Den dära...
Veteran
Nu var det år o dar sedan jag spelledde en rollspelskampanj men har i dagarna fått ett farligt sug att teoretisera kring kampanjskapandet. I alla fall vill jag skapa en diskussion och helst ett utbyte om hur man organiserar en rollspelskampanj som berör samma karaktärer i många äventyr.
Ett återkommande problem jag såg i kampanjspel var att det var svårt att tillgodose kampanjens story, alla småploter som föddes och karaktärernas egna mål och drivkrafter.
I nuläget pluggar jag manusskrivning. Vi har jobbat en del med tv-serier och det var nog här mitt plötsligta återfall för kampanjspelledande pånyttföddes.
Likheten mellan en tv-serie och en rollspelskampanj är slående. Bägge bygger på karaktärer med egna agendor som interagerar i en bestämd värld(säsong). Världen (säsongen) har också en eller flera övergripande storys.
Saken är den att jag tappade hakan när jag upptäckte hur mycket i tv-seriedramaturgin man med lätthet kan lägga över på rollspelskampanjer.
TV-SERIEDRAMATURGI
En Tv-serie är uppbyggd i linjer.
En tv-serie är också uppbyggd j säsonger och avsnitt.
Säsongskonflkterna har egna linjer.
Varje karaktär har en linje.
I ett avsnitt så bestämmer man som dramatiker vilken linje som ska ligga i centrum. Denna linje kallas för A. Förutom A-linjen så finns det B-linjer. B-linjerna är historier som spelar stor roll i avsnittet. Sist och främst finns C-linjer. Detta är småkonflikter sm inte får mycket rum alls, men kanske r där för att förklara vad en viss karaktär gör så inte publiken ska undra.
Exempel:
Avsnitt 1
A: Hans försöker stjäla en radio för att imponera på Bernt. Men blir inlåst i en container.
B1: Catrin letar efter sin försvunna pappa,
B2: Bernt försöker få tag i en radio på olika sätt för att lyssna på en viktig fotbollsmatch.
C1: Eva lär sig tango.
C2: David hatar Tango och stör sig på Eva.
Avsnitt 2:
A: Catrin träffar sin försvunna pappa.
B1: David försöker bli vän med Eva igen.
B2: Bernt måste laga bilen.
C1: Hans är inlåst i en container.
C2: Eva är bortrest på tangokurs.
Osv.
Ja det här sättet att jobba gör att man dels skapar en hierarki, vilken konflikt är viktigast i det här avsnittet.
Det är också bra för att man får en förbannat bra översikt.
Hur ska det här överföras på rollspelskampanjer?
Jo, först får man översätta säsong till kampanj och avsnitt till spelmöte.
Sedan lär man sig att älska alla rollpersoner (det är ju ändå sin förbannade pöikt att vara intresserad av huvudkaraktärerna)
Sen tar man reda på deras drivkrafter, väljer konflikter från spelarnas bakgrunder eller hittar på egna.
Sist så planerar man inför ett spelmöte om karaktärens konflikt är en A, B, eller C linje. Graderingen bör ändras för varje gång.
Kom också ihåg att kampanjens huvudkonflikt ska ha en egennlinje.
Resultatet kan se ut så här:
setting: Tore, Lova, Sabina och Ali är sjörövare i en kampanj som handlar om att de ska besegra en elak piratjägare.
Spelmöte 1:
A: Piratjägaren ha ihjäl karaktärernas kapten.
B1: Lova sm är efterlyst måste muta en tjänsteman för att bli fri.
B2: Ali vill bli kapten
C1: Tores lär sig en historia om hans försvunna mormor
C2: Sabina har en mardröm om den där bläckfisken hon är rädd för.
Spelmöte 2:
A: Tore har fått reda på var hennes försvunna mormor är och leder nu skeppet för att hitta henne.
B1: Sabina måste slåss mot den elaka bläckfisken.
B2: Lova träffar en gammal kumpan som lurade henne.
C1: piratjägaren har tagit ett annat skepp i närheten.
C2: Ali får en bk om hur man blir en brakapten
Så, de var tankar från min sida. Fyll på bara.
Ett återkommande problem jag såg i kampanjspel var att det var svårt att tillgodose kampanjens story, alla småploter som föddes och karaktärernas egna mål och drivkrafter.
I nuläget pluggar jag manusskrivning. Vi har jobbat en del med tv-serier och det var nog här mitt plötsligta återfall för kampanjspelledande pånyttföddes.
Likheten mellan en tv-serie och en rollspelskampanj är slående. Bägge bygger på karaktärer med egna agendor som interagerar i en bestämd värld(säsong). Världen (säsongen) har också en eller flera övergripande storys.
Saken är den att jag tappade hakan när jag upptäckte hur mycket i tv-seriedramaturgin man med lätthet kan lägga över på rollspelskampanjer.
TV-SERIEDRAMATURGI
En Tv-serie är uppbyggd i linjer.
En tv-serie är också uppbyggd j säsonger och avsnitt.
Säsongskonflkterna har egna linjer.
Varje karaktär har en linje.
I ett avsnitt så bestämmer man som dramatiker vilken linje som ska ligga i centrum. Denna linje kallas för A. Förutom A-linjen så finns det B-linjer. B-linjerna är historier som spelar stor roll i avsnittet. Sist och främst finns C-linjer. Detta är småkonflikter sm inte får mycket rum alls, men kanske r där för att förklara vad en viss karaktär gör så inte publiken ska undra.
Exempel:
Avsnitt 1
A: Hans försöker stjäla en radio för att imponera på Bernt. Men blir inlåst i en container.
B1: Catrin letar efter sin försvunna pappa,
B2: Bernt försöker få tag i en radio på olika sätt för att lyssna på en viktig fotbollsmatch.
C1: Eva lär sig tango.
C2: David hatar Tango och stör sig på Eva.
Avsnitt 2:
A: Catrin träffar sin försvunna pappa.
B1: David försöker bli vän med Eva igen.
B2: Bernt måste laga bilen.
C1: Hans är inlåst i en container.
C2: Eva är bortrest på tangokurs.
Osv.