Det går ju alltid att lusläsa wikin: https://lotro-wiki.com/index.php/Eriador eller så kan man kika på twitch: https://www.twitch.tv/lotrostreamHubarth;n285238 said:Finns det ngt smidigt sätt att få tillgång till världen i Lord of The Rings Online (som jag antar att du menar) utan att spela spelet?
Sen är ju frågan hur övergivet det egentligen är. Under hela vandringen från Bri till Rivendell så leder Aragorn medvetet hobbitarna på obskyra skogsstigar för att undvika möta att någon.Bifur;n285273 said:Vad gäller Eriador tycker jag dess övergivna tillstånd är mer spännande än irriterande, men det är ju en smaksak.
Jag håller inte med.Cybot;n285243 said:Tolkiens orcher är inte ett samhälle, de är fienden. De är en nidbild av industrialismens baksida. Gränser är till för att överträdas om man kan tjäna något på det, och även om det finns mycket "outbildad skrockfullhet" så finns det inga tabun.
Jo, jag inser att det inte går att göra Midgård fullständigt koherent och rimlig utan att samtidigt ta bort mycket av det som är tilltalande med världen.Bifur;n285273 said:Rent allmänt dras ju Midgård med flera diskrepanser. Det är en värld som ur ett metafysiskt och språkligt är logisk, liksom dess att känsla av att ha en historia som känns genuin (i min mening). Samtidigt är den mindre trovärdig vad gäller teknologisk, kulturell och politisk utveckling, med väldigt små variationer trots långa tidsperioder. Men jag tycker också det är en del av charmen (och den återfinns som genrekonvention i flera andra liknande verk, många rollspel inte minst).
Vad gäller Eriador tycker jag dess övergivna tillstånd är mer spännande än irriterande, men det är ju en smaksak. Sedan ska det ju påpekas att Tolkien beskriver allt ur hobbitarnas perspektiv, så vad som finns bortom det är ofta (medvetet) oklart. Jag har för mig att MERP ändå löste Eriadors befolkningsfråga på ett ganska snyggt vis genom att placera ut små bosättningar här och där som de förankrade i sin version av Arnors historia.
(Det sagt är väl åtminstone Dunland befolkat i böckerna?, liksom Rhudaur, och flyktingarna som kommer till Bri måste ju bott någonstans mellan Dunland och Bri-land?)
---
Och visst skulle det vara kul att spela The One Ring
Kom ihåg att det är nästan 80 år mellan Bilbos äventyr, och Frodos resa. Mycket hinner ändras på den tiden.Hubarth;n285320 said:Mjo, det här är lite i linje med mina egna tankar för hur det ska se ut för att få ihop det. Jag tycker att det Eriador som målats upp i Rivendell-supplementet till TOR tycks vara på tok för öde.
Efter en hyfsat omfattande googling så verkar det som att 'Bilbo' inte är en riktigt tillförlitlig källa till Eriadors geografi. Tydligen fanns det hos Tolkien ofullbordade planer på att revidera den boken för att få en bättre samstämmighet till LOTR (bla skall det finnas någon passage om att att Bilbo och dvärgarna finner 'Sista värdshuset', en dagsmarsch öster om Bri, helt raserat. Även Aragorn hävdar ju vid Elronds rådslag att det finns allehanda farliga kritters en dagsmarsch öster om Bri.
Unfinished Tales (Sagor från Midgård) är både officiell och tillförlitlig. Bättre källa än The Hobbit också, eftersom den är skriven i den "vuxna" LotR-stilen.erikt;n285324 said:'Bilbo' kanske inte är 100% tillförlitlig - men förutom själva ringtrilogin så finns det ingen källa som är mer officiell eller tillförlitlig.
Är det inte den som mest består av utkast till Silmarillion? Melkor kallas Melko och dylikt vill jag minnas... Men då har jag inte läst den på femton år eller mer heller.Mekanurg;n285360 said:Unfinished Tales (Sagor från Midgård) är både officiell och tillförlitlig. Bättre källa än The Hobbit också, eftersom den är skriven i den "vuxna" LotR-stilen.
Nej, det är Book of Lost Tales (Förlorade sagornas bok). Den är inte kanonisk.Khan;n285361 said:Är det inte den som mest består av utkast till Silmarillion? Melkor kallas Melko och dylikt vill jag minnas... Men då har jag inte läst den på femton år eller mer heller.