Nekromanti Orcher, oj ja menade visst tiraker

Björnöga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
31
Location
Henån
Mundanas tiraker har alla klara orchattribut,
varför krångla till det och byta namn o hålla på.
För bara för att man byter namn på rasen
så blir det inte mindre uppenbart att man har stulit den.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Vafalls?! Menar du att det i själva verket bara är vanliga orcher?! Nä, nu jäklar, har Neogames lurats hela tiden??!!

Ärligt talat, vem bryr sig - med tanke på att de har fått lite mer personlighet och färg än standardorcherna är det bara bra med ett annat namn så man inte automatiskt antar att de ska vara identiska med ondskans hantlangare nummer ett, för det är de inte i Eon.

Mvh / Phelan
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Instämmmer, de är mer sympatiska i Eon och inte onda av naturen. bara lite "primitiva". Alla Tiraker bor inte i grottor och alla äter inte människokött, även om vissa delar av rasen har den vanan. De har blivir mer spelvänliga att ha med i en grupp plus att man förtfarande kan ha dem som hemska motståndare.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Likheter mellan Tiraker och Orcher

<center> [color:\\"red\\"] 5 likheter med Orcher? [/color] </center>

Tja nu har ju inte jag tillgång till Tirak boken men med tanke på att Tiraker heter Orch på Dvärgiska så borde ju parralellen Tirak -> Orch inte vara långt borta.
Att deras skapelse myt handlar om stackars Gûrder som blir "vårlustade" av stora troll känns som de inte kan bli nått annnat än mindre, troll liknande varelser.

De är desutom Dvärgarnas favorit Hack N Slash offer vilket också framgick av (hur många var det nu) 4 eller 5 krig som de haft och med varandra.
Ja i alla fall nästan lika många som Alv krigen men inte heter det väll Alv-banneman utan Tirak-banneman precis som det i vilket annat fantasy rollspel med motsvarande raser skulle heta Orch-banneman eller nått liknande
<center>Dvärgar hatar Orcher <----> Dvärgar hatar Tiraker </center>
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Jupp. V&N, s. 68: "En tirak kan inte tänka sig att äta en annan tirak, det vore väldigt osmakligt, däremot är människor, alver och dvärgar perfekta som måltider."
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Likheter mellan Tiraker och Orcher

3 krig. Dvärgar och Tiraker hatar inte varandra, Tirak och Alver hatar varandra. Dvärgarna o tirakerna är det inte riktigt så illa ställt med, de bara tycker de andra är urkorkade och förtjänar lite däng.
Sen, så, kan man ju inte säga att Marnakh är direkt lika orcher, kan man? Inte bazirk heller, och Frakk är trots allt inte mer barbariska än vissa människor.
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Likheterna är visserligen ganska stora (människoliknande ras, större än människor, kraftiga, brutala, håriga, huggtänder...)

Men det finns några skillnader:
1. Tiraker kan bli accepterade av ett mänskligt samhälle.
2. Tiraker har ett språk, en kultur, en religion, är skickliga båtbyggare...
3. Tiraker är inte korkade (bara långsamma och outbildade)

När jag tänker orch respektive tirak så dyker två helt separabla raser upp i mitt huvud. Orcher är kanonmat, tiraker kan bli intressanta rollpersoner.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Usch! Nä det e bara för äkligt. Jag fortsätter med att Tiraker äter vanlig mat, anars kommer ju alla andra raser hata och försöka utplåna tirakerna vilket jag inte tror är fallet i mundana.
Jag menar vem vill ha kanibaler (inte riktigt men nästan) i sitt land?
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
1. Tiraker kan bli accepterade av ett mänskligt samhälle.
värdelöst imo, de har ju förlorat sin orch-ighet då.. människor och orcher ska vara så olika att de alldrig riktigt kan förstå varandra, annars är de ju meningslösa. tiraker, bah, kunde vara vilka människobarbar som helt istället.

2. Tiraker har ett språk, en kultur, en religion, är skickliga båtbyggare...
är skickliga båtbyggare? har du spelat warcraft? orcherna kan de med.
iaf.. visst är det kanske lite tråkigt att orchernas kultur beskrivs så dåligt i många spel, men det betyder inte att de inte har någon!

