Nekromanti OQDoD/Monster och Människor

Leon

Leo carcion
Jättetacksam för kommentarer på mitt sena BRP-hack (OpenQuest möter klassisk Drakar och Demoner) i sen draft version. Alla kapitel är inte färdigskrivna, och en hel del utfyllnad och detaljer - särskilt monster och besvärjelser - kvarstår. Grymt tacksam för kommentarer - gärna som suggestions i dokumentet.

https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing

Krille

Super Moderator
Moderering:

Flyttade tråden till Rollspelsmakande. Presentationsforum är mer för presentationer av folk, inte av spel.

Leon

Leo carcion
Tack! (Mitt slarv - jag trodde jag postade i Rollspelsmakande :emb: )

PowerNap

Veteran
Läst en del och skummat en del och vill säga att det överlag infinner sig en känsla av något behagligt välbekant.

Jag har en gammal fundering dock, som i princip hänger med sedan Drakar och Demoner. Det har kanske avhandlats på tillfredsställande sätt på här på forumet eller andra platser förr, men bara inte så jag känner till det:

Hur ska man tänka på de olika chanserna att lyckas med färdighetsslag respektive rena grundegenskapsslag? Jag menar, om en färdighet inte existerar har man en chans på grundegenskap x5 i procent att lyckas med något med normal svårighet. Om en färdighet finns, däremot, så har man endast GE x1 i att lyckas om man är otränad och x3 om man valt den som en av sina startfärdigheter.

Ska man tänka att färdigheter handlar om avancerade handlingar som använder sin egen skala där allt är mycket svårare? Det känns väldigt inkonsekvent för mig, och jag oroar mig gränsdragningshelveten där spelaren hävdar att man ska slå ett GE-slag med INTx5 för att komma ihåg något som hänt för länge sedan och SL kräver ett färdighetsslag för Lärdom, som spelaren har betydligt lägre i. För du menar säkert inte att färdighetsvärdet LÄGGS TILL grundegenskapsvärdet x5 för att få fram procentvärdena man startar med? Med andra ord sammanlagt INTx8 för en Lärd som tar Lärdom som startfärdighet.

Det sistnämnda hade varit min lösning, nämligen, fast kanske med lägre värden. För färdigheter man inte behärskar eller handlingar som inte kan förknippas med någon färdighet har man GE x2 eller x3, och för yrkesfärdigheter man valt börjar man med nånting från GE x4 till x6.

Leon

Leo carcion
Det där är väldigt relevant. Jag har gett GE-slag en mer framträdande roll i MoM, vilket bidrar till dilemmat.

Den tänkta skillnaden mellan GE-slag och Färdigheter är att GE-slag är mycket enklare handlingar - hoppa åt sidan eller lyfta något jämfört med att skjuta båge eller spåra en hjort. GE-slag är för sådant som vem som helst kan göra instinktivt medan färdigheter är sådant man lär sig. Möjligen är exemplet att minnas något missvisande - det skall alltså inte ge tillgång till historisk fakta utan snarare sådant man minns själv eller som mest hörsägen från sin uppväxt

Dessutom används GE-slag oftast passivt som ett slags Saving Throws. Det är deras huvudsyfte.

Men det är också sant att man kan ha motståndsslag mot FV vilket kanske är obalanserat.

Jag skulle inte lägga till GE-slag till fv eftersom fv redan är baserade på GE. Däremot kanske multipeln skulle vara lägre x3 eller x4

Fast jag vill ju heller inte nerfa...

Leon

Leo carcion
Jag kör på GEx3 trots allt. Det är samma som grundchans för yrkesfärdigheter

PowerNap

Veteran
Aha, låter klokt. Tack för förklaring, för övrigt!

Du har ju också inkluderat möjligheten att modifiera tärningsslag i steg om -30. Kanske en modifikation om +30 också kunde nämnas om du vill att enkla utmaningar inte ska bli för svåra att lyckas med om grundegenskapsslag har GEx3 som standard.

Leon

Leo carcion
Det andra alternativet vore GEx3 för svåra slag och motståndsslag, och GEx5 för enkla slag. Det är på sitt sätt elegant, och klassiskt (var det inte så i EDD). Men det innebär fler värden att hålla ordning på, två olika system för svårighetsgrader samt större spännvidd beroende på GE.

