Nekromanti Ordjakten!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hejsan, jag vill ha hjälp med att komma på ett ord. Problemet är att jag inte vet om ordet finns eller inte.

Det ord jag söker ska på ett någorlunda tydligt sätt beskriva följande: Omständigheter i en persons liv, historia, personlighet och relationer till omvärlden. Alltså en sammanfattande term för fördelar och nackdelar så som de ser ut i många rollspel. Här ska man kunna få in Dubbelhänt, Äger ett segelskepp, Släkt med kungen, Cybernetisk hand, Hatar fransmän, Pacifist, Fängelsevistelse med mera, utan problem.

Så, någon som har ett förslag på ett bra ord?

/tobias

Rising

Vila i frid
Det första som springs to mind är karaktäristik.

Andra mer eller mindre bra är:

Omstänfighet (det skrev ju du själv)
Egenskap
Egenhet
Särdrag
Kännetecken
Attribut
Villkor
Faktor
Beskaffenhet
Särmärke
Tillstånd
Situation
Skick

Sodivra

Champion
Karaktärsdrag! :gremlaugh:

Ja, normalt läser man inte in.. inte in någonting förutom personlighet i det här. Men vore det inte en het regelterm? Karaktärsdraaaag.. Drag som utgör din rollpersons karaktär. Eller personlighetsdrag. Eller Personegenskaper. (TRÅKIGT!) Eller identitet. Eller person.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Och vinnaren är...

...Särdrag!

Det känns inte riktigt klockrent, men det är det bästa alternativet just nu. Det är kan omfatta alla de olika saker jag tog upp och känns inte lika begränsat som ordet karaktärsdrag.
Men om någon har ett bättre förslag, låt för all del inte bli att posta ett inlägg med det.

Tack för hjälpen!

/tobias