Re: Orcher? (Snösagaspoiler)
Går det en trend att inte ha med orcher? I Sagas grundregler finns de inte med. Det finns vättar och norog. Är det substitut för orcherna.
Trend och trend vet jag inte men det har under en längre tid gjorts spel som inte har dem med i vanlig bemärkelse, alltifrån Eon som i stort sett bara döpt om dem, till DoD6 och Saga som ersatt dem med andra varelser. För i alla spel som utelämnat dem så syns alltid klart vilka andra varelser som tagits in i stället och, så att säga, fyller deras nisch. Ta t.ex. trollen i DoD6. Även om de som ras/folk är mycket mer mångfacetterade än orcher så fyller de den funktionen. Trudvangs Arker kan även de, trots att de är människor, delvis ses som orchsubstitut.
Trudvangvärlden har också dumpat orcher, men har orkir. Är det ett substitut?
På det skulle jag svara både ja och nej. Nej på så vis att orkhirerna inte är klassiska rollspelsorcher såsom vi känner dem från Dungeons & Dragons och tidigare versioner av Drakar och Demoner, utan snarare är inspirerade av Tolkiens orcher. Viss skillnad tycker jag det är dock då orkhirernas demoniska ursprung gör att de inte helt är skapelser som, bokstavligt talat, hör hemma i Trudvang. De är lika mycket utomvärdsliga demonväsen från ett annat existensplan som förvridna alver. När jag har använt dem har jag på så många sätt jag kunnat försökt poängtera att orkhirerna är något mer än bara ett nytt folkslag. Annars vore de tämligen menlösa och hade lika enkelt kunnat bytas ut mot en ny, elakare variant av troll. Detta gör att orkhirerna i mina ögon inte kan kallas för en ren rip-off på vare sig Tolkiens orcher eller de rollspelsorcher som i sin tur inspirerats av dem.
Varför vill vi inte ha med orcher (om det nu är så) men kör ändå stenhårt på Tolkienarvet med alver och dvärgar?
Av den enkla anledningen att varken alver eller dvärgar uppfanns av Tolkien till skillnad från orcherna. Intressant att notera att även om Tolkien uppfann orcherna så hittade han inte på namnet utan det var i äldre engelska en synonym/alternativ stavning av "Ogre" och båda har sitt ursprung i latinets "Orcus", via italienskan och franskans "Orco", respektive "Orgo". Mer info hittas här:
Orcher Orcus.
Är inte de gamla orcherna välkomna i den nya fantasyvågen? Varför hittar rollspelsmakarna då på subsitut och dåliga plagiat?
Jag tror snarare att det är så att spelmakarna hittat tillbaka till det som urspungligen inspirerade till orcherna än tvärtom. DoD6 t.ex. inspirerades av skandinavisk myt när de hittade på sina troll, något som även Tolkien gjorde när han skrev om sina orcher (och naturligtvis även de varelser han kallade troll).
/Anders