Nekromanti Orättvist! Eberron var ju inte bäst! Fuuusk!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Som ni alla vet så fuskade WotC rejält när de utsåg Eberron till vinnare av kampanjtävlingen. Det bevisades av att skaparen Keith Baker har samma efternamn som en kille som jobbar på WotC. Och mer bevis än så behövs ju inte!

Men här kommer ännu mer ...

För det facila priset av gratis kan ni ta del av ett antal andra förslag som av WotC inte ansågs hålla måttet.

http://www.rpgnow.com/product_info.php?products_id=1675&

Jag har bara hunnit läsa en handfull, och är redan lamslagen av förslag som EsoTerrano och The Patchwork World. Uppenbarligen har mycket tankemöda lagts ner på att skapa förslag som utvecklar D&D åt håll som man aldrig tänkt sig att spelet skulle vandra. Eller vandrar i samma gamla fotspår som alltid.

Oavsett vad man tycker om Eberron* så finns det intressant läsning i den lilla pdf:en!

M.

* Som egentligen gillar Eberron och inte alls tror att WotC fuskade. Vilket visas av flertalet av de förslag som finns i PDF:en. Vissa är riktigt spännande, några är helt enkelt bara skumma. EsoTerrano? Välskrivet, uppenbarligen genomtänkt, men trodde verkligen författaren att det förslaget hade en chans?

rks

Warrior
Bra tips! En fråga: har du möjligtvis koll på någon annan stans man kan ladda hem det från? Jag är tveksam till att regga mig på ÄNNU en sajt... Man får liksom så många reklammail sedan...

G

Guest

Guest
Nja, jag är nog inte lika godtrogen som du.

Eberron är ju den enda kampanjvärld som Wizards helt själva skapat, och det är uppenbart att dem (tillsammans med Forgotten Realms) satsar mest på den. Ingen annan kampanjvärld har fått så många äventyr publicerade under Wizards tid som Eberron. Inte ens FR!

Jag hyser över lag väldigt liten tilltro till tävlingar/omröstningar där "domaren" själv deltar i tävlingen.

Jag har inte köpt Eberron, och kommer heller antagligen inte göra det heller. FR, Greyhawk, Dragonlance, och Ravenloft är mina opium.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
»Ingen annan kampanjvärld har fått så många äventyr publicerade under Wizards tid som Eberron. Inte ens FR!«

Adventure Path-serien ska ju faktiskt utspela sig i Greyhawk-världen (även om de är väääldigt löst förankrade). Och de äventyren är definitivt fler än de tre som givits ut till Eberron.

»Jag hyser över lag väldigt liten tilltro till tävlingar/omröstningar där "domaren" själv deltar i tävlingen.«

Alltså, innan Keith Baker vann tävlingen hade han ingenting med WotC att göra. Det är inte så att WotC deltog i tävlingen och röstade fram sitt eget bidrag som vinnare.

G

Guest

Guest
Adventure Path serien är ju helt fristående och kan utspelas var som helst.

Jag tror att wizards hade ett finger med i spelet på ett eller annat sätt. Jag kan tyvärr inte släppa den tanken.

Det är ju uppenbart att nu är det Eberron som gäller. Forgotten Realms har dem givetvis släppt underbara produkter till (Campaign Supplements), men fortfarande lyser äventyren till FR med sin frånvaro, samtidigt som dem öser ut Eberron äventyr.

Snacka om att tala i egen sak....

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jovisst hade de det!

Keith Baker (som alltså inte jobbade på WotC) fick efter att WotC valt hans (och tio andras) förslag chansen att skriva mer, vilket sedan tävlade mot de andra tio förslagen (som också fick skriva mer). Sedan gick tre av förslagen vidare, och de tre författarna fick betalt för att skriva ännu mer. Och sedan tävlade de mot varandra. Och sedan vann Keith Bakers Eberron. Och han fick skriva mer, tillsammans med WotC:s utvecklare.

Och jag ser det som självklart att WotC gav tips och förslag till ALLA elva semifinalister, och sedan till de tre finalisterna, och till slut en massa input till Keith Baker om hur Eberron till slut skulle vara. Men i första omgången tror jag inte att de påverkade något.

/M

G

Guest

Guest
Re: Jovisst hade de det!

Det är mycket möjligt att det gick schysst till, men man kan ju inte låta bli att undra när deras "egen" värld vann.

Jag har alldeles för dåliga erfarenheter av amerikanernas sätt att hantera såna här saker. Det är BARA egenintresset (vinstintresset) som styr dem. Sorry, men det är den bistra verkligheten...

