Oerhört personligt, för mig 5-7
Som flera personer redan har sagt beror det en hel del på diverse olika faktorer t.ex. grad av erfarenhet i spelgruppen, hur väl samspelade man är, SLs och spelarnas personligheter, etc etc...
För mig (som SL) så har jag dock kommit fram till att 5-7 spelare är idealt.
Är spelarna 4 eller färre så uppstår (för mig) följande problem:
i) Då min spelledarstil är väldigt "reaktiv" och handlingen till väldigt stor del byggs fram utifrån spelarnas agerande finns det risk att spelet bitvis bara "står och stampar" efterssom jag inte får (tillräcklig mängd av) den input jag behöver.
ii) Gruppen blir lätt för "hirarkisk" och välordnad. De flesta grupper av spelare har en "naturlig ledare", ju färre personer det är i denna desto mindre oposition blir det och därigenom mindre dynamik och det tycker inte jag e så kul.
iii) Små grupper har nästan alltid "kunskapsluckor", antingen hos RP eller hos spelarna som kan vara besvärliga
iv) Små grupper tenderar att inte interagera oberoende av SL, det blir lätt så att SL blir någon slags moderator även inom gruppen.
Att ha fler än 7 spelare är mer av ett praktiskt problem, väldigt få hem har möjlighet för fler än 8 (SL+7 spelare) att sitta vettigt kring ett bord, det är svårt att föra ett ordnat samtal med mer än 8 personer utan att införa olika "mötestekniska finesser" såsom att begära ordet etc (vilket typ är en stämningsdödare) osv osv.
Saker som påverkar det ideala anatalet är t.ex.
i) Förekomsten av "skrikare". Vissa mäniskor vill ha mer plats än andra, detta är fullt normalt även i en spelgrupp och inget större problem. Det finns dock en viss procent av denna typ av personer vars sätt att få ta denna platts huvudsakligen går ut på att prata MEST och HÖGST, har man sådana mäniskor med kan man behöva minska antalet.
ii) Gruppens erfarenhet och kanske framför allt samspeldhet. Om man spelar med helt (för varandra och SL) främande spelare är det bra att minska antalet.
iii) Spelets och karaktärernas komplexitet. Komplicerade regler kan vara jobbiga om man har för många spelare, på samma sätt kan många mycket mångfaseterade och komplexa karaktärer vara ett problem. Typexempel på detta är superhjälterollspel där varje enskilld karaktär ofta har ett helt bateri av mycket sofistikerade förmågor.
/Bjorn