3. Tiraker är inte korkade (bara långsamma och outbildade)
jag har aldrig tänkt på orcher som "korkade". bara för att de inte skriver poesi och formulerar teorier om planetbanor gör dem inte dumma i mina ögon. att sen VISSA orcher är totalt urblåsta egg är väl en annan sak, det finns gott om sådana människor också.
långsamma? det är iaf definitivt inget orchdrag, orcher ska tänka mycket och snabbt, fast huvudsakligen handlar deras tankar om våld i någon form. resar däremot.

När jag tänker orch respektive tirak så dyker två helt separabla raser upp i mitt huvud. Orcher är kanonmat, tiraker kan bli intressanta rollpersoner.
jag får också två olika bilder:
orch: stor hård snubbe som ser elak ut och som har en kultur som är oerhört olik de civiliserade människornas vilket leder till oerhört stark främmlingsfientliget från båda sidorna. absolut olämplig som spelarras bland andra "normala" karaktärer. absolut ingen kanonmat, det är det man har goblins till :gremsmile:
tirak: fruktansvärt fula orcher som är för lika människor.
förhoppningsvis kommer jag att bli positivt överraskad av deras kultur när jag läst tirakboken, fast deras namnbyte kan jag bara se en enda anledning till: det vore ett hån mot orcherna om något så fult som en tirak fick ha deras namn (ja, jag verkligen hatar tirakernas utseende).

utseende skulle alltså vara den stora skillnaden och anledningen till ett nytt namn.. alver heter ju fortfarande alver, och det finns ju de som påstår att de inte är vanliga standardalver annat än till utseendet....
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Tiraker

Det är dom som tillber kagokk som äter lik. Men den vanliga anledningen är svält bland tirakerna, speciellet under vintern. Frakk lever ju inte som kungar i sina grottor. Tiraker och människor är ju olika raser, och den uppfattning jag har så är dom inte ens släkt. Men det är kanibalism att äta gorilla kött.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Ärligt talat....[ot]

.... tror jag tiraker och vanarer är närmre besläktade än vanarer och gorillor. Vist har alla tre blivit skapade av olika gudar men tiraker och vanarer kan byta till varandras tro medan gorillan e fast i sin. Alltså hade tirakernas och vanarernas gudar inget emot "bortbytlingar" medan gorilaguden e gniden. Vilket kan, men inte nödvändigtvis gör, att beviset för samspel mellan gudar under skapensens ögonblick är ett faktum. Att alla tre sedan är lika genetiskt besläktade som tamgis och svartsvin hör inte hit eftersom genetik inte är ett intresant konsept i mundanas världsbild.

Mvh Vätten...
...som spårar ur med munnen full av spån. :gremsmirk:
 

Björnöga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
31
Location
Henån
Det står till och med i neogames lilla "Vad är ett rollspel" häfte
såhär: ..och i Eons spelvärd Mundana finns det elaka orcher,
fast här kallas dom för tiraker..
vad har ni att säga till ert försvar?!
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Ärligt talat....[ot]

Var det inte aeon som skapa allt liv? Genteknik är enda anledningen till att jag spelar eon :gremwink:

Skitsamma vad man anser är kanibalism i mundana.
 

Björnöga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
31
Location
Henån
Re: Ärligt talat....[ot]

va snackar du om.?.. vi var just inne i en djup disskusion om tiraker o sånt, kommer du in i bilden o börja tjata om gener? va e du för kille?
 

Björnöga

Veteran
Joined
30 Jan 2001
Messages
31
Location
Henån
Så du menar att orcherna inte har ett språk eller någon
kultur? skulle du säga det till tolkien skulle han nog bli
lessen. Visst orcher e kanonmat med det kan nog
tismalver o lodardvärgar också bli om spelledaren
e på sånt humör.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Att det inte går ihop sig med tirak modulen. Det bor ju människor på takalor, orcher äter ju människor, vilket nästan alla tiraker inte gör. Dom skiljer sig socialt från orcher också, dom kan faktisk vara vän med någon. Den stora skillnaden är väl att Orcher är skapade av ondskan själv, vilket tiraker inte är eftersom "ond" och "god" inte finns i mundana.
 
Top