Nekromanti Onlinerollspel via forum eller mail.

Olle Linge

Snigel
Tjoho! Nu vet jag inte om det här inlägget ligger i fel kategori eller inte, men det är säkert inte alltför svårt att flytta om det skulle vara så. Jag har alltid tyckte att rollspel online fungerar rätt bra och nu pratar jag om direktkommunkation över IRC eller ICQ till exempel. Det jag aldrig begripit mig på är hur det fungerar att spela över forum eller mail, blir det vekrligen rollspel av det? Oavsett vad det blir vore det nu är vore det trevligt att testa, tänkte jag och använde glatt google. Woops, aja, det fanns ju en del ja.... Så vad är det jag vill då? Jo:

För det första vore det trevligt om någon som är insatt förklarar hur det fungerar (och nu menar jag inte i praktiken, utan jag är intresserad av t.ex. hur tyngdpunkten i spelen flyttas och sådant).

För det andra letar jag efter något vettigt ställe att prova på. Jag gillar egentligen det mesta som är "lagom" konstigt, det vill säga jag vill ha åtminstone något som är som vår värld för att kunna relatera till det. En del av cybertechen i Neotech, spelet Rifts och dylikt är sådant jag inte tycker om. Neotech i övrigt gillar jag dock, tillsammans med t.ex. västmark och de tidigare versionern av dod. Grejen är den att det finns så väldigt mycket att välja på så att det är knepigt att dels hitta något som passar en rent innehållsmässigt (många verkar ha action, action och lite mer action som tema, och då får det vara) samtidigt som det är bra upplagt med vettiga spelare och sådär. Någon som kan komma med några nyttiga tips?

Uppdatering: Glömde säga att det går bra med både engelska och svenska.

DODswe4

Hero
Kort sagt ät det bättre med Chat program forum och mejl blir mycket svårt att hålla på med för man måste klicka mellan massa alternativ

Olle Linge

Snigel
Men det finns ju trots allt tusentals som pysslar med det väldigt aktivt, så något lär det ju finnas? Aja, jag får leta vidare, återkommer väl om något år eller sådär .)

Foggmock

Myrmidon
Det beror ju på vad man eftersträvar. För "vanligt" rollspelande som liknar papperochpennamodellen funkar MSN eller IRC eller liknande bäst, och för längre samberättande funkar ju forum eller mejl bäst, där man i lugn och ro kan sitta och skriva sin del.

Foggmock - Just mah två ören

Olle Linge

Snigel
Jojo, jag vet, jag har ju pysslat med det rätt aktivt i över ett år nu och tycker det fungerar rätt bra. Det jag frågar efter är alltså hur den andra varianten (den som inte är så speciellt lik "vanligt" rrollspel i vissa avseenden) fungerar och var eventuellt man kan prova på. Det som jag kan se som en stor fördel är att man kan spela med folk från underliga ställen (det stora landet i väster till exempel), utan att tidszoner ska fucka upp hela spelandet. Jag är öppen för förlsag :gremsmile: Duh.

DODswe4

Hero
Sant, men om man vill ha lite fart i rollspelandet blir kanske mejl och forum för långsamt, det är i alla fall min upfattning, motsägningar axepteras