Nekromanti Opium i Mundana?

Enshadi

Warrior
Jag har infört opium som en vara i mitt Mundana. Mina rollpersoner spelar i Consaber. En av minna RP är beroende och opiumet får man tag på i ganska sluggiga värdshus i små instängda rökiga rum där folk får röka på.

Vad tycker ni om opium i Mundana?
Jag har hittils tänktatt det cirkulerar i Thalamur och har kommit till Consaber på den vägen. Hur låter det?
Hur borde folk se på opium. Överklass osv?
Vad är ett dugligt pris för en dos. Knarklangarna i Consaber började på ett pris på 20 silver dosen men drar ideligen ner på priset som vänskapsjest och för att behålla sina kunder?

LordTengel

Swordsman
Knarklangarna i Consaber började på ett pris på 20 silver dosen men drar ideligen ner på priset som vänskapsjest och för att behålla sina kunder?
Inte för att jag har någon större koll, men är det inte troligare att de höjer priserna när kunden är mer och mer beroende?

antorax

Swordsman
Just i Consaber tycker jag inte att det passar in, för mig är det ungefär ett fantasy-England under 1300 talet. Dels så är det inte den rätta stämningen med opium, för mig. Och dels 20 silver dosen är väldigt mycket pengar såvida min inte är äventyrare eller något :p...

Dock så ska ja inte vara så anti, byt gärna namn på opiumet, gör något lite mer medeltida, kanske mermald rot ifrån ngn speciell buske som säljs av mer eller mindre ljusskygga element. Och kanske 1-5 silver dosen.

Eller nåt i den stilen, dock så är det ju ditt Mundana som du spelar i, och inte i mitt, men ta gärna del av mina tips :p

Marcus J

Hero
Just norra Consaber kan man kanske likna vid England under 1300talet men dan breann och connierna ger mig mer en känsla av kolonialtidens och det viktorianska England. I Consaber så skrivs det en del om kulter som har många connier som medlemmar, vilket understrycker der jag vill säga. Så som berusningsmedel för den södra adlen så skulle det mycket väl vara användbart. Förslagsvis så odlas det på kolonierna i Övärlden.

/Marcus tror att det heter conrier och Dan breann, skriver ur minnet.

Ymir

Liten kantbaron
Opium är en mycket gammal drog, så orimlig är dess existens i Mundana knappast. Men vars odlas opiumvallmon? Med Mundanas utvecklingsnivå i åtanke, känns det orimligt att det skulle finnas resurser att framställa opium i en sådan skala att drogen alls kan närma sig den spridning den hade på 17-1800-talet i vår värld. Snarare borde opium i Mundana vara något mycket, mycket dyrt och lyxigt, som i Consabers fall måste importeras långt bortifrån - Ehbron, Mûhad eller Övärlden, till exempel. Jag tror inte det borde kunna odlas någonstans i Thalamur; klimatet tillåter det inte. Att det kommit till Consaber via Thalamur gillar jag dock, det passar väl ihop med min uppfattning om Thalamur som lite smådekadent.

Om vi då förutsätter att opium är ett överklassfenomen, borde synen på det vara ganska positiv. Det blir liksom sexigt, lyxigt, och åtråvärt. Mundanas religioner såsom Daakkyrkan har kanske vissa reservationer mot rusmedel, men bland folk i allmänhet lär sådana tankar vara rätt sällsynta. Opium har ju dessutom en del väldigt nyttiga egenskaper, läkare i Consaber borde snart upptäcka dess användbarhet som bedövningsmedel. I vår värld var det ju egentligen först kineserna som insåg hur destruktivt opiet var; och det först efter att britternas massimport av billigt opium förstört miljontals människoliv i Kina och svårt sargat hela samhället. Opiet borde inte kunna få sådana sociala konsekvenser i Mundana om inte någon slavkultur a'la Mûhad verkligen börjar massproducera det på industriell basis. Av samma anledning, bristen på storskalig produktion, kan opium knappast bli annat än en överklassgrej i Mundana.

Mûhadinerna pundar mûhadinsk vallmo i hyfsat stor utsträckning, det verkar vara någon slags opiat (beskrivs i drogkapitlet i grundboken). Varför inte använda det istället? Normalt sett blandas mûhadinsk vallmo i vin, men det finns inget som säger att den inte kan rökas. (Å andra sidan tänker jag mig att mûhadinerna röker hampa och pundar lotus också. Deras kultur är rätt knarkig i största allmänhet, egentligen. Nåja, mer om det i Västlandenmodulen).

- Ymir, får väl tända lite rökelse

Enshadi

Warrior
Mûhadinsk vallmo fård et bli. Jag valde namnet opium eftersom jag inte hittade något jag trodde liknade opium. Men det blir ju mer mundanskt med ett sånt namn (har döpt kanoner till eldrör och krut till termotropiskt pulver så annorlunda namn uppskattar jag).

Rent socialt så tänkte jag mig att Thalamur känner till effekten och försöker förgifta den sabriska adeln genom sina speciella handelsmän. Consaber är ovetande om handeln med drogen och det är tvekamt vad de skulle göra ifall de vet att den säljs dolt från Thalamur så för tillfället är det ganska skum stämning kring drogen.

Tack för infot om vallmon. Känns mer mudanskt.

Enshadi

Warrior
Tanken är att mina langare kör med paketpriser och bara säljer till mer eller mindre rika människor. Erbjudanden kan låta typ "Bara för att du är min kompis kan du få ett bra paketpris. 17 silver styck bara idag så passa på medand et är billigt". langarna satsar på rika stamkunder och för att ebhålla dem så ger de ideligen vänskapspriser.

Enshadi

Warrior
Jag har spelat en kampanj i Consaber med mer medeltidfantasy stämning och nu spelar jag i samma värld sex sju år senare. Då är det lite mer renessans stämning och dullenater och musketörliknande gestalter syns överallt. Ett kanske stort hopp men samtidigt har jag inte förändrat religionens betydelse som kanske var den mest avgörande och långdragna skillnaden mellan medeltid och renässans.

antorax

Swordsman
OT

Musketörer, duellanter och renässans är väl det som måste kallas Mörkret :p... hehe, inte min favvodel i historien direkt. :gremlaugh: Dock är jag inte insatt om hur religionen ändrades under Europas renässans...

Marcus J

Hero
Detta är i mitt tycke inte en helt osannlik utveckling. I takt med att conierna får mer och mer makt genom den nuvarande kungen så tordes ett mer rennäsesans liknande samhälle utvecklas. Dessutom är det tufft med muskedundrer och dueller. Nu har jag inte ork att gå och kolla upp muhadinsk vallmo men den borde nog kunna odlas i övärlden. Vilket ger en till bra andledning för consaber att skaffa med kolonier och vara aggresiva där, de dedekanta conrierna måste ju få tag på mer opium :gremlaugh:.

Hum, tror jag ska köra nästa Eon äventyr med något liknande, känns spännande.

/Marcus ska nu spela Civ 4

Enshadi

Warrior
Re: OT

Reformationen av Martin Luther skapade etthundra år av krig. I mitt Mundana har fortfarande religionen samma kraft som under medeltiden. Därför har man mer satsat på kultursatsningar och sånt och kommit fram till något som liknar renässans. Den conriska kulturen har spridits över Consaber och även ifall armén fortfarande består av riddare och långbågskyttar så ärd et på havet som conrierna vinner mark och sjöstriderna är numera kanoner och värjfäktning. Lite roligare piratklisher och sånt blird et också då kanoner finns tycker jag.