Nekromanti Orcher i Trudvang

Bergting

Warrior
Re: Appropå Gord

Jag ska försöka ge ett så tvetydigt svar som jag bara kan.

Jo, fast inte som ni tror, eller ändå, fast på ett annat sätt. Om du förstår vad jag menar.

Heh...

Peter

Bergting

Warrior
Bara att hålla med. Bonner är kungen. Ingen slår honom på fingrarna. Ska faktiskt ner till Köpenhamn och dricka öl med honom om ett par veckor.

P

Nightowl

Champion
Saft, saft, hallonsaft...

Smurfs GO! Smurfs GO!

Mer seriöst, Johan och Pellevin är enligt mig en underskattad källa till medeltida fantasy, och där finns ju smurfer...

Man skulle också kunna göra ett ganska coolt smurfrollspel. Alla rollpersoner har en enda egenskap: Sitt namn. Det visar ju vad som skiljer dem från andra smurfer.

Nightowl

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.

Hasse

Hero
Re: Sagatun finns ...

"Det finns en plats i Jämtlands djupa skogar som heter Sagatun. (Visst är det ett underbart namn?)"

Där ser man, det hade jag ingen aning om och jag håller med om att det är ett underbart namn. Jag har ingen bra Kartbok över Sverige men det verkar nog som att det vore en bra idé att skaffa en så att man kan "komma på" en bra namn som passar in i Trudvang.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Organ

Out of time, out of mind
Re: Jag gissar på:

Eller varför inte:

The Great Old Ones i Trudvang :)

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Re: Saft, saft, hallonsaft...

>Mer seriöst, Johan och Pellevin är enligt mig en underskattad källa till medeltida fantasy

Jag har spelat ett äventyr baserat på "Slottet vid de sju källorna" (heter albumet så...?) till DoD Expert i mitten av 80-talet. Det blev hur bra som helst :)

/Anders

Rosen

Myrmidon

<I>o Demurgien i Trudvang</I>

Kan man lägga in enskilda SLP skulle man givetvis fortsätta med

* Vicotnik i Trudvang
* Siratsia i Trudvang
* Gadirm Glaurungsbane i Trudvang
* Marius Storfot i Tr... nävisst, han är ju redan med. (-:

--
Åke

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmmm, vi ska se...

...vilken bild är det som ligger här i skräpar... ja just ja, den elaka... hrm... host...

Nä, faktiskt är det så att det finns inget annat monster i pipen, det är ju inget annat som nån har frågat efter på forumet.

Ska kolla med Måns om han har nått mer.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Nightowl

Champion
Di Stora Åldringarna...

De Urforna Jättarna:

Kall-Tulu: En ondskefull havsjätte som försattes i sömn av gudarna för urlänge sedan djupt ner i ishavet, i sitt gårdsfäste Rylatun. Vrakplundrande kultister i små skumma kustbyar och onda fiskmän som kallas djupfolk försöker väcka honom.

Satt-Hoggur: Regerande över de onda mörkerslinkarna, sitter han svällande fet på sin tron i Niffelhell. Nidtrollen i de mörkaste skogarna, de som en gång härskade över Bortomnorra, följer honom fortfarande.

Nigur-Radda: Geten från skogarna med tusen kid - en uråldrig jättinna som slukar sina egna barn när hon inte får stilla sin hunger med annat blod. Hennes kropp sägs bestå av hundra ringlande rankor, drypande av blod och slem. Depraverade skogstroll och vansinniga alver dyrkar henne på enorma altare av förvridet trä, i de djupaste skogarna. Onda yggdraser är också hennes tjänare eller barn - svårt att säga vilket.

Illtakkva: Isens och frostens herre, en ond isjätte som begrava ned hela världen under jöklarna och skrubba den ren från liv med blodsristande snö. Alla frostjättars anfader, och bergsfolk blotar till honom för att han inte skall begrava dem i is.

Asa-Töter: Gudadödaren, en vansinnig jätte av vars kropp gudarna täljde världen. Hans hämndlystna gast vilar i den yttersta rymden bortom stjärnorna. Galna sejdkarlar blotar till honom för nidingsmagi.

Njarla-Töter: Jättarnas bard och budbärare, med 99 falska ansikten. Synförvändningens och hamnskiftets mästare, lärare till förrädare och dråpare.

Josso-Töter: Den siste av Dråparna, Josso-Töter är en fruktad gandman och upphovet till mången ond trolldom, jättarnas völvokarl. Han river ned tid och rum och trasar sönder nornornas väv. Siare och völvor blotar till honom för visioner och vandringsvägar bortom dödlig trolldom. Ibland tar han mänsklig gestalt, som en man svept i en grå kåpa.

