varning
Den enda gången jag har haft en Shagul-spelare så gick det faktiskt ganska snett. Shagul-spelaren gick nämligen in för att jaga ned och eliminera spelgruppen, vilket inte är att rekommendera. Tyvärr var det Shagul-spelarens största drivkraft att motarbeta de övriga spelarna, och jag hade som spelledare inte vett nog att hindra honom. Därmed avslutades Oraklets fyra ögon med att hela spelgruppen eliminerades (sånär på en rollfigur som befann sig på annan ort.)
Alltså: Förklara för Shagul-spelaren att hans uppgift inte är att förstöra kampanjen för de andra spelarna. Shagul har helt enkelt viktigare saker att tänka på för att kunna satsa all sin kraft på några obetydliga äventyrare som halkat in i kampen på ett bananskal (genom de råkade väcka Ottars folk samt se Shaguls ansikte). Shaguls drivkraft är istället att vinna kampen om den femte konfluxen. Men det kan han inte göra om kampanjen tar slut! (Spelledaren lär inte vilja spela resten av kampanjen med enbart Shagul-spelaren.)
Shagul-spelaren bör givetvis motarbeta spelgruppen (exempelvis genom Rhabdo Rana) men koncentrera sina egna krafter på viktigare saker. (Såsom att manövrera för att komma åt Ebharing, finna Gobrugda och piratklonen, lokalisera konfluxen, och så vidare.) Huvudsaken är att det blir en slutstrid - annars kan Shagul-spelaren inte vinna.
/Baldyr