Nekromanti Ordkunskap

rjonas

Hero
Jag har i mitt spel ett fåtal färdigheter. Jag gillar inte mina namn på dem. Kan nån hjälpa mig så de låter fränt?

Varje rad är en färdighet, det är åtta stycken:

Initiativ - Ledarskap
Diplomati - Förhandla
Hantverk - Dyrka upp lås
Skvaller - Underhandla
Kunskap - Allmänbildning
Första hjälpen - Medicin
Upptäcka - Iakttagelseförmåga
Spåra - Tyda

Saknas nån färdighet så säg gärna till. Jag har utgått ifrån vad min spelgrupp har höga värden i efter en evighetskampanj i Basic.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Initiativ - Ledarskap =
Diplomati - Förhandla =
Hantverk - Dyrka upp lås =
Skvaller - Underhandla =
Kunskap - Allmänbildning = Bildning
Första hjälpen - Medicin = Läkekonst
Upptäcka - Iakttagelseförmåga = Skarpsyn
Spåra - Tyda = Stigfinneri

rjonas

Hero
Mmm... skarpsyn. Läkekonst är också given. Jag gillar namn som antyder att det är en konst att utöva det.

rjonas

Hero
Initiativ - Ledarskap = Driftighet
Diplomati - Förhandla =
Hantverk - Dyrka upp lås = Slöjd
Skvaller - Underhandla = Palaver
Kunskap - Allmänbildning = Kunskap
Första hjälpen - Medicin = Läkekonst
Upptäcka - Iakttagelseförmåga = Skarpsyn
Spåra - Tyda = Tydning

Rickard

Urverk speldesign
Initiativ - Ledarskap = Driftig(het)
Diplomati - Förhandla = Rådslå
Hantverk - Dyrka upp lås = Händig
Skvaller - Underhandla = Dryfta
Kunskap - Allmänbildning = Boksynt / Beläst / Litterat / Lärd
Spåra - Tyda = Skönja

Saknas nån färdighet så säg gärna till. Jag har utgått ifrån vad min spelgrupp har höga värden i efter en evighetskampanj i Basic.
Någonting som har med kroppen att göra, som att smyga, hoppa, simma, löpa med mera.

/Han som tog hjälp av synonymordlistor

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: OT

Jag köpte en box från England för flera år sen. 14 filmer. Den var SVINDYR, men värd det. Nu är de mycket billigare.

rjonas

Hero
Mekanurg said:
Japp, jag hittade nyss en massa avsnitt på Youtube. Harper är coolast.
Var börjar man?

Han said:
Initiativ - Ledarskap = Driftig(het)
Taget!

Han said:
Någonting som har med kroppen att göra, som att smyga, hoppa, simma, löpa med mera.
Jag har inget sånt. Jag har fått för mig att regler tränger sig på och stöter bort "verkligheten beskriven". Om man inför regler för rörelser så trampar man runt på tänkbara beskrivningar. Flummigt. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det... -Om det finns regler för hur man rör sig så slipper man berätta hur man rör sig. Det är ju synd och skam för det finns så mycket att beskriva med utgångspunkt för ens rollfigurs rörelser.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jo, när man väl köper att det är vrålande el-gitarrer i soundtracket så blir det riktigt bra. Jag har en känsla av att det ligger ett spännande rollspel där innuti någonstans.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
rjonas said:
Han said:
Jag har inget sånt. Jag har fått för mig att regler tränger sig på och stöter bort "verkligheten beskriven". Om man inför regler för rörelser så trampar man runt på tänkbara beskrivningar. Flummigt. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det... -Om det finns regler för hur man rör sig så slipper man berätta hur man rör sig. Det är ju synd och skam för det finns så mycket att beskriva med utgångspunkt för ens rollfigurs rörelser.
Skit i alla färdigheter då? Då blir det ju både enklare och konsekvent?

//EvilSpook

hakanlo

Hero
Det är ofta snyggt om alla termer i en kategori tillhör samma ordklass, eller kanske rentav samma typ av ord. Här är ett försök att låta alla dessa färdigheter få namn av yrken eller sysselsättningar (eller vad man ska kalla det).