Ygg: Alla ormars och drakars anfader, som slingar sig runt världsträdet och gnager dess fötter.

Hastur: En drake som bor i en issjö bortom stjärnornas viloplatser; han betjänas av bjakkarna, groteska vidunder som om många kritter bolat varandra och fött barn, och som kan löpa över land, över hav, ja till och med över himlavalvet.

Nöjd så?

Nightowl, tänker inte göra stats eller SAN-regler...

kalcidis

Hero
Re: Di Stora Åldringarna...

Spelleder jag någonsin DoD så ska jag helt klart använda mig av CoC som inspiration. Satsa på CoC känsla i fantasyn, det lär bli hur skönt som helst.

mvh
/joakim kalcidis

Nightowl

Champion
...och några fler...

Atlenysta: En jättinna i en spindels skepnad. Oförtrutet spinner hon sitt nät över Skuggapet mellan de levande och döda, mellan Trudvang och Niffelhells draugr. När hon är färdig skall de döda storma bron av spindelnät och förgöra världen.

Kut-honnja: En drake som vilar under jorden. Hennes yngels vältringar orsakar jordskalv, och deras dräglande käftar slukar dvärgarnas folk. När Gudaskymning kommer, skall hennes krälande vräkningar få jorden själv att rämna och rasa ned i intet.

Kut-huggar: Kut-honnjas bror, en elddrake som ränner över himlavalvet, hetare än tusen dvärjaässjor. Hans lust är att bränna; när dagen kommer skall han sätta eld på världsträdet med sina hundra vingar av levande eld. Hans yngel slukar människors ande medan deras vingar bränner deras kroppar.

Daj-holod: Han som Spräcker Slöjan. Denna jätte har en oändligt stor kropp. Hans åsyn, mer än någon annan av jättarna, gör dödliga galna. När han visar sin enorma kropp, större än tanken, skall alla gandtrådar brista och världen virvla undan som vissna löv.

Nightowl

Hasse

Hero
Re: ...och några fler...

Efter att ha läst dina båda inlägg så börjar önska/undra!? om inte Trudvang är en del av Cthulhu-universiumet i avlägsen forntid.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Kitzune

Swashbuckler
Re: Saft, saft, hallonsaft...

<I>"(heter albumet så...?)"</I>

Jajamensan. Det albumet är ett av de bästa i Johan och
Pellevin serien. Pellevin är ju dyngpackad i den /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Kitzune

Swashbuckler

<I>* Vicotnik i Trudvang
* Siratsia i Trudvang
* Gadirm Glaurungsbane i Trudvang</I>

Nu kommer jag säkert framstå som ett ärkenöt, men jag känner
mig manad att veta: Vilka är dessa gossar?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Staffan

Myrmidon

Vicotnik, ond ärkemagiker, härskare över Nidland. Förväxla ej med Vic Kotnik, som enligt uppgift är göteborgare. Skapade magiskolan "mörkermagi." Se Ereb Altor-boxen samt äventyrsserien "Den Nidländska reningen" - antagligen främst den sista delen, boxen Nidland.

Siratsia, ond eller god ärkemagiker, bor i Barbia, känd för sin vita formelbok. Ej gosse. Se äventyret/landsbeskrivningen Barbia - Siratsias vita formelbok.

Gadirm Glaurungsbane, någorlunda välvillig ärkenekromantiker tillika drakmästare. Har något litet smårike nånstans i Akrogal, om jag inte missminner mig. Känd från Sinkadus 7, där historien bakom hans tillnamn och hur han blev drakmästare berättas, samt från DoD Gigant, där hans värden och bakgrund beskrivs.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Re: ...och några fler...

Jag tycker dina förslag är riktigt bra. De verkar vara riktigt sagoliknande och passar ganska bra i Trudvang.....

Jätten som är större än tanken är ju sagolik....

Så jag måste säga att jag riktigt beundrar din fantasi där( Fantasi är lätt att ha, men fantasi som hittar på skaer inom vissa ramar, exempelvis Trudvangs världsbild är svårare att ha.) Fast å andra sidan var ju du inte helt seriös ...men det är en annan sak!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Runde Rolf

Swordsman
Aldrig

Ingen får ta Bergtings plats. Visst är Norrman duktig men i mitt smått sjuka rollspelhjärta så är Bergting Trudvang och därmed DoD6. Om jag slutade spela DoD skulle jag ändå fortsätta köpa böckerna dels för inspirationen men även för bilderna som har förgyllt många långa lästimmar.

Tack till Peter för ditt oskattbara bidrag till rollspelssverige!

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com