Nekromanti optimalt antal spelare??

crypt

Veteran
jag undrar om det finns ett perfekt antal?
jag har spelat med bara mig själv som spelare och min kompis som spelledare och haft skitkul och jag har spelat mutant på 4 spelare och haft astråkigt.
jag antar att det beror på vilket spela man spelar men så stor skillnad borde det ändå inte vara. skillnaden beror nog inte på antal spelare utan vilka spelare (och spelledare) man har att spela med.

König

Hero
Beror på.

Det hela beror på vilken typ av äventyr/spel man spelar.
Själv måste jag säga att föredrar solospel. De gånger som jag och Gabri L har spelat solo (jag /images/icons/king.gif spelledar), har varit allra bäst. Grymm stämning, bra flyt, inget behov av tärningar mm. Det blir mer en dialog eller historieberättande, vilket passar oss bättre än tärningsfixering. Men å andra sidan så kan jag förstå att vissa föredrar tärningsfixering och fler spelare.

Men om man nu skall vara flera skulle jag nog säga 4 spelare + spelledare. Det känns lagom, alla får tid att uttrycka sig och göra saker, utan att någon tar över för mycket.

Azagthoth

Myrmidon
Personligen anser jag att fyra till sex spelare och en spelledare är lagom. Visst, det kan vara kul att spela en spelare och en spelledare, men jag skulle nog sakna möjligheten att interagera med de andra rollpersonerna, det blir lite svårt att ha ett gräl där flera personer försöker säga någonting i munnen på varandra om man är två och spelledaren skall sköta tre SLPs.

Tippis

Warrior
Re: Fyra

...ajdå, om soffan är måttstocken, är optimat antal spelare 7!! Skulle inte tro det...
Kring fyra, oavsett vad soffan säger, låter rimligt, dels för att det är en lagom mängd människor att hantera, dels för att fyra täcker in expertisområdena tillräckligt i de flesta system.

jfr. krigare + tjuv + lärd man + jägare i en fantasysetting; samurai/solo + hacker/tekniker + fixer + sherpa (för att konka kring på alla hi-tech prylar) i cyberpunk.

JohanB_UBBT

Veteran
3

Trots att jag sällan spelleder med just tre spelare har jag kommit fram till att detta är ett optimalt tal för mig. Det är ett ojämnt antal och det är lättare att få fram ett majoritetsbeslut om gruppen har två möjlighter. Det känns inte så konstigt om de ska besöka någon stackars SLP för att skaffa information. Större grupper kan verka märkligt eller till och med hotfullt för en ensam SLP. Dessutom blir det inte så mycket solospel med vara tre spelare, och när det uppkommer tar det inte längre tid än att de övriga inte behöver tråkas ihjäl medan de väntar.

Lambi

Swordsman
1 Spelare: Kan vara kul ngn gång, men håller inte i längden...
2 Spelare: Passar endast i vissa äventyr, mkt sällan
3 Spelare: Funkar, men kan bli lite tunnt
4 Spelare: Bra för det mesta
5 Spelare: Kan bli lite kaos'artat, men går ofta bra
6 Spelare: Beroende på äventur
7+ : Stackars SL

Sodivra

Champion
Jag tror inte på en universallösning, utan att det är beroende på hur du vill spela, med vem, med vilket regelsystem, osv. Testa lite till..

/Arvidos, som nog skulle vilja ha eeeeen till i gruppen.. Kanske.. (3 spelar + SL)

Muggas

Hero
Jag skulle vilja säga 3 om spelarna är oerfarna, 4 om de varit med ett tag...Nya spelare behöver mer tid för att fråga SL om småsaker, innan spelet "flyter på" som det ska ( regeldiskussioner och klargöranden om rollspel i allmänhet). Anpassa därför antalet spelare efter hur länge de har rollspelat..

Måste jag säga ett antal, blir det 4...

M

Ghorgareth

Warrior
Nog för att det finns många måttstockar, soffor, typ av karaktärer som nedan. Men ändå så är det helt induviduellt för varje spelgrupp. Spelarna måste kunna hålla en seriöshetsnivå som är tillräcklig för att allt skall bli bra. Vi har spelat med 4 spelare ett tag, varav en bidrar med en oseriös stämning. Vi har även spelat en hel del utan honom, med 5 spelare och allt har varit helt ok. Så jag tror att det är mycket gruppens kemi som är avgörande. Inte bara rollpersonerna i sig.

