välkomna!
Print on demand, PDF... Tja, frågan är ju huruvida du vill ha betalt eller bara sprida det? Mina egna tankar kring att skapa spel av mindre storlek är den att antingen köra på just PoD eller en PDF, utan tvekan. I PDF-fallet skulle jag då lägga upp spelet någonstans på nätet för gratis nedladdning. Sedan skulle jag peta en in donationsknapp a la Paypal eller liknande, typ: "Spelet är gratis men om du vill kan du klicka här och donera $5" eller något i den stilen. Eller att det alltid kostar men bara kostar 10:- per ex...

Trevligt projekt förresten. Ska läsa igenom det vid bättre tillfälle. Roligt att höra att du är nöjd och känner att du lyckats. Grattis! :gremdrink:

... Jag hejar på dig, jag tycker inte att du ska se alla downers kring ditt projekt. Det ser ju ljust ut - spelet är litet och därmed rätt enkelt att ge ut på ett eller annat sätt. Gört! :gremlaugh:

Nässe

Myrmidon
Du har absolut rätt ang bilder- tror knappt det behövs. Jag ska kolla Matiné hemma ikväll. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att att det "bara" är siluetter i Matiné, så tydligen går det att göra riktigt bra.

Som det känns nu spontant så blir det lite mer testspel, och kanske en omskrivning till- och sen ska jag antingen höra med Tove och Anders, eller be en kompis om hjälp att göra en snygg pdf- och försöka hitta ett ställe att slänga upp den.

Tack förresten för ett grymt uppmuntrande och trevligt svar!

Nils

solvebring

Superhero
Du har absolut rätt ang bilder- tror knappt det behövs. Jag ska kolla Matiné hemma ikväll. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att att det "bara" är siluetter i Matiné, så tydligen går det att göra riktigt bra.
Det bästa med siluettbilder är att man bara behöver ett gäng schyssta foton och Photoshop eller motsvarande för att åstadkomma sådana.

Här har du en snubbe som gör serier på det sättet - genom att göra siluettbilder av foton.
http://www.youtube.com/watch?v=QiFAbcGPIQA&feature=related

Som det känns nu spontant så blir det lite mer testspel, och kanske en omskrivning till
Härligt. Ja, jag läste igenom spelet inatt, lite snabbt så jag fick inte med allt, men jag tror att du skulle behöva skriva om en del, förtydliga, lägga om vissa rubriker i en mer följsam ordning osv.

Jag noterade till exempel att man skulle ha två senare per spelare, men det stod bara vad man skulle göra med en uppsättning av stenarna - om jag nu inte missade det. Sedan tyckte jag att scener och hemligheter, sådant som kom på slutet, borde lyftas fram tidigare. Så kände jag iaf när jag läste det.

Nåväl, det fixar du säkert rätt snart så fort du speltestat mer och skrivit om ett par gånger. Misstänker att varje speltest ändå innebär ändringar.

Tack förresten för ett grymt uppmuntrande och trevligt svar!
Np. Tyckte att det var intressant så det var inget annat att göra än att svara. :gremwink: