Nekromanti Organisationer till rollspel

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag sitter här och funderar just över organisationer som hjälper till att krydda städerna, länderna, spelmiljön och vise versa. Organisationer som kan skänka något till scenarion, och djup till världens stämning. För att vara specifik är det DoD jag talar om. Lirar 91:an. Ni kan dock se detta ur allmänt rollspelsperspektiv också, det gör inget alls.

Det är så att jag förra året påbörjade en renovering av min värld. Den värld som innan byggts, ändrats, byggts ut osv. sedan jag var tretton år fram till jag var tjugo, förra året. Jag såg mig kring...
Vad är jag trött på?
Vad är ointressant?
Vad håller inte någon charm eller krydda?

Det blev faktiskt så att jag kastade allt förutom mina speciella favoritdelar. Det mesta försvann faktiskt, utom några länder, städer och dess klassiska organisationer och gillen som både rollpersonerna och jag varit med att forma fram. Bland dessa en massa typiska ting som Köpmännens hus, Magikernas Hus, Krigargillet, Rådshusen, m.m.

Vissa av dessa finns med i modulen Kandra, jovisst, men jag har faktiskt bara plockat de lägliga namnen efter att ha skådat Kandra-kartan. I övrigt så har jag byggt upp organisationernas innehåll helt efter eget huvud och rollpersonernas inverkan.

Det var alltså ungefär vad som blev kvar: organisationer och myndigheter jag spelat med så länge att jag kan dem utan och innan: vet vilka våningar, rum osv. som är vilka i deras byggnader (som en klar bild), de mest framstående karaktärernas sätt, röster och allt...
Ja, de prylar jag älskar för att jag byggt upp dem med entusiasm och min personliga prägel - att jag kan dem som min egen bakficka och älskar dem - just därför finns heller inget om dem nedskrivet. Jag har all fakta klar i skallen kan man säga.

Allt annat då?
Mjo, vampyrer har jag tagit bort så länge. Hade med det förut. Men jag hittade aldrig rätt med dem kände jag. Jag har och hade inte något bra personligt (samt DoDberättigat) upplägg för vampyrer...

Så Vampyrhuset och Vampyrjägar-sällskapet försvann, så gjorde också alla värdshus och krogar i de välbesökta städerna som jag tyckte saknade charm. Några blev dock kvar. Tjuvarnas Gille också såklart, som har lite inspiration från Eddings böcker om Spjuthök, där denne möter mästertjuvarna Stragen och Platime (tja, sistnämnde är väl ingen mästertjuv precis - men dock tjuvarnas ledare). Ett lönnmördar gille finns också. Ja, de flesta klassiska bitarna blev ju kvar som sagt.

Så, jag sitter med min världskarta som är relativt nygjord efter den nya världens utformning, och mina favoritorganisationer för de stora städerna där sådant existerar. Den övriga världen, ja den skriver jag inte så mycket på än. Den består ju av olika terränger och varelser som allt redan finns klart till, och lite smått i huvudet och där monsterboxen kommer väl till hands. Ja, allt det där gamla vanliga som bara finns där utan att man behöver skapa det, om ni förstår vad jag menar?

Nu vill jag i alla fall skapa nya organisationer. Skapa bredd och djup åt civilisationen. Den senaste, och den första, nya organisationen fick jag till idé i samband med Chronopia-äventyret "Blodsband". För att ordna det hela på ett sätt som jag sökte, och för att efterlikna utgången i "Blodsband" litegranna så skapade jag denna tråd. Längre ned i den tråden, efter mycket om och men publicerade jag utkastet för den organisation jag då skapade. Jag tror inte att så många läst detta, kanske för att den är i den tråd den är - jag vet inte - men här! är utkastet i alla fall.
Vill ni kika och säga vad ni tycker så blir jag mäkta glad. Förövrigt så är det snacket mellan mig och Bobby Magikern som just handlar om organisationsskapandet och det. Vi går inte lite på liknelser med nazisterna i Tyskland och annat typiskt för en sådan sak.

Nå, vad har ni att säga om organisationer i rollspel?
Har ni goda råd och tips att ge kanske?
Vad tycker ni kryddar detta på ett bra sätt osv?
 

Gunnar_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
74
Organisationer tycker jag skapar en bild av civilisation. Ju mer civiliserat desto mer liv kan man få i sitt land tycker jag. Samtidigt vill man ibland kanske ha lite "vilda västern" stämning. En avvägning man själv får göra.

För egen del upplevde jag en kul sak när spelgruppen som alltid varit van att spela i ett ociviliserat land/länder kom till ett civiliserat land. Väl där attackerade dom ett vakttorn, sopade banan med dem och struntade i de få som flydde. Efter ha vilat upp i tornet i två dagar blev de mycket förvånande när en militärstyrka om 25 man kom för att undersöka händelsen och eventuellt återta tornet.

Det hela slutade med att de tilldömdes att betala 25 000 silvermynt i botpenning till de dödade soldaternas familjer. Alternativt dömda till döden om de inte betalade. Blev en riktigt rolig eye opener.

Mina förslag till organisationer då:

Riddarordnar tycker jag har sin givna plats i DoD. Där kan man hitta en ursäkt att åka långt bort från de gamla vanliga fotspåren också (tänk korståg).

Eftersom varje orden kan ha sin egen inriktning, utformning, förmögenhet så kan man labba ganska fritt tycker jag.

Olika handelshus ger också möjligheten till att åka omkring och utforska och idka handel. Ungefär som riddarordnarna men inte riktigt så krigar-fixerat, och så mammon som högsta ideal förstås.

Man kan också skapa olika former av statsbundna organisationer...tänk hemliga polisen, skattemyndigheten, den reguljära armén och flottan. Kartografiska sällskapet kan leda en grupp på långväga expeditioner utan att man behöver bekosta fartyg osv. själv.

För mig handlar organisationer dels om att ge lite liv till landet, men också som en motvikt till en spelargrupp som annars lätt är helt övermäktig en vanlig lokalbefolkning.

Dels fungerar också organisationer som bra inkörsportar till äventyr med lite mer substans. Där de kan vara del av en större plan.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Kolla på historiska organisationer för inspiration. I ett decentraliserat fantasysamhälle kan det till exempel finnas något liknande Vehmgerichte som sköter rättsskipningen. Wikipedias artiklar om hemliga sällskap är överlag vettiga att ta till -- klicka runt lite på måfå på de häftigaste namnen, ta de mest överdrivna konspirationsteorierna och fixa till dem så de passar din värld.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det där var tamejsjutton det bästa förslaget jag hört på länge. Givetsvis - varför kommer man inte att tänka på sådant själv?
Nå, här ska läsas... :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Riddarsällskap, mjo. Fast, bör man inte då tvunget binda ihop riddarna med religion?
... Om korstågen skall ha något motiv vill säga.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Nàgot jag gillar är när man làter organisationer vara en aning splittrande, eller ialla fall inte helt homogena. En religion kan ha olika àskàdningar eller tolkningsätt, ett köpmannahus kan ha olika fraktioner med olika àsikter om hur saker och ting bäst ska skötas. Egentligen är det lite trist när kulturer och länder skildras som helt homogena. Typ exemplet är väl startrek liknande serier där varje(nästan) typ av alien bara har en kultur. Sà mitt ràd är att krydda dina organisationer med lite olika fraktioner och synsätt. Det gör dem mer spännade och ger dessutom lite krokar till äventyr.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Klart det är så. Inom varje samling av folk i denna värld finns det ju skilda meningar. Så jag håller med dig. Klart att en kan tycka så, en annan si - även om de utgått från samma punkt - ty längs vägen finns flertalet tolkningar av allt. Ofta vad det kommer till religion och politik har folk inom samma rörelse samma slags grundprinciper, men i övrigt så är de så spridda att man förvånas över att det ens finns partier. Dock är det inget som jag brukar skriva in i själva beskrivningen. Avundsjuka, motsättningar, ändringar, baktal och ibland t.o.m. lönnmordsplaner låter jag spelas fram kring organisationen senare.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Dock är det inget som jag brukar skriva in i själva beskrivningen. Avundsjuka, motsättningar, ändringar, baktal och ibland t.o.m. lönnmordsplaner låter jag spelas fram kring organisationen senare.
Varför inte? Det är ju sådant gör att man kan skriva äventyr, baserat på just den organisationen.

Man måste alltid sätta det man vill ha med i ett sammanhang, precis som med ord, annars så är det helt menlöst. Skriver jag "banan" så vet du inte vad jag menar. Om man bara har en organisation så måste man, precis som med framträdande personer, sätta de i ett sammanhang där man förklarar vad organisationen fyller för funktion men framförallt hur den interagerar med andra organisationer och med olika strukturer inom organisationen.

