Re: Pirates vs Ninjas
Såhär tänker jag...:
Kom ihåg att folk påpekade det dåliga språket. Språk följer regler och det är bara att svälja att man har dåligt språk (jag är själv inne i en korrekturperiod, så jag får svälja en hel del.
). Så vad har det med att skapa dåliga förutsättningar för kreativitet och innovation? Det var ett väldigt stort hopp där.
Alltså visst, skribenterna i tråden väljer att fokusera på språket och hur dåligt det är. Jag tycker det är ett tråkigt val.
Jag är rätt övertygad om att spelskaparna läser den här tråden... hur uppmuntrad blir man av sina rollspels-vänner? Hur kul känns det att skriva ett eget rollspel när man läser sådana reaktioner? Hur mycket
"Jobba på, kör hårt grabbar och töser!" är det?
Sen tycker jag att Waliums inlägg är hysteriskt roligt skrivet men jag har svårt för att se det som något annat än en total sågning av hela projektet... Även om det är språket han väljer att göra narr av... Om någon gjort samma sak med ditt Matiné- hade inte du sett det som ett påhopp av grövsta sort?
men visst- folk har full rätt att prata om språket och dess kvaliteter.
Om jag träffar en person och den bara pratar om min fula och groteska näsa- och någon försöker trösta mig med att
"hon pratar bara om din näsa- och den är ju faktiskt ful"- så känns det rätt fattigt... Jag har väl andra kvaliteter? Man kan väl välja att fokusera på det som är fint och bra med mig?
Jag tror att svenska rollspelare är bortskämda med bra språk från Äventyrsspels produkter. Dock förtsår jag inte hur du inte kan svälja att folk vill ha ett bra språk i en produkt som de betalar för. Jag undrar dessutom om kritiken varit "hård" om det varit ett gratisprojekt. Själv tycker jag att språket är en del av att ge ett seriöst och genomarbetat intryck.
Text (som texten på hemsidan) är inte bara ordval, stavning och meningsbyggnad. Det finns mängder av rollspelstexter där författarna gnuggat sönder sina blyertspennor för att få till ett korrekt språk- men texten är skittråkig och helt oengagerande (har ett par exempel som jag tänker på...).
Det finns saker mellan raderna också- så klart. I mitt fall tycker jag att hemsidans texter förmedlar en massa häftiga och positiva saker- vilket anknyter till spelets förmåga att skapa ballt spel- hur mycket får spelets (och hemsidans) texter igång mig- hur mycket väcker de lust och engagemang och fantasi. jag tycker att texterna gör dessa saker bättre än många korrekta rollspelstexter som jag läst. Min smak. För mig är dessa kvaliteter viktigare än are eller is... I alla fall om jag ska använda spelet/ texterna för att spela det och inte som en lärobok.
Så min reaktion kan sammanfattas med-
"kom igen grabbar- är det inte lite osolidariskt att dra igång motorsågen direkt?"
Och ja, jag tror absolut att den typen av reaktioner avskräcker folk från att våga visa upp sina alster- oavsett om de tänker ta betalt för dem eller ej.
Och så får vi tänka lite på att saker och ting har en tendens att förstoras upp på Rollspel.nu
Yupp!
Låt oss inte göra samma misstag...
Jag känner alltså inte så starkt för det här att jag vill lägga mig i skyttegraven....
Kände mest lite ont i magen när jag föreställde mig hur det var att vara rollspelskonstruktör som arbetat med ett spel i tio år och sen läsa Waliums text... oavsett om Walium har rätt eller fel i sina åsikter...
Det var egentligen allt...