Leon

Leo carcion
Ursäkta nekron. Har börjat påta för att avsluta det här (känns som att det är relativt kort sträcka kvar). Tar gärna emot ytterligare tankar eller kommentarer - gärna direkt i dokumentet.

https://docs.google.com/document/d/1...it?usp=sharing

EDIT: Särskilt tacksam för koll och kommentarer av besvärjelserna, magisystemet och monsterkapitlet!

'Kampanj' är jättekort, men jag är inte säker på att jag behöver mer än erf regler...

Tre solar

Hero
Några saker:
Det känns konstigt med EP om spelet ska vara klassisk DoD. Själv skulle jag ta bort dem. Om du både vill ha och äta kakan är en lösning att bara den "öppna" klassen använder EP (i begränsad utsträckning).

Grundegenskapskraven är väldigt låga. Ett förslag är att ha en platt bonus vid GE 50 och 100% över kravet. För skadebonus skulle det innebära att olika vapen "scalar" olika fort, vilket kan vara kul. Annars verkar skadebonus saknas.

Den stora nackdelen med BRP jämfört med DoD är att monstrens statblock är mer omfattande vilket ökar spelledarens börda. Har du funderat på hur du löser det i ditt spel?

Leon

Leo carcion
Tack för konstruktiva förslag och tankar! För tydlighetens skull - jag använder 'BRP' i dess bredare bemärkelse, dvs spelfamiljen, inte den specifika produkten. De två spelprodukter jag i huvudsak lutar mig mot är DoD 1984 och Open Quest 2.

Tre solar;n204620 said:
Det känns konstigt med EP om spelet ska vara klassisk DoD. Själv skulle jag ta bort dem. Om du både vill ha och äta kakan är en lösning att bara den "öppna" klassen använder EP (i begränsad utsträckning).
Här styrs jag mer av OpenQuest än av Drakar och Demoner (i OQ har de ju Improvement Points). Lite osäker på vad du menar med "öppen klass"? Det som fanns som grundalternativ i blå boxen?

Tre solar;n204620 said:
Grundegenskapskraven är väldigt låga. Ett förslag är att ha en platt bonus vid GE 50 och 100% över kravet. För skadebonus skulle det innebära att olika vapen "scalar" olika fort, vilket kan vara kul. Annars verkar skadebonus saknas.
Ok, tack skall kolla på GE-krav (för vapen, antar ja). SB finns - sida 5.

Tre solar;n204620 said:
Den stora nackdelen med BRP jämfört med DoD är att monstrens statblock är mer omfattande vilket ökar spelledarens börda. Har du funderat på hur du löser det i ditt spel?

Både Drakar och Demoner och OQ har ganska mycket information om monster- möjlien är OQs lite längre. De jag har i filen är ju snarare i paritet med DoD. Möjligen en handfull undantag för varesler med specialförmågor. Tar gärna emot förslag för ytterligare förenkling. Kanske MUA style statblocks... Fast de var ju för enskilda SLPer, inte för varelser...

Tre solar

Hero
Reglerna said:
Därefter får du sätta ut 160 erfarenhetspoäng (EP) på dina färdigheter. Varje EP höjer färdighetsvärdet med ett. Glöm inte att först anteckna grundvärdet (mer om detta i kapitlet om färdigheter) först, och sedan lägga till de 240 erfarenhetspoängen. Om din spelledare går med på det kan du att helt strunta i yrke, och välja åtta färdigheter helt fritt. I så fall börjar rollpersonen med 10 x INT silvermynt.
= det jag kallade för öppen klass. Notera också att det står två olika värden för EP. Det kanske är nån finess jag missat (läste på mobilen, vilket gjorde att rubriken Skadebonus och tabellen hamnade tillräckligt långt från varandra för att jag skulle missa den - my bad). Hursomhelst var det stycket ovan som fick mig att associera vidare till att den yrkeslösa kanske fick använda (mer) EP. Då skulle den yrkeslösa bli en klass för den som rullar jättedåliga GE.

vad gäller stat-block så är det helt ok att monster-listan innehåller en massa information. Jag menade hur/om det här kondenseras för att användas i spel.

Leon

Leo carcion
Ah, tack. Nu är jag med!

