Läst en del och skummat en del och vill säga att det överlag infinner sig en känsla av något behagligt välbekant.
Jag har en gammal fundering dock, som i princip hänger med sedan Drakar och Demoner. Det har kanske avhandlats på tillfredsställande sätt på här på forumet eller andra platser förr, men bara inte så jag känner till det:
Hur ska man tänka på de olika chanserna att lyckas med färdighetsslag respektive rena grundegenskapsslag? Jag menar, om en färdighet inte existerar har man en chans på grundegenskap x5 i procent att lyckas med något med normal svårighet. Om en färdighet finns, däremot, så har man endast GE x1 i att lyckas om man är otränad och x3 om man valt den som en av sina startfärdigheter.
Ska man tänka att färdigheter handlar om avancerade handlingar som använder sin egen skala där allt är mycket svårare? Det känns väldigt inkonsekvent för mig, och jag oroar mig gränsdragningshelveten där spelaren hävdar att man ska slå ett GE-slag med INTx5 för att komma ihåg något som hänt för länge sedan och SL kräver ett färdighetsslag för Lärdom, som spelaren har betydligt lägre i. För du menar säkert inte att färdighetsvärdet LÄGGS TILL grundegenskapsvärdet x5 för att få fram procentvärdena man startar med? Med andra ord sammanlagt INTx8 för en Lärd som tar Lärdom som startfärdighet.
Det sistnämnda hade varit min lösning, nämligen, fast kanske med lägre värden. För färdigheter man inte behärskar eller handlingar som inte kan förknippas med någon färdighet har man GE x2 eller x3, och för yrkesfärdigheter man valt börjar man med nånting från GE x4 till x6.