Rickard
Urverk speldesign
Re: Och samtalsterapeuter!
Väldigt bra inlägg. Du kom med en hel del saker som jag aldrig skulle ha tänkt på.
När en av mina spelare drog ett mail till mig och sade vad han ville ändra, typ "Jag vill ha vapenskador..." så kände jag att han inte greppat min tanke bakom systemet. Det där är nog det första som jag vill ha reda på om jag får kritik, om spelaren har förstått tanken och tycker den inte fungerar eller om den endast babblar om sina preferenser. Det senare är nästan helt oviktigt för mig (rätt mycket sådant kan man se i Skuggvargs senaste tråd).
/Han som testade spegling, men i en annan form, där spelarna fick spelleda Matiné och så såg han hur de tolkade systemet (och vad han behövde förtydliga)
Väldigt bra inlägg. Du kom med en hel del saker som jag aldrig skulle ha tänkt på.
Intressant att läsa. Fast menar du att författaren korrigerar sin egen text eller menar du att personen skriver om texten helt?NilsH said:Sen tror jag man behöver ha en flexibilitet i sitt tänkande och i sitt perspektivtagande. Jag läste en D-uppsats i... informatik? som analyserade författare och hur de arbetar- slutsatsen var att många använde två olika "ögon". Ett öga var det inre spårkets öga då man är Gud, och lever i sin fantastiska skapelse och orden sprutar ur pennan. Sen blundade författarna med det ögat och öppnade det andra "analytiska ögat" - då var de kritiska till sin text, läste den "utifrån" och bedömde den. Växlandet mellan dessa två ögon på rätt sätt var något som var viktigt i många författares ögon.
När Faehrengaust (hänger tyvärr nu endast på RPGLab) läste mitt stridssystem så gjorde han det utifrån mitt perspektiv. När han gav förslag så var det utifrån min speldesign och det var fruktansvärt bra ändringar han föreslog.Empatisk förmåga är nog också viktigt- hur förstås det här budskapet ur någon annans ögon?
När en av mina spelare drog ett mail till mig och sade vad han ville ändra, typ "Jag vill ha vapenskador..." så kände jag att han inte greppat min tanke bakom systemet. Det där är nog det första som jag vill ha reda på om jag får kritik, om spelaren har förstått tanken och tycker den inte fungerar eller om den endast babblar om sina preferenser. Det senare är nästan helt oviktigt för mig (rätt mycket sådant kan man se i Skuggvargs senaste tråd).
Det här kräver enormt mycket organiserande av den personen. Kan personen göra det i huvudet så är det en gudagåva. Jag hade en korrläsare som sade "Hej, den här termen finns inte" när jag refererade till termer som bytt namn. Det var riktigt bra.Sen har man ju förmågan till överblick, att gå mellan delar och helheter, att kunna se vad delen gör i sammanhanget... Hur blir allt tillsammans.
/Han som testade spegling, men i en annan form, där spelarna fick spelleda Matiné och så såg han hur de tolkade systemet (och vad han behövde förtydliga)