Vi svenskar i synnerhet är för godtrogna. eftersom vi alltid (?) är schyssta och objektiva så tror vi att alla andra är det också...

Och jag menar....hur kan Forgotten Realms INTE vinna!!!!!!

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Jag har alldeles för dåliga erfarenheter av amerikanernas sätt att hantera såna här saker. Det är BARA egenintresset (vinstintresset) som styr dem. Sorry, men det är den bistra verkligheten...”

Öh, var snäll och låt bli att dra 300 miljoner människor över en kam.

”Vi svenskar i synnerhet är för godtrogna. eftersom vi alltid (?) är schyssta och objektiva så tror vi att alla andra är det också...”

Och när du ändå är igång så kan du låta bli att dra nio miljoner människor över samma kam. Tack.

”Och jag menar....hur kan Forgotten Realms INTE vinna!!!!!!”

Är det här ett exempel på den svenska objektiviteten…? ¬_¬

G

Guest

Guest

Amerika består av 300 miljoner extrema individualister, men dem förenas ändå av några saker. Den drivande faktorn är pengar. Har du varit i USA?

Sverige består av 9 miljoner inte så extrema individualister. Men överlag kan man säga att vi är mer sakliga i vårt sätt att behandla saker som t.ex. tävlingar om rollspelsvärldar.

Nej, min kommentar om Forgotten Realms var ett exempel på min goda smak och mitt stora rollspelskunnande!!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Men herregud!

”Amerika består av 300 miljoner extrema individualister, men dem förenas ändå av några saker. Den drivande faktorn är pengar.”

Skitsnack. Håll dina fördomar för dig själv, eller spy upp dem på nåt forum där de uppskattas.

”Har du varit i USA?”

Ja.

”Men överlag kan man säga att vi är mer sakliga i vårt sätt att behandla saker som t.ex. tävlingar om rollspelsvärldar.”

Nej, det kan man inte.

”Nej, min kommentar om Forgotten Realms var ett exempel på min goda smak och mitt stora rollspelskunnande!!”

Sist jag kollade så var din fullständigt subjektiva åsikt inte mer värd än någon annans. Och oavsett hur stort rollspelskunnande du än må ha så är det inte ett kriterium för att få ha en åsikt. Jag hoppas därför innerligt att du skämtar.

Hunk

Hero

För att den världen redan var utvecklad och därmed helt enkelt inte fick vara med i tävlingen.

Jag tror dock att Wizards kommer att fortsätta att ge ut supplement till FR i samma halvlångsamma takt som tidigare just för att det är den i särklass mest populära kampanjvärlden till D&D. Att Eberronsupplementen har kommit i snabbare takt sedan settingen publicerades beror nog på att man insåg att man behövde visa att man verkligen supportade kampanjvärlden för att folk skulle vilja pröva den. Detta behövs inte med FR som ju har en mycket större skala hängivna spelare.

Man kan givetvis klaga över att det kommer ut för lite till FR, men tänkt på stackars mig som spelar i en kampanjvärld till vilken det hittills endast har kommit ut två supplement till 3E!

G

Guest

Guest

Det är mycket möjligt att det gick schysst till, men man kan ju inte låta bli att undra när deras "egen" värld vann.

På vilket sätt var Eberron deras "egen" värld? Alla bidrag var ju från fans.
Som jag förstår det antyder du att Wizards skrev Eberron, sen anordnade de en jättetävling för flera tusen personer som lämnade in en massa rollspel. Sedan fuskade de till det så att Eberron vann. Varför skulle de göra det? Jag ser absolut ingen som helst poäng med det... Lite publicitet kanske. Men knappast värt besväret.

FR var inte med i tävlingen...

Storuggla

Champion
FR vs Eberron-äventyr

Enligt min lokale spelnaares hemsida:
Äventyr till FR: 3 (okej, 2 ute men ett på gång under 2005)
Äventyr till Eberron: 3
För jävligt av dem.

Men seriöst alltså, det kan kanske vara så att FR är, i vissas ögon, dussinfantasy som det redan finns horder av supplement, datorspel och gamla AD&D-prylar till som folk kan använda, medan Eberron är nytt, konstigt och inte lika lätt att ta till sig och därför behöver mer supplement för att visa hu det kan spelas?

Storuggla, spelar Midnight utan d20

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Slut på denna deltråd …

Fortsätt inte denna deltråd.

Om ni måste: Ta det via PM.

Tack.

