Nekromanti Oraklets fyra ögon (Spoiler)

Digeta_Longa

Veteran
Jag ska precis starta en kampanj i Oraklets fyra ögon (fortsättningen på Svavelvinter). Nu tänkte jag höra hur ni andra som kört äventyret (och de senare) löst problemet med vem och hur som ska spela Shagul...
Det vill säga det rent praktiska, har ni skickat epost, ringt eller rollspelat med honom/henne...

I behov av hjälp!!

kalcidis

Hero
Min SL gjorde så att han lät en av hans vänner spela honom. Så de brukade ju träffas och snacka före eller/och efter spelmöten. Men jag antar att e-post också skulle fungera. Så länge man kan komma överrens och kan göra sig förstådd så fungerar det. Var bara noga med att beskriva noga med vad som händer utan att säga för mycket.

Det roligaste med vår Shagulspelare var att SL höll det hemligt vem det var som var han och alla information han fick reda på fick han använda i spelet så den killen (som för övrigt är/var i min umgängeskrets) fick reda en hel del information av oss genom att bara fråga oss inte ont anande killar. Väldigt skoj när man hela tiden svor åt Shagul då han alltid verkade kunna förutsäga vad som skulle hända osv. Kanske någonting att pröva på?

Lycka till med kampanjen iaf. Hur du än gör lär det bli bra, hoppas jag iaf.

Baldyr

Hero
varning

Den enda gången jag har haft en Shagul-spelare så gick det faktiskt ganska snett. Shagul-spelaren gick nämligen in för att jaga ned och eliminera spelgruppen, vilket inte är att rekommendera. Tyvärr var det Shagul-spelarens största drivkraft att motarbeta de övriga spelarna, och jag hade som spelledare inte vett nog att hindra honom. Därmed avslutades Oraklets fyra ögon med att hela spelgruppen eliminerades (sånär på en rollfigur som befann sig på annan ort.)

Alltså: Förklara för Shagul-spelaren att hans uppgift inte är att förstöra kampanjen för de andra spelarna. Shagul har helt enkelt viktigare saker att tänka på för att kunna satsa all sin kraft på några obetydliga äventyrare som halkat in i kampen på ett bananskal (genom de råkade väcka Ottars folk samt se Shaguls ansikte). Shaguls drivkraft är istället att vinna kampen om den femte konfluxen. Men det kan han inte göra om kampanjen tar slut! (Spelledaren lär inte vilja spela resten av kampanjen med enbart Shagul-spelaren.)

Shagul-spelaren bör givetvis motarbeta spelgruppen (exempelvis genom Rhabdo Rana) men koncentrera sina egna krafter på viktigare saker. (Såsom att manövrera för att komma åt Ebharing, finna Gobrugda och piratklonen, lokalisera konfluxen, och så vidare.) Huvudsaken är att det blir en slutstrid - annars kan Shagul-spelaren inte vinna.

/Baldyr

P Lex

Warrior
Jag kommer knappt ihåg vad som stod i äventyret angående detta men jag vill minnas att vi inte hade någon Shagul i gruppen, däremot hade vi en i gruppen som arbetade åt Shagul. Shagul kunde ta kontakt med denne och skicka denne på särskilda uppdrag och då kunde SL styra det hela ganska bra. Men det krävdes en RP som kunde köpas mot löften samt en spelare som gärna ville gå in för att agera förrädare.

Rickard

Urverk speldesign
Jag har faktiskt inte läst äventyret så jag vet inte om den här idén är passande men du skulle kunna fråga här på forumet om det är nån som vill spela Shagul. Skulle nog vara rätt ballt för din spelgrupp att ha en utomstående som kan lägga snavskank för dem.

/[color:448800]Han</font color=448800> som bara har läst Svavelvinter

Salir

Veteran
När våran grupp spelade o4ö så var Shagul en SLP.
Det var även två Rp:s så hjälpte honom och förstörde för de andra, dödade bl.a. broder Bodonius.