Nekromanti Optimerat förklarande

Rickard

Urverk speldesign
Re: Och samtalsterapeuter!

Väldigt bra inlägg. Du kom med en hel del saker som jag aldrig skulle ha tänkt på.

NilsH said:
Sen tror jag man behöver ha en flexibilitet i sitt tänkande och i sitt perspektivtagande. Jag läste en D-uppsats i... informatik? som analyserade författare och hur de arbetar- slutsatsen var att många använde två olika "ögon". Ett öga var det inre spårkets öga då man är Gud, och lever i sin fantastiska skapelse och orden sprutar ur pennan. Sen blundade författarna med det ögat och öppnade det andra "analytiska ögat" - då var de kritiska till sin text, läste den "utifrån" och bedömde den. Växlandet mellan dessa två ögon på rätt sätt var något som var viktigt i många författares ögon.
Intressant att läsa. Fast menar du att författaren korrigerar sin egen text eller menar du att personen skriver om texten helt?

Empatisk förmåga är nog också viktigt- hur förstås det här budskapet ur någon annans ögon?
När Faehrengaust (hänger tyvärr nu endast på RPGLab) läste mitt stridssystem så gjorde han det utifrån mitt perspektiv. När han gav förslag så var det utifrån min speldesign och det var fruktansvärt bra ändringar han föreslog.

När en av mina spelare drog ett mail till mig och sade vad han ville ändra, typ "Jag vill ha vapenskador..." så kände jag att han inte greppat min tanke bakom systemet. Det där är nog det första som jag vill ha reda på om jag får kritik, om spelaren har förstått tanken och tycker den inte fungerar eller om den endast babblar om sina preferenser. Det senare är nästan helt oviktigt för mig (rätt mycket sådant kan man se i Skuggvargs senaste tråd).

Sen har man ju förmågan till överblick, att gå mellan delar och helheter, att kunna se vad delen gör i sammanhanget... Hur blir allt tillsammans.
Det här kräver enormt mycket organiserande av den personen. Kan personen göra det i huvudet så är det en gudagåva. :gremsmile: Jag hade en korrläsare som sade "Hej, den här termen finns inte" när jag refererade till termer som bytt namn. Det var riktigt bra.

/Han som testade spegling, men i en annan form, där spelarna fick spelleda Matiné och så såg han hur de tolkade systemet (och vad han behövde förtydliga)

Nässe

Myrmidon

Intressant att läsa. Fast menar du att författaren korrigerar sin egen text eller menar du att personen skriver om texten helt?
Jag tror att man refererade till det där ögonblicket då man väljer att luta sig tillbaka och läsa vad man faktiskt skrivit- och tänker, ”hur låter det här egentligen?” Ofta upptäcker man ju att det mesta är skräp.... :gremsmile: Och skriver sedan om vissa delar och korrigerar- och tycker omskrivningen är den bästa text som någonsin producerats, tills man väljer att återigen titta med det analytiska ögat.. och ser att folk troligtvis kommer att missförstå en hel del... och då skriver man om det... och så vidare.... -så tror jag att man menar. Som en cykel av de två ögonen där texten blir mer och mer färdig.

När Faehrengaust (hänger tyvärr nu endast på RPGLab) läste mitt stridssystem så gjorde han det utifrån mitt perspektiv. När han gav förslag så var det utifrån min speldesign och det var fruktansvärt bra ändringar han föreslog.

När en av mina spelare drog ett mail till mig och sade vad han ville ändra, typ "Jag vill ha vapenskador..." så kände jag att han inte greppat min tanke bakom systemet. Det där är nog det första som jag vill ha reda på om jag får kritik, om spelaren har förstått tanken och tycker den inte fungerar eller om den endast babblar om sina preferenser. Det senare är nästan helt oviktigt för mig (rätt mycket sådant kan man se i Skuggvargs senaste tråd).
På ett plan ska man ju försöka sätta sig in konstruktören intention, som Faehrengaust gjorde för dig- han ger feedback utifrån sin förståelse av dina intentioner.

Sen ska man ju som korrekturläsare sätta sig in i en presumtiv läsares huvud- och då kan det ju vara bra att inte veta vad författaren vill ha fram, eller tycker är viktigt. Om författarens intentioner inte går fram till någon som inte känner till författarens intentioner så kan man ju börja funder på om texten förmedlar informationen på rätt sätt.

Jag menar.. man kan ju tänka sig att din spelare är en lite "slarvig" läsare som inte riktigt tagit sitt uppdrag på allvar. Man kan också se honom som en presumtiv läsare- och då måste ju alarmklockan gå igång- varför har spelaren som läser ditt spel och som dessutom har den fördelen jämfört med köpare av spelet att han känner dig och har sett spelet i action inte förstått själva "grejen"- hur kommer det sig att texten inte förmedlat detta till honom- varför frågar han efter vapenskador trots att tanken med systemet är att det inte behövs? Har man missat att förmedla något till läsaren- troligtvis något som är uppenbart för författaren.