Först då kan man bilda ett äventyr kring det hela.

/Han som tycker många spelmakare glömmer att sätta saker i sammanhang
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mjo... Möjligt att du har helt rätt. Jag har nog aldrig tänkt närmare på det sådär. Att man alltid behöver sammanhanget från start för äventyrets skull. Jag kanske bör skriva alla delar av organisationen, för att underlätta.
Men vart går gränsen egentligen då - hur detaljerad bör man vara/inte vara?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Jag skulle nog säga att varje organisation ska ha 1-3 anknytningar till andra organisationer (även "dotterorganisationer"). När du tänker "Det här skulle man kunna göra ett äventyr av" så är det lagom. När du tänker "Det här är ett äventyr" så är det för mycket.

Rita ut alla organisationer på ett papper. Dra streck mellan dem slumpmässigt. Fundera sedan kring varför de har relationer till sig. Efter ett tag så kommer du få ett sammanhang.

/Han som ofta tänker "Vad skulle jag som spelledare vilja använda detta till" när han skriver något rollspelsrelaterat
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jättebra idéer, väldigt schysst av dig att vilja hjälpa till. Har du förresten kollat på den fil jag bifogat? Vore verkligen intressant att höra din mening om det, Han, för du har kort sagt ett gott öga för sådana här säker.

... Nå, men först måste jag skapa en del organisationer. Vilket i sig kommer att ta en jäkla tid. Just nu sitter jag och funderar över något maffialiknande fast passande DoD.

"Vad skulle jag som spelledare vilja använda detta till"
Det är ju klart jag tänker så, men jag tänkte inte på hur väl det kan hjälpa om jag redan har saker klart för ett äventyr redan från självaste början. Jag är mycket för att "spela fram" sådana saker - fast det kan ju ibland ha sina nackdelar som sagt... Har jag allt klart, som du säger, kommer det säkerligen gå mycket fortare att plocka fram scenariot ur det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Nå, vad har ni att säga om organisationer i rollspel?
Har ni goda råd och tips att ge kanske?
Vad tycker ni kryddar detta på ett bra sätt osv?
Det intressanta med organisationer är att de är mäktiga levande varelser utan vare sig kropp eller medvetande. Så för att göra organisationer extra intressanta så tycker jag att man kan spela på kontrasten mellan medlemmarna av organisationen och organisationen själv. En korrupt präst är ju det klassiska exemplet, men en godhjärtad medlem av en ondskefull organisation är också coolt.

Och det behöver inte vara moralisk kontrast. Man kan ha en organisation som är väldigt strikt upplagd, med en medlem som inte orkar följa reglerna ordentligt, utan mest kör som hon känner för.

Fast det där handlar ju mer om enstaka personer än hela organisationer. Men du kan ju ha en elak organisation som nästan helt är uppbyggd av goda människor. Det tycker jag vore fräckt. Så någon längst ned i kedjan tänker "Jag måste göra det här, annars kommer tillsyningsmannen att straffa mig" och tillsyningsmannen tänker "Jag måste straffa henne, annars kommer kommitén att hänga ut mig" och medlemmarna i kommitén tänker "Jag måste rösta såhär, annars kommer de andra att slänga ut mig" och så vidare. Så organisationen lever på en lögn, liksom. Det tycker jag vore fräckt. Det är dessutom en instabil situation som kan komma att explodera när rollpersoner kommer in i bilden, och det är ju alltid kul.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Bobby Magikern said:
KWikipedias artiklar om hemliga sällskap är överlag vettiga att ta till -- klicka runt lite på måfå på de häftigaste namnen, ta de mest överdrivna konspirationsteorierna och fixa till dem så de passar din värld.
Och helt plötsligt har 4 timmar arbetstid försvunnit...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
chrull said:
Bobby Magikern said:
KWikipedias artiklar om hemliga sällskap är överlag vettiga att ta till -- klicka runt lite på måfå på de häftigaste namnen, ta de mest överdrivna konspirationsteorierna och fixa till dem så de passar din värld.
Och helt plötsligt har 4 timmar arbetstid försvunnit...
När det där händer mig brukar jag skylla på aliens.

Erik
 
Top