Re: What the f...
<I>Det var en hoper genren ( hmm, är det rätt pluralisform?) </I>
"Genrer" kommer nog närmare sanningen.
<I>Jag förmodar att nån kan definiera dem eller...?</I>
Jag kan försöka:
Fantasy
High fantasy: fantasy med många fantastiska inslag av typen magi, underliga monster och varelser och intelligenta folkslag, allsköns väsen och dylikt. Ofta med många typiska standardfantasyinslag.
Low fantasy: Jordnära fantasy som försöker vara någotsånär historiskt korrekt och inte ha alltför mycket fantastiska specialeffekter med.
Sword&Sorcery: Conan-barbaren-fantasy. (Hmmm, här kan säkert någon fylla i lite utförligare)
Dark fantasy: Elak fantasy med en massa ondingar och skräckinslag.
Historisk fantasy: Jag skulle gissa på att det som avses är fantasy som utspelar sig i en äkta historisk miljö (typ medeltidens Europa), men med olika övernaturliga inslag.
Science fiction
Hard SF: jag har aldrig hört termen, men det borde inte vara så svårt att gissa sig till vad det rör sig om. Ganska standardiserad Sci-fi, fullsmockad med genrens alla klyschor (har jag rätt någon?). Alltså science fiction-genrens motsvarighet till high-fantasy.
Efter katastrofen: Några elaka atombomber, ett domedagsvirus, en komet eller vadduvill har utplånat den mäsnkliga civilisationerna, och överlevarna måste nu kämpa för överlevnad i spillrorna av den gamla världen.
Cyberpunk: rebelliska ungdomar med cybernetiska implantat, stora företagskorporationer, ditten och datten.
Mörk framtid: En framtid som kanske inte blev som vi ville att den skulle bli..
Techno-fantasy: Fantasygenrens mer klassiska inslag, blandat med diverse high-tech-prylar.
Space opera: Som hard-SF, bara det att man inte tagit en gnutta hänsyn till vetenskapliga faktum, samt gärna lagt till lite magi och liknande övernaturliga saker.
Skräck
Splatter: Kroppsdelar som flyger...
Psykologisk skräck: Tja, vad som avses här vet jag inte riktigt. men det är kanske inte så svårt att gissa med tanke på namnet... Någon annan får fylla i.
Lovecraft: Skräck som utspelar sig i det universum som skapats av H P Lovecraft och hans efterföljare.
Gotisk skräck: Skräck med gotisk stämning. (Tja, det var väl ett så pass uttömmande svar jag kunde åstadkomma).
Om någon har något att tillägga, eller om jag har fått någonting fullständigt om bakfoten, så är det bara att säga till. jag är den siste som kjommer att låsa in mig på toalletten fram till årsskiftet och gråta över gamla sönderlästa exemplar av någon gammal pretentiös tidskrift med ett obskyrt namn som "TV-tidningen", eller nåt...
/Dnalor, din finne på hornhinnan