Nekromanti Onlinesatsningar och sånt....

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det har varit en hel del snack om Riotminds onlinesatsning nu på sistone och i allmänhet verkar betyget vara u+ till g-.

Nå, då frågar jag mig vad som skulle vara en bra dator-rollspels-satsning och här kommer min spontana reaktion:
- Apps. Fixa en android och iphone/ipad app för att i varje fall se rollpersoner och möjligtvis skicka medelanden. Varför som app? För då får alla spelare sin karaktär och privat kommunikation mellan spelledare och spelare är lätt sköt.

- Stöd till spelledaren under svåra moment, såsom strid. Kanske också en möjlighet att välja taktik för motståndarna så att strid blir lite mer av en huvudnöt istället för en hög tärningsrullande.

- Lägg upp böckerna, indexerade på ett rimligt sätt. Hyperlänka intressanta saker och kanske ha modes för att visa regler, stuff eller båda?

- Integrering till en chatt/forum för råd, tips och tankar under spel.

Några andra åsikter?

Möller

Hubert Hortlax
Wiki

Som tillexemepel Evolutionens Barn. I en bra organiserad wiki kan man hitta saker; man kan länka och ha innehållsförteckningar. Alla andra sätt att presentera text på som jag kan komma på känns vansinniga.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Möjlighet att hantera sin spelgrupp online.
* Karaktärgenerator/hotell
* Höja karaktärer som får erfarenhet
* Hjälp för att flesha ut sin karaktär med personlighet, bakgrund, etc.
* Dra ut statistik på hur de utvecklas
* Rate:a gruppen utifrån deras värden
* Föreslå äventyr utifrån Rate:ingen
* Logga äventyr/kampanjer och matcha mot karaktärerna (skapar en individuell biografi för karaktären)
* Låta andra grupper spelare se ens loggar/karaktärer och kommentera liknande facebook
* Kalendarium för events/spelande där man kan låta intresserad joina (också liknande facebook)
* Valideringsverktyg på karaktärer/loggar m.m. (t.ex för att se hur snabbt man levlar jämför med andra grupper eller jämföra hur generöst med prylar det är.
* Hall of fame/mausoleum för avlidna karaktärer.

//EvilSpook

solvebring

Superhero
Jag tycker föregående talare har sammanfattat det ganska bra enligt min mening. Det beror ju iof på hur mycket man tycker att interfacet ska täcka, och huruvida man vill använda endast en tjänst och det interfacet eller om man kan tänka sig att använda externa program som redan finns i datorn i övrigt - som att anteckna i en egen ordbehandlare, använda någon annan tärningssimulator eller vanliga tärningar osv.

Annars tycker jag, liksom Möller, att det på hela taget bör motsvara en välutvecklad wiki - komplett med vettiga länkar samt funktion för att skapa egna länkar, kommentarer och noteringar. Därmed behövs nog separata inloggningskonton till den, men det kanske var en självklarthet iof. Den ska täcka i princip allting motsvarande regelböcker och moduler. I övrigt vill jag se program/generatorer för allt det som på något sätt kan automatiseras och därmed datoriseras, mer eller mindre. Som rollpersonskapandet och utvecklandet, tärningar, kort, tokens, grid med figurer, delsidor/program för att anteckna stödanteckningar och "komihåg", namngenerator, tidsskalor, färdiga SLP:s som kan modifieras värdemässigt osv.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
solvebring said:
Jag tycker föregående talare har sammanfattat det ganska bra enligt min mening.
Lägg märke till att alla mina punkter var ultra-tradiga. Det finns en baktanke med det. Trodde att du Solvebring var mer inne på Indy/Samberättande?

//EvilSpook

solvebring

Superhero
EvilSpook said:
solvebring said:
Jag tycker föregående talare har sammanfattat det ganska bra enligt min mening.
Lägg märke till att alla mina punkter var ultra-tradiga. Det finns en baktanke med det. Trodde att du Solvebring var mer inne på Indy/Samberättande?

//EvilSpook
Jag lade märke till det, men jag skulle inte anse en onlinetjänst komplett om det inte fanns utrymme för både lvl-runkeri samt anteckningar, tidslinjer osv. Med andra ord tycker jag att en bra onlinetjänst ska vara bred eftersom spelstilen är olika från grupp till grupp.

