Nekromanti Orealistiska vikter

Fienden

Hero
Vi kommer snart att se "Purgatory-Reloaded" posta tills denne fått upp 666 inlägg igen. Självklart en helt annan person, dock. <.<

//Kraetyz, längtar tills 1337 inlägg

Bjorn

Hero
Dante said:
Purgatory said:
D&Ds system är helt åt helvete, liksom här knallar jag runt med 50 kg utrustning och skatter men det påverkar mig inte det minsta.
Jodå – om din Strength är 11 eller lägre.

Du kan bära Str × 10 lb. utan att påverkas (normal load).

50 kg = 110,23 lb. vilket för någon med Str 11 eller lägre är en heavy load – och därför kräver båda händerna för att kunna bäras, plus att bäraren räknas som slowed.
Själv tycker jag att det är ett mycket större problem att en normal ridhäst bara kan bära 237 lbs utan att bli slowed. Känns som att det inte krävs en allt för biffig och välrustad karaktär för att komma över det.

Visst, man kan uppgradera till Warhorse istället men det ökar bara lastförmågan till 262 lbs. Känns fortfarande ganska lätt för en bepansrad och biffig krigare att komma över det.

Med reservation för att jag helt missuppfattat riddjursreglerna...

/Bjorn

Lycan

Hero
Okej, slutdiskuterat om D&D's belastningssystem och Purgatorys eventuella behov av att gå i forumexil :gremtongue:

- L

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bjorn said:
Med reservation för att jag helt missuppfattat riddjursreglerna...
Närå, du har helt rätt.

Dock kan en häst faktiskt inte bära så vansinnigt mycket, ens i verkligheten.

Den bepansrade och biffiga krigaren får helt enkelt rida på en häst och ha sina övriga prylar på en annan.

Men min WF-barbar som naken och orustad väger 300 lb. (136 kg) får vackert finna sig i att promenera.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Oops!

Sorry, jag påbörjade mitt svar innan din moderering dök upp.

Pendragon

Swashbuckler
Purgatory said:
Eon har vettiga vikter på föremål, priserna är lite konstiga dock.
Nej, de är inte "lite konstiga", de är käpprätt åt helvete. Sist jag krunchade siffrorna så kostade ett svärd mellan 3 och 10 gånger vad som var rimligt. :gremlaugh:

Purgatory said:
D&Ds system är helt åt helvete, liksom här knallar jag runt med 50 kg utrustning och skatter men det påverkar mig inte det minsta.
Fast hur ofta hinner partajet skaffa sig 50+kg utrustning innan nån får tag i en bag of holding? Sanslösa mängder ädelmetaller i myntform ej inräknat.

/Joel

DesertRain

Hero
Pendragon said:
Purgatory said:
Eon har vettiga vikter på föremål, priserna är lite konstiga dock.
Nej, de är inte "lite konstiga", de är käpprätt åt helvete. Sist jag krunchade siffrorna så kostade ett svärd mellan 3 och 10 gånger vad som var rimligt. :gremlaugh:
Jag underdrev en del. Själv kör jag med kraftigt reducerade vapenpriser. Mellan 20 och 90% mindre beroende på vilket vapen det är.

Pendragon said:
Purgatory said:
Fast hur ofta hinner partajet skaffa sig 50+kg utrustning innan nån får tag i en bag of holding? Sanslösa mängder ädelmetaller i myntform ej inräknat.

/Joel
Inte så ofta, men reglerna är ändå knasiga även ifall de passar till spelet.

Gemstone

Swordsman
det enda problemet med vikterna är väl att belastning och sådant inte tas med i spelsystemet. Jag stör mig lite på reglerna för hur mycket en rustning väger, men annars ser jag egentligen inget problem eftersom eons system verkar förutsätta att om man ska bygga en riktig tung jävla rustning som de frankiska riddarna hade, så får man slänga på typ dubbla lager ringbrynja eller något.

Phelan

Hero
Hmmm? Visst finns det regler för avdrag på grund av belastning, eller vad menar du? Och buren rustning och kläder har väl halverad vikt, så avlastning/viktfördelning finns med.

Phelan

DesertRain

Hero
Kläder räknas inte. Rustning och saker i typ ryggsäckar räknas halverat. Så har i alla fall vi alltid kört det.

Naz

Veteran
Kläder och rustningar räknas som halva vikten när man bär dem på kroppen. Annars är det fullvikt i T.ex. Ryggsäckar.

Naz

Veteran
Det skulle iof vara ganska vettigt att man iaf minskar vikten med en tredjedel när man har grejerna i en ryggsäck då vikten delas upp på fler ställen än att man bara bär sakerna i famnen.