Sen tog jag det här som exempel... de texter jag läst som du skrivit uppfattar jag som mycket tydliga... så det är säkert det första alternativet som gäller- han har säkert läst slarvigt. Men det är detta jag menar med empatisk förmåga- kan man släppa sina egna förutsättningar och se texten genom någon annans förutfattade meningar.

Han som testade spegling, men i en annan form, där spelarna fick spelleda Matiné och så såg han hur de tolkade systemet (och vad han behövde förtydliga)
Som du gör här. Hur gick det?

Det här kräver enormt mycket organiserande av den personen. Kan personen göra det i huvudet så är det en gudagåva.
Ja, shit vad vi slarviga människor får anstränga oss för att hålla ihop det hela. Jag tycker fan alltid när man tittar på en text som är klar sedan länge efter massa genomarbetningar- så hittar man ändå konstigheter och fel som man missat. Surt är det...

Nässe

Myrmidon

Ja- aktivt lyssnande tycker jag är asviktigt när man ska ge feed-back på något... Sen kanske det är en modell som passar mig eftersom jag jobabr med den dagligen...

Men visst är det rätt överförbart till textarbete?

Först en spegling- "det här var konstigt- fattade inte... på sidan 43 blev det tråkigt och jag slutade läsa... här på sidan 50 är det asballt... han den manliga huvudrollen är rätt märklig på ett bra sätt, den andra mannen fattar jag inte- på ett tråkigt sätt"

Nästa steg är som jag ser det att författaren med eller utan kritikerns hjälp börjar bena i den bild som kommit fram.. vad är problemet, hur kommer det sig att läsaren börjar gäspa på sidan 43? Denna problemlösning är i mitt huvud helt författarens ansvar och uppdrag även om hon/ han kan ta hjläp av korr-läsaren..

Aktivt lyssnade tycker jag är fett överförbart till rollspel. Hela terapi-sitationen- framförallt familjeterapi och inte minst handledning är ju rakt av ett spelpass som spelledare... (ja, jag skriver om ungefär det i artikeln i senaste Fenix...) man sammanfattar, bollar runt ordet, håller en röd tråd... ser till att skapa och hålla liv i engagemang, hopp och motivation..

Det är precis samma SL-skills, som handledarskills... Kul tycker jag, hur likt det är- även om syftet och samtalens innehåll så klart är väsensskilda!

vore märkligt rollspel annars...:)

(i och för sig finns det ju narraativ terapi och annat som faktiskt är ganska likt i innehåll men inte i syfte...)

Kul med fellow psykos här!

Rickard

Urverk speldesign

NilsH said:
Jag tror att man refererade till det där ögonblicket då man väljer att luta sig tillbaka och läsa vad man faktiskt skrivit- och tänker, ”hur låter det här egentligen?” Ofta upptäcker man ju att det mesta är skräp.... :gremsmile: Och skriver sedan om vissa delar och korrigerar- och tycker omskrivningen är den bästa text som någonsin producerats, tills man väljer att återigen titta med det analytiska ögat.. och ser att folk troligtvis kommer att missförstå en hel del... och då skriver man om det... och så vidare.... -så tror jag att man menar. Som en cykel av de två ögonen där texten blir mer och mer färdig.
Jaha, är det så folk menar när de säger att man ska skriva om sina texter minst en gång? För jag gjorde definitivt på fel sätt. Jag skrev ner noggrannt regeln och efter jag testat den upptäckte jag vad som inte fungerade och skrev om den. Det har resulterat i att den hundra sidors råtexten till Matiné krävde minst trehundra sidors text. Otroligt slöseri på resurser för min del. Till nästa rollspel ska jag bara ha allting i huvudet, speltesta det och sedan skriva ner det.

Jag menar.. man kan ju tänka sig att din spelare är en lite "slarvig" läsare som inte riktigt tagit sitt uppdrag på allvar. Man kan också se honom som en presumtiv läsare- och då måste ju alarmklockan gå igång- varför har spelaren som läser ditt spel och som dessutom har den fördelen jämfört med köpare av spelet att han känner dig och har sett spelet i action inte förstått själva "grejen"- hur kommer det sig att texten inte förmedlat detta till honom- varför frågar han efter vapenskador trots att tanken med systemet är att det inte behövs? Har man missat att förmedla något till läsaren- troligtvis något som är uppenbart för författaren.
Ja, all kritik jag inte kan använda (trots vad jag skrev i förra inlägget) ser jag som att jag inte har lyckats förmedla vad jag vill att spelet ska vara.

Han som testade spegling, men i en annan form, där spelarna fick spelleda Matiné och så såg han hur de tolkade systemet (och vad han behövde förtydliga)
Som du gör här. Hur gick det?
Jag upptäckte sådant som jag själv tog för givet. Det gjorde att jag dels fick poängtera hårdare vad som var viktigt i systemet och dels göra om vissa tips till regler.

Det här med att ta saker för givet är ett jätteproblem för mig. Jag märker det när jag ska förklara saker för folk. Har jag inte tänkt igenom det så blir det bara rörigt. Sedan är jag rätt fast i hur min egen spelstil ska vara och "hur man spelar rollspel". När min flickvän, som aldrig spelat rollspel, tvingades göra en rollperson i mitt system fastnade jag på hur man skulle förklara färdigheter. Jag fick ta bort allting jag skrivit och börja fundera kring vad färdigheter egentligen innebär i rollspel. Därför heter färdighetskapitlet "Etableringar" istället för "Färdigheter".