Vad gäller EP skall det vara 160 för alla - det var en typo. Jag håller helt med om att den klassiska metoden med (enbart) multiplar av GE är charmigare och mer klassisk. Fast multiplarna finns ju delvis kvar som högre baschans i Yrkesfärdigheter. För mig är OQs Improvement Points ändå i slutändan mer spelbart och tar udden av att hur effektiv RP är blir helt beroende på hur bra GE han slår. Samma tanke bakom de låga trösklarna för yrken. Samtidigt avgör ju GE hur mycket pengar man får från start så det är ju inte ointressant för yrkesvalet. Och mer allmänt är GE fortfarande viktiga eftersom de används för GE-slag (som ersätter GE mot GE i motståndstabellen samt OQs olika resistancefärdigheter)

Angående statblocks i spel - jag har ju valt att inte förse monsterkapitlet med diverse typ-SLP (rövare, alvprins, rovriddare etc) i grundreglerna, så det innebär väl i princip att det krävs mer stattade SLPer i moduler. Men jag har inga direkta planer att skriva äventyr till det här just nu, så kanske en teoretisk fråga ;)

Tre solar

Hero
Min tanke är att det visserligen är en teoretisk fråga men en som kan spela stor roll för hur populärt spelet blir att spela. Utformningen av statblock är ju på många sätt essensen av hur regeltungt spelet är - statblock är liksom den minsta spelbara enheten för spelledarens del. Det är därför jag tycker man bör/ska fundera över hur de ser ut. Vad kommer spelledarens kapa bort? Hur påverkar det spelet?

Exempel: du kan välja att försvara dig med låg CL många gånger eller med hög CL en gång. Om spelledaren rationaliserar bort ena värdet för att förenkla för sig själv kommer hon också -oavsiktligt- ta bort det taktiska valet.

Leon

Leo carcion
Rymdhamster;n204760 said:
Haha, det här hade jag missat! Nu är vi tre =D
Vad är det ditt heter nu igen - Mutanter och Mackapärer, va?

Vem är nummer två?

Äsch, jag byter gärna. Det är bara ett arbetsnamn.

Så - namntävling! Döp mitt spel! Vad skall det heta?

Leon

Leo carcion
Tre solar;n204758 said:
Min tanke är att det visserligen är en teoretisk fråga men en som kan spela stor roll för hur populärt spelet blir att spela. Utformningen av statblock är ju på många sätt essensen av hur regeltungt spelet är - statblock är liksom den minsta spelbara enheten för spelledarens del. Det är därför jag tycker man bör/ska fundera över hur de ser ut. Vad kommer spelledarens kapa bort? Hur påverkar det spelet?

Exempel: du kan välja att försvara dig med låg CL många gånger eller med hög CL en gång. Om spelledaren rationaliserar bort ena värdet för att förenkla för sig själv kommer hon också -oavsiktligt- ta bort det taktiska valet.
Hmmm sant. Skall leka med ett format. Fast min utgångspunkt är nog att det beror på vad man skall ha SLP till, så det blir nog flexibilt

Om du har några konkreta förslag vore jag väldigt glad :)

EDIT: Eh, en bra plats att börja på är kanske Blood and Bronze. VÄLDIGT imponerande format. Vet inte om jag har vad som krävs för något så renodlat.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Peter;n204761 said:
Vad är det ditt heter nu igen - Mutanter och Mackapärer, va?

Vem är nummer två?

Äsch, jag byter gärna. Det är bara ett arbetsnamn.

Så - namntävling! Döp mitt spel! Vad skall det heta?
Det var jag som var nr två med mutanter och manicker. Nr 1 var Magneter och Mirakel (av Dimfrost).

Och jag ser det hellre som en tävling; vem blir först att etablera MoM i gemena mun i samma utströckning som DnD :p

Leon

Leo carcion
Rymdhamster;n204763 said:
Det var jag som var nr två med mutanter och manicker. Nr 1 var Magneter och Mirakel (av Dimfrost).

Och jag ser det hellre som en tävling; vem blir först att etablera MoM i gemena mun i samma utströckning som DnD :p
MoMoMoM...

Tre solar

Hero
Jag ska sluta härja om statblock. Jag har inget förslag, ville bara lyfta frågan så att du kunde fundera på om det känns relevant eller ej. Mest av allt hade jag en egoistisk önskan om att du skulle lösa det här åt mig för varje gång jag börjar skriva på ett BRP-spel (det börjar bli några vid det här laget) har jag gett upp när jag kommit på att alla fina finesser kräver att motståndaren har en massa värden som jag inte orkar med.