Nekromanti Optimerad speltid.

KamiFisk

Hero
Vad är eran optimala speltide. hur länge orkar ni hålla igång. Jag klarar mig ungefär 4-6 timmar beroende på spelgrupp. Samt att jag ogillar att spelleda för mer än 4 personer.

w176

Förlorad dotter
Allt beror på takten och intensiteten. Liksom jag kan lajva nonstoop en vecka, och jag kan köra ett tight indiespelspass på 2 timmar och vara helt slut.

Generellt sett vill jag vid bordsrollspel spela 3-5 timmar med ett par väl definerade pauser.

Sapient

Swashbuckler
Ungefär fyra timmar - plus/minus nån timme beroende på förutsättningarna. (Kanske mer plus om det är på en helgdag.)

Som spelledare beror det mycket på gruppen. Ger gruppen feedback och lyckas man hålla en hög energinivå, så går det lättare att hålla på någon timme till...

Och storleken är, för mig, en variabel - men spelet är en annan. Om spelet ger högt flyt, så kan gruppen öka med en eller två. Ett "segt" spel, drar ned gruppstorleken. Men fyra till sex ser jag som det bästa. (Fyra kan vara lite lite, åtminstone som sagt med snabba spel...)

Fienden

Hero
Allt mellan två och åtta timmar. Jag brukar köra på filosofin "Vi spelar så mycket vi kan". Självklart blir det ju matpaus under längre sessioner och så, men som grund bara spelar vi tills någon har helt tröttnat för dagen, eller någon måste hem.

Genesis

Ni dés ni maître
Beror väldigt mycket på spelet. InSpectres börjar kännas tungt efter en dryg timme, medan när vi speltestade Att resa sig upp hade vi ingame-diskussioner på säkert en timme i sig utan att tröttna.

Patrick Bateman

Warrior
För mig är det de yttre förutsättningarna som får definiera speltiden, inte tvärtom. Därför blir det vardagskvällar en gång i veckan för min del. I teorin går det att klämma in 4 tim spel en vardag. Men beroende på om det är gemensam mat innan och/eller hur mycket försnack det blir kring bordet innan vi kommer igång, blir de snarare bara 3,5 eller 3 tim effektivt spel. Jag har spelat på det viset så länge att det har blivit "lagom" för mig.

Instämmer att max 4 spelare + SL är idealet. I den grupp i MUA-kampanjen som jag spelleder, är det visserligen 5 spelare. Det går, men man måste vara uppmärksam på att alla får sin tid i rampljuset varje spelmöte.

Doomhamster

Swordsman
Ska jag spela kan jag hålla på i ganska många timmar, är jag SL behöver jag en paus efter 3 timmar eller så, beroende på hur intensiv sessionen är. Sen är det en förutsättning att jag får matpauser, eller i alla fall kan äta vid spelbordet, för jag blir väldigt snabbt okoncentrerad när mitt blodsocker sjunker.

hakanlo

Hero
Framförallt är det rent allmänt svårt att effektivt spela mer än ca 3-4 timmar. Precis som för Patrick Bateman är det yttre omständigheter som sätter tidsgränsen för mig -- den fritid man har får man disponera med vett.

Dock har jag ett par tydliga preferenser: spelmötet bör inte _enbart_ bestå av spel, utan helst inledas med exempelvis en gemensam middag, med tillhörande löst prat om både ditt och datt och lite förberedelser för spel. Det får gärna tid finnas efter spelmötet för lite småprat också. Alltså, 3,5 h spel på en träff som är sådär en 5 timmar är bra, tycker jag.

Antalet deltagare tycker jag är bäst om det är 4 eller 5 (varav en SL). Färre - för lite interaktion i gruppen. Fler - för lite "airtime" per spelare.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
4-8 timmar, inräknat mat- och rökpauser. Jag föredrar längre spelpass där man kan sjunka in i spelet utan att stressa framför högintensiva, korta pass. Rollspelsmässig slow food, så att säga.