Ska bli rasande spännande att läsa Matiné förresten! Det ser snyggt ut. Antar att man får tolka den ”bristande” uppdateringen på hemsidan de senaste månaderna med att du arbetet på själva spelet istället….
Kul att höra. Ska bli intressant om du har någon åsikt om spelledarstilen som jag för fram i regelsystemet. Jag har fått en artonåring och en sextonåring att gå över till en annan spelstil som inkluderar mer spelarinflytande. Bara där känns det som att jag har lyckats förmedla mitt mål med Matiné. I denna stund har jag satt all text i dokumentet och det verkar som att Matiné landar på 107 sidor där 60 sidor är regelsidor. Resten är tips till spelledaren.

/Han som förvisso fuskar lite grann och har brutit ut förklaringar över vapen, förmågor, färdigheter och besvärjelser till andra dokument och det är väl åtminstone tjugo sidor till

Nässe

Myrmidon

Till nästa rollspel ska jag bara ha allting i huvudet, speltesta det och sedan skriva ner det.
:gremsmile: Ja, det låter smidigare... men det hade du kanske inte kunnat göra tidigare... man får väl ändå tänka att du lärt dig saker genom omskrivningearna som du annars inte nått fram till...

Jag är jävligt inne på själv att man lär sig skrivande och skapande och liknande av de tio sista procenten av arbetet.

vem som helst kan hitta på en askool idé. De flesta kan skriva ett utkast och något ungefärligt - och något som används av den egna spelgruppen... Jag tror att det är först då man pressar sig att verkligen göra klart det man arbetar med och låter det möta sin publik som man pressar sig till de sista stegen- vilket är det som leder till utveckling. I alla fall har jag upplevt det så. Mitt skrivande har utvecklats de gånger pjäser eller texter verkligen ska möta en publik... jag jobbar tio gånger hårdare och mer, och är femtio gånger mer självkritisk vilket leder till att jag skapar bättre text.

Så jag gissar vilt att du kommer att skriva om dina texter asmycket även nästa gång men du kanske börjar på en ruggigt mycket högre nivå med massa av regler och liknande klart. Nästa spel blir väl nästa steg i utvecklingstrappan...?

Trehundra sidor text för hundra sidor råtext låter rätt effektivt i och för sig- om jag bara utgår från mig själv... :gremsmile:

Ska bli intressant om du har någon åsikt om spelledarstilen som jag för fram i regelsystemet. Jag har fått en artonåring och en sextonåring att gå över till en annan spelstil som inkluderar mer spelarinflytande. Bara där känns det som att jag har lyckats förmedla mitt mål med Matiné.
Ja, det ska bli j-vligt ukl att läsa!

Har du förressten läst min text i senaste Fenix med spelledartips? Vore kul att höra vad du tänker om den- de som läste den innan jag skicade den till Fenix var medspelare som ju alla känner igen spelstilen, eftersom det är så vi spelar, så det var ruggigt svårt att veta vad som var en bra nivå att lägga sig på, vad ska man förklara mer, vad är självklarheter osv.

Hur har du gjort med bilder till Matiné- har du hyrt in någon som ritar eller kan du sånt själv?

Nils

Rickard

Urverk speldesign

Har du förressten läst min text i senaste Fenix med spelledartips? Vore kul att höra vad du tänker om den- de som läste den innan jag skicade den till Fenix var medspelare som ju alla känner igen spelstilen, eftersom det är så vi spelar, så det var ruggigt svårt att veta vad som var en bra nivå att lägga sig på, vad ska man förklara mer, vad är självklarheter osv.
Nä, jag har inte läst den men när du nämnde det i din intressanta diskussion med Arvidos så blev jag sugen att springa iväg och köpa ett exemplar. :gremsmile: Jag får ta och återkomma (men lovar inget).

Hur har du gjort med bilder till Matiné- har du hyrt in någon som ritar eller kan du sånt själv?
Till omslaget tog jag kontakt med Quadrante som jag tycker har gjort en del sköna bilder. Tyvärr hade orginalbilderna försvunnit under en datorkrasch. Jag ska testa och pula med en lågupplöst bild. Ska bli intressant att se provtrycket.

Annars har jag siluettbilder som du såg i testdokumentet. Dessa har jag gjort själv men utgått från andras bilder. Har lagt till detaljer på vissa och dragit ifrån på andra. En bild är exempelvis från serien Preacher. :gremsmile:

/Han som kände att tråden gled ifrån ursprungsämnet men är glad ändå

Nässe

Myrmidon

/Han som kände att tråden gled ifrån ursprungsämnet men är glad ändå
Sant, ändå kul disukssion!

Nä, jag har inte läst den men när du nämnde det i din intressanta diskussion med Arvidos så blev jag sugen att springa iväg och köpa ett exemplar.
Please do! Sucktar efter någon slags respons på artikeln... :gremsmile: