Nekromanti Orättvist! Eberron var ju inte bäst! Fuuusk!

Hunk

Hero
Re: FR vs Eberron-äventyr

"Men håll med om att FR som är en så pass stor och omtyckt värld ändå är bra eftersatt när det gäller officiella äventyr."

Ehh... ja. Faktiskt. Med tanke på den storleken och fanbasen för FR hade jag väntat mig mer äventyr, speciellt eftersom Eberron funnits en mycket kortare tid.
Jag är egentligen också lite förvånad, men det beror nog mycket på att man helt enkelt inte tjänar så mycket pengar på att ge ut kortare äventyr. Det är ju intressant att se att de två första FR-äventyren som kom ut till 3E, Myth Drannor och Into the Dragons Lair, fortfarande finns kvar i lager hos de flesta spelhandlare och därmed inte kan ha sålt särskilt bra (jag äger dem själv och jag tycker inte att något av dem är särskilt lysande). Att dessutom hela Adventure Pathserien + en massa tredjepartstillverkade äventyr kan användas utan större problem i FR är nog ytterligare ett skäl. Eftersom många fristående D20-förlag har slutat ge ut äventyr eller ger ut dem i mycket långsammare takt än tidigare, har dock WotC insett att man måste börja producera lite själva också, och detta är nog anledningen till att Gruumshäventyret kommer.

Bombu

Hero
Jag har bara hunnit läsa en handfull, och är redan lamslagen av förslag som EsoTerrano och The Patchwork World

Vi behöver massa mer inspiration insprängt i färdig äventyrsform....

Jag vill ha massa äventyr.... coola ideer och häftiga världar.... och stämning....

Sån som ger en extra stämmning och känsla.....

Kan man köpa känsla och stämmning på burk? vänta .... det kanske man kan...... *fniss*

men inga fler prestigeklasser vill jag ha i supplementen så det så.

Efterssom jag är stockonservativ tycker jag inte att eberron är så bra som alla säger.... det är ju nytt och inte etablerat....

Jag menar vad jag säger.... jag måste frälsas innan jag tycker eberron är häftigt, och jag har inte blivit frälst än.... nån som kan berätta på max 20 ord varför eberron är så himla coolt.

Som en slogan, typ

"Eberron är coolt för att tallarna på bluttiblutt påminner mig om min mammas berså"

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min slogan

nån som kan berätta på max 20 ord varför eberron är så himla coolt.
Du ska ta det här med en nypa salt, eftersom jag inte läst Eberron utan bara tittat på bilderna, men här kommer en slogan som i alla fall funkar på mig:

Eberron är INTE standardfantasy.

/tobias

G

Guest

Guest
Re: Jovisst hade de det!

Men tänk efter lite....Dem anordnar precis som du säger en jättetävling som aktiverar tusentals fans. Och till slut, när alla spänt väntar på avgörandet, så vinner Eberron bidraget.

Om jag hade varit Wizards eller Keith Baker hade jag nog blivit irriterad på dig vid det här laget.
Påstår du att Wizards fifflade med bidragen? Och i så fall, vad har du för belägg, förutom att Eberron säljer hyffsat (vilket inte är så konstigt med tanke på reklamen den fått och med tanke på vilken häftig och originell värld det är)?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Så vitt jag minns gick tävlingen till på följande vis:

1) Folk får i uppgift att skriva sammanfattningar av sina idéer till nya kampanjvärldar (varför FR inte kan vara med, den ges ju redan ut av Wizards). En sammanfattning av Eberron skrivs av Keith Baker, som inte på något vis är knuten till Wizards.

2) De bästa bidragen går vidare. Bland dessa finns Eberron, vilken fortfarande inte på något vis är "Wizards egna" värld. Keith har ju ingen koppling till Wizards än.

3) De tre absolut bästa bidragen köps upp av Wizards. Bland dessa finns Eberron men också två andra. Det är först nu Baker hamnar hos Wizards, och detta är som belöning för att han har skrivit en bra kampanjvärld. Det är alltså så att Keith Baker arbetar för Wizards på grund av att Eberron vann tävlingen, inte så att Eberron vann tävlingen på grund av att Keith Baker skriver för Wizards.

Detta är vad jag har för mig. Magnus eller någon annan sakkunnig kan säkert avgöra ifall jag har fått det hela om bakfoten, men jag tror att Wizards i det här fallet har skött det hela rätt hederligt.

Staffan

Myrmidon

Som jag förstår det så är Keith Bakers relation till WOTC ungefär samma som Ed Greenwoods, d v s att han är frilansare och hans åsikter beaktas när man bestämmer vad man ska göra med "hans" värld, men han har ingen beslutsrätt och han är inte fast anställd.

G

Guest

Guest

Ja, då får ju saken en helt annan vinkling förstås.

Så som jag fattade Magnus tråd vad det precis tvärtom mot hur du nu beskrivit.

Om du har rätt tar jag tillbaka min kritik mot Wizards.

G

Guest

Guest
Re: FR vs Eberron-äventyr

Anledningen till att just dem två inte sålt så bra är att dem inte är något bra. Jag måste ju vara en av Sveriges största FR-supportrar, och jag har inte köpt dem. Dem är riktiga dussin-äventyr.

Och saken är den att om man inte ger ut högkvalitativa äventyr till en kampanjvärld, så riskerar man att förlora spelare till andra världar, eller rent av andra spel. Jag menar att wizards måste bättra sig här om dem ska kunna fortsätta hålla FR´s fana högt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
På det hela taget rätt

Min förvirrade inledning till denna tråd utgick från att de som läste den hade hängt med i kalabaliken när tävlingen avgjordes. Så här i efterhand kan jag se att det var lite väl mycket förvirring.

Mea culpa

/M