Genesis

Ni dés ni maître
Gällande antal spelare så är det såklart väldigt spelberoende. Det sjätte inseglet måste spelas på exakt tre (vi provade på fyra en gång och det gick inte alls), medan Utpost funkar hur bra som helst med upp till åtta spelare.

På väldigt få spelare (tre pers totalt) behöver man ha spelledarlösa spel för att det skall kännas bra. På många spelare är det viktigt att konflikten ligger mellan rollpersonerna och inte mellan gruppen och externa fiender.

Eksem

Champion
Generellt säger jag 2-6 att timmar fungerar, 2 timmar kan vara lite kort dock, beroende på antal deltagare och spel, och över timme 4 kan det bli riktigt trött ibland. Beror faktiskt på lokal och sådant också.

Antal spelare så är 5 ett bra antal, samt en spelledare. Plus minus tre, eller så (dvs 3 - 9 i rummet).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Så länge det skapas pauser för fika/mat/etc så kan jag köra ganska länge; som mest har jag väl kört 18 timmar. Ett normalt spelmöte ligger väl som för de flesta mellan 4 och 8 timmar eller så. Kortare möten tycker jag inte ger så mycket, på samma sätt som jag har svårt för rena oneshots med rollpersoner man slänger efteråt. Nån jämförde med "slow food", det känns som rätt tanke för mig.

Jag spelar ogärna med andra konfigurationer än exakt tre spelare och en SL. Fyra spelare kan funka, men redan där får man problem med uppmärksamhet och "speltid".

Och färre... Med en spelare måste man jobba jävligt hårt som SL, och med två blir det (typ) aldrig några intressanta konflikter utan alldeles för målinriktat. Med tre spelare får alla komma till tals, man får intressanta diskussioner - och ett ojämnt maktförhållande, eftersom det kan bli två mot en men aldrig jämnt upp. Vilket jag tycker är kul.

Ögat

Hero
Jag brukar sikta på runt tre timmars spel. Utöver det en timme skitsnack och kakor och kanske en halvtimme bokföring (levlande och sånt).

KamiFisk

Hero
Det är kul att se hur alla förhåller sig till speltid och spelare. Jag antar att när man blir mer familj inriktad så sjunker speltiden ganska mycket.

solvebring

Superhero
w176 said:
Allt beror på takten och intensiteten.
Indeed. Det tycker jag också.

Förr spelade vi alltid runt 10-12 timmar, med pauser och sådant. ... Även om de pauserna aldrig innebar mer än typ piss- och rökpaus. ... Fast det var nog ingen som direkt spelade bra eller var något att ha de sista timmarna.

Jag spelar nog helst kring 3-6 timmar men kan spela upp till 8 utan problem. Som spelledare tror jag nog att 4-5 timmar är det som känns lagom. Som spelare kan jag väl egentligen go on forever om vi snackar bra spel som driver på, annars så är nog de där 8 timmarna ett lämpligt maximum på den fronten. ... Men tja, 3-6 som jag ska försöka höfta fram något optimalt.

Men det är helt generaliserat. Det finns spel som tar musten ur en på bara några timmar medan andra är mycket lättare att axla över längre pass.

... Just nu spelar (spelleder) jag en gång i veckan, mellan kl. 18:00-22:00 och det utan riktiga pauser. Det känns ganska lagom om vi håller ned offsnack och försöker att spela på de fyra timmarna.

Johan K

Gammal & dryg
Jag brukar hålla fokus runt 4-5 timmar.. Efter det så börjar jag bli lite seg.
Dock ingen regel utan undantag, det finns tillfällen då jag varit på konvent & det har varit såpass bra & intensivt att man dundrat på LÄNGE!!

Zire

Swashbuckler
Jag brukar väl sikta på 3-4 timmar (och det blir efter att ungarna har lagts) och när man ser tillbaka på spelmötet så borde man ha hållit det också. Dock tenderar det att bli kanske två timmar till eller så, men med minskat engagemang, sämre omdöme och koncentration efter fyra timmar.

Jag spelleder gärna tre-fyra personer. Men just nu, och under nästan hela min rollspelande karriär så har det generellt varit 2 spelare + 1 spelledare.