Initiativ - Ledarskap = Demagog (entreprenör)
Diplomati - Förhandla = Diplomat
Hantverk - Dyrka upp lås = Konstruktör (hantverkare, fingerkonstnär)
Skvaller - Underhandla = Ränksmidare (intrigör, intrigant)
Kunskap - Allmänbildning = Vetenskapare (boklärd)
Första hjälpen - Medicin = Läkare (medikus)
Upptäcka - Iakttagelseförmåga = Spejare
Spåra - Tyda = Stigfinnare

Hmmm... blev väl sådär. Känns som att det blev lite överlapp (mellan t ex Diplomat och Demagog). Ett försök med verb:

Initiativ - Ledarskap = Leda
Diplomati - Förhandla = Förhandla
Hantverk - Dyrka upp lås = Reparera (laga, konstruera)
Skvaller - Underhandla = Konspirera (intrigera)
Kunskap - Allmänbildning = Kunna (teoretisera - svår den här)
Första hjälpen - Medicin = Läka (behandla, hela)
Upptäcka - Iakttagelseförmåga = Undersöka
Spåra - Tyda = Jaga (spåra)

Tja. Kanske till någon inspiration, iaf.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
rjonas said:
Flummigt eller ej så tycker jag att det är skitfascinerande. Har tyvärr inget att tillföra tråden, men det här resonemanget tycker jag är hemskt spännande - delvis för att jag gillar att läsa om andra perspektiv än mitt eget och eftersom det här liksom är en inversion av hur jag tänker. Jag brukar snacka om att det är svårt med inre färdigheter typ ledarskap etc eftersom det är sånt man "ska" rollspela - men du går motsatta hållet! Ballt!

//Krank, som fick en tankeställare

rjonas

Hero
krank said:
Flummigt eller ej så tycker jag att det är skitfascinerande. Har tyvärr inget att tillföra tråden, men det här resonemanget tycker jag är hemskt spännande - delvis för att jag gillar att läsa om andra perspektiv än mitt eget och eftersom det här liksom är en inversion av hur jag tänker. Jag brukar snacka om att det är svårt med inre färdigheter typ ledarskap etc eftersom det är sånt man "ska" rollspela - men du går motsatta hållet! Ballt!

//Krank, som fick en tankeställare
Nja, jag vill inte gå mot motsatta hållet. Jag vill bara ha de färdigheter som behövs för att dels ge varje spelare ett litet monopol samt de färdigheter som behövs för att spelet ska flyta på naturligt. Initiativ, till exempel innebär egentligen bara att en av spelarna är ansvarig för att slå partyinitiativet. Diplomati använder jag som så att; om spelaren lyckas med slaget är SLPn medgörlig, annars ovillig. -Rollspelet sköts därifrån. Färdigheten är mest ett mandat att få inleda diskussioner med SLP.

Samtidigt tycker jag rörliga manövrer är wank. -Liksom, det är bara en spelare som bryr sig om resultatet av att hjula hit och dit. Smyga gör ingen nytta för det är alltid nån som misslyckas så att det skiter sig. Dessutom är det omöjligt att göra en rollfigur med träben för då måste man ju straffas med sämre värde på att dansa. Nej, rörliga manövrer kan man ha i The Olympic Games RPG, som jag kanske skriver nån dag.

rjonas

Hero
Driftighet: Ansvarig för gruppinitiativ "Jag anfaller!"

Diplomati: Mandat att inleda diskussion med SLP "Var hälsad!"

Slöjd: För att dyrka upp lås och bereda annan passage. "Hur ser gångjärnen ut?"

Palaver: För att be undre världen om hjälp och råd. "Hallå där, vet du var det finns en sjysst skomakare?"

Kunskap: För att införa fakta snabbt. SLs bästa vän. "Det grönvita standaret förknippas allmänt med Greve Faraman."

Läkekonst: För trovärdighetens skull. "Jag förbinder såren så han slutar blöda."

Skarpsyn: För att få syn på grejer och ge SL en konstpaus. "Slå skarpsyn!"

Spårtydning: För att ge ledtrådar och svar. "På tallriken ligger en liten genomskinlig droppe. Den luktar bittermandel"

rjonas

Hero
"Teckentydning" heter det ju. Stort tack till Barda!

Jag gillar Barda. Obs! Nu har jag publicerat allhelgona-special-äventyret Helvetesexpressen på min blogg. Se sigg.