Man Mountainman

Storsvagåret
uno.. dos.. tres..

Själv tycker jag att FYRA spelare är det ultimata antalet, perfekt gruppdynamik utan att bli komplicerat. TRE går också bra. Vid TVÅ spelare börjar det bli lite tråkigt och odynamiskt. med EN spelare förlorar man det samspel inom gruppen som är en av de roliga sakerna med rollspel.
Vid FEM spelare och uppåt börjar det blir jobbigt att hålla koll på alla. Jag har spelat rollspel med så mycket som NIO spelare och då är det största problemet att göra sig uppmärksammad tillsammans med åtta andra spelare som också vill göra sig uppmärksammade. Har man bara en bra spelledare så kan antal upp till SJU spelare funka rätt bra, men då måste man visa respekt mot varandra. Är spelaren dålig på att visa sina spelare uppmärksamhet så kan till och med spelarantal över tre bli jobbiga.

Eksem

Champion
Re: uno.. dos.. tres..

Nej där håller jag inte med, två spelare kan innebära extraordinär dynamik och tajt samspel. Mången utmärkta äventyrarduos har jag spellett i mina dagar.

Men det perfekta antalet är ändock 4. Ingen tvekan om saken.

Bjorn

Hero
Oerhört personligt, för mig 5-7

Som flera personer redan har sagt beror det en hel del på diverse olika faktorer t.ex. grad av erfarenhet i spelgruppen, hur väl samspelade man är, SLs och spelarnas personligheter, etc etc...

För mig (som SL) så har jag dock kommit fram till att 5-7 spelare är idealt.

Är spelarna 4 eller färre så uppstår (för mig) följande problem:
i) Då min spelledarstil är väldigt "reaktiv" och handlingen till väldigt stor del byggs fram utifrån spelarnas agerande finns det risk att spelet bitvis bara "står och stampar" efterssom jag inte får (tillräcklig mängd av) den input jag behöver.
ii) Gruppen blir lätt för "hirarkisk" och välordnad. De flesta grupper av spelare har en "naturlig ledare", ju färre personer det är i denna desto mindre oposition blir det och därigenom mindre dynamik och det tycker inte jag e så kul.
iii) Små grupper har nästan alltid "kunskapsluckor", antingen hos RP eller hos spelarna som kan vara besvärliga
iv) Små grupper tenderar att inte interagera oberoende av SL, det blir lätt så att SL blir någon slags moderator även inom gruppen.

Att ha fler än 7 spelare är mer av ett praktiskt problem, väldigt få hem har möjlighet för fler än 8 (SL+7 spelare) att sitta vettigt kring ett bord, det är svårt att föra ett ordnat samtal med mer än 8 personer utan att införa olika "mötestekniska finesser" såsom att begära ordet etc (vilket typ är en stämningsdödare) osv osv.

Saker som påverkar det ideala anatalet är t.ex.
i) Förekomsten av "skrikare". Vissa mäniskor vill ha mer plats än andra, detta är fullt normalt även i en spelgrupp och inget större problem. Det finns dock en viss procent av denna typ av personer vars sätt att få ta denna platts huvudsakligen går ut på att prata MEST och HÖGST, har man sådana mäniskor med kan man behöva minska antalet.
ii) Gruppens erfarenhet och kanske framför allt samspeldhet. Om man spelar med helt (för varandra och SL) främande spelare är det bra att minska antalet.
iii) Spelets och karaktärernas komplexitet. Komplicerade regler kan vara jobbiga om man har för många spelare, på samma sätt kan många mycket mångfaseterade och komplexa karaktärer vara ett problem. Typexempel på detta är superhjälterollspel där varje enskilld karaktär ofta har ett helt bateri av mycket sofistikerade förmågor.

/Bjorn

Ghorgareth

Warrior
Re: uno.. dos.. tres..

Jag håller med, men det kräver nästan att spelledaren håller igång beskrivningarna av saker och ting. Jag har haft ett antal äventyr med två spelare och de har varit täta, pressade och andra synonymer för tryckande thirller stämningar.