Jag är förövrigt inte klassisk tradere eller indie-nisse på något vis - vad jag själv vet. :gremsmile: Jag spelar det mesta egentligen. Det finns alltid något i de flesta rollspelen som tilltalar mig, vare sig de är trad, indie, impro, fibaktuellt... =)

Wilmer

Hero
Något som vore sjukt ballt vore en levande kampanj i stil med Living Fearun eller vad det nu hette. Liksom, flera rollspelagrupper signar upp, SL där får en färdiggjord värld och för sedan in förändringar i wikin. Det borde finnas någon sorts regler om vad som inte kan räknas till canon (exempel: rollpersonerna hittar en trollformeln som förstör världen och kastar den) och kampanjen ligger rimligtvis på liknande nivå för alla spelgrupperna så att deras äventyr påverkar varandra. Typ, om alla är grottkrälare eller mästertjuvar eller något så kan en grupp bli först att loota något berömt ställe rent eller om alla är adliga så blir någon grupp först med att få någon viktig SLP ingift i sin släkt.

Fast egentligen borde man spela en MUD eller något då istället och fokusera på styrkan med bordsrollspel: improvisation. Något som vore ballt vore om det fanns en sida med många randomtabeller så man som SL får ett hjälpmedel när man improviserar, allt från SLPer och väder till skatter och sången som sjungs i bakgrunden på en krog.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Det var inget märkvärdigt..

Tanken är att tradspelare utgör en större målgrupp, jag tror också att de är mindre benägna att utveckla egna saker.
Dessutom skulle många av tjänsterna säkert tilltala klassiska powergamers och jag tror att de är beredda att betala en del för att kunna glänsa globalt.
Tycker också att online-mediet gör sig bättre med stora, öppna spel som riktar in sig på kampanjspel.
Dessa är ofta bättre lämpade för att släppa tilläggmaterial till (Nya raser, yrken, färdigheter, monster, dungeons och kanske en hel by)

//EvilSpook

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
EvilSpook said:
* Logga äventyr/kampanjer och matcha mot karaktärerna (skapar en individuell biografi för karaktären)
* Låta andra grupper spelare se ens loggar/karaktärer och kommentera liknande facebook
* Kalendarium för events/spelande där man kan låta intresserad joina (också liknande facebook)
* Valideringsverktyg på karaktärer/loggar m.m. (t.ex för att se hur snabbt man levlar jämför med andra grupper eller jämföra hur generöst med prylar det är.
Möjlighet att utforska och bidra till världen online
* Grafisk representation av Äventyr, personer, föremål, platser, plotlines, konflikter (Karta och tidslinje)
* Möjlighet att (wizards) lägga upp egna Äventyr, personer, föremål, platser, plotlines, konflikter
* Möjlighet att rate:a och kommentera andras Äventyr, personer, föremål, platser, plotlines, konflikter
* Historik hur andra grupper/spelare använt Äventyr, personer, föremål, platser, plotlines, konflikter
* Möjlighet för tillverkaren att flagga bra bidrag som kanon.
* Beskrivningar av länder och regioner (text och kartor)
* Beskrivningar av kulturer och språk (text och kartor)
* Beskrivningar av religion, metafysik och historia
* Dynamisk Wiki med länkar till allt ovanstående
* Diskussionsforum integrerat/länkat med allt ovanstående.

//EvilSpook

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
EvilSpook said:
EvilSpook said:
Möjlighet att utforska och bidra till världen online
* Grafisk representation av Äventyr, personer, föremål, platser, plotlines, konflikter (Karta och tidslinje)
* Möjlighet att (wizards) lägga upp egna Äventyr, personer, föremål, platser, plotlines, konflikter
* Möjlighet att rate:a och kommentera andras Äventyr, personer, föremål, platser, plotlines, konflikter
* Historik hur andra grupper/spelare använt Äventyr, personer, föremål, platser, plotlines, konflikter
* Möjlighet för tillverkaren att flagga bra bidrag som kanon.
* Beskrivningar av länder och regioner (text och kartor)
* Beskrivningar av kulturer och språk (text och kartor)
* Beskrivningar av religion, metafysik och historia
* Dynamisk Wiki med länkar till allt ovanstående
* Diskussionsforum integrerat/länkat med allt ovanstående.
Och motsvarande för själva reglerna.

//EvilSpook