G

Guest

Guest

Men tänk efter lite....Dem anordnar precis som du säger en jättetävling som aktiverar tusentals fans. Och till slut, när alla spänt väntar på avgörandet, så vinner Eberron bidraget.

Ett jäkligt bra sätt att skapa intresse kring Eberron, eller hur?

G

Guest

Guest
Re: FR vs Eberron-äventyr

Vilka är dem 3 äventyren till FR? Jag känner bara till "City of the Spiderqueen" som i och för sig är fantastiskt bra!

Men håll med om att FR som är en så pass stor och omtyckt värld ändå är bra eftersatt när det gäller officiella äventyr. Jag menar, var är "Red Wizards of Thay"!?

Hunk

Hero

Enligt min lokale spelnaares hemsida:
Äventyr till FR: 3 (okej, 2 ute men ett på gång under 2005)
Äventyr till Eberron: 3
För jävligt av dem.
Till 3E finns, såvitt jag vet, följande grejer utgivna till Forgotten Realms:

Forgotten Realms Campaign Setting
Pool of Radiance: Attack on Myth Drannor
Into the Dragons Lair
Monsters of Faerun
Magic of Faerun
Lords of Darkness
Unapproachable East
Lost Empires of Faerun
Champions of Ruin
Shining South
City of Splendors-Waterdeep
Silver Marches
City of the Spider Queen
Races of Faerun
Underdark
Faiths & Patheons
Player´s Guide to Faerun
DM Screen
Serpent Kingdoms

Av ovanstående är förvisso bara tre rena äventyr, men en hel del av sourcebooksen innehåller även äventyr och äventyrsuppslag. Det finns nog ingen annan kampanjvärld till 3E/D20 som har haft samma support. Jag tror inte heller att Eberron någonsin kommer att komma ikapp.

Men seriöst alltså, det kan kanske vara så att FR är, i vissas ögon, dussinfantasy som det redan finns horder av supplement, datorspel och gamla AD&D-prylar till som folk kan använda, medan Eberron är nytt, konstigt och inte lika lätt att ta till sig och därför behöver mer supplement för att visa hu det kan spelas?
Tror att du har helt rätt.

Storuggla

Champion

"Vilka är dem 3 äventyren till FR? Jag känner bara till "City of the Spiderqueen" som i och för sig är fantastiskt bra!"

Enligt SFBok, "City of the Spider Queen", "Pool of Radiance: Attack on Myth Drannor" och det kommande "Sons of Gruumsh". Det är å andra sidan allt jag vet, jag har inte kollat in dem själv.

"Men håll med om att FR som är en så pass stor och omtyckt värld ändå är bra eftersatt när det gäller officiella äventyr."

Ehh... ja. Faktiskt. Med tanke på den storleken och fanbasen för FR hade jag väntat mig mer äventyr, speciellt eftersom Eberron funnits en mycket kortare tid.

"Jag menar, var är "Red Wizards of Thay"!?"

Vild gissning: i Thay? :gremgrin:

Storuggla, hardcover egg

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är klart

Jo, men det skulle man ju sagt oavsett vilken värld som vunnit.

Men visst tror jag att du har rätt, tävlingen var menad att skapa enormt intresse för den värld som vann.

Sen tror jag att det inte var förutbestämt att Eberron vann. Hade Dawnforge vunnit, eller Morningsstar, eller någon av de två som WotC köpte men inte gett ut (det var tre som gick till final, och WotC köpte alla tre. Eberron fick sedan ännu mer utvecklingsresurser) så hade man kunnat säga att tävlingen hade varit ett bra sätt att skapa intresse kring de världarna också.

Jag hoppas att vi någon gång får se de två andra världarna. Det skulle vara intressant.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nja

Eberron blev inte WotC:s förrens efter tävlingen, då de betalade för att utveckla världen. Innan tävlingen fanns inte Eberron, förutom som en kampanjvärld hos Keith Baker (som då fortfarande var en okänd skribent som aldrig hade blivit publicerad).

Det finns mycket olika tankar och idéer om vad som hände. Det var många som blev förvånade över att Midnight inte vann, men då glömde de att liksom FR så var inte Midnight med i tävlingen. Bland de elva finalisterna fanns Eberron (som vann), två som vi inte vet nått om förutom att en av dem skrevs av Rich Burlew som gör Order of the Stick och en av en kille som heter Nathan Toomey, och att Dawnforge, Morningstar och Code of Unaris var tre av dem.

Och så har vi då alla ensidare i filen på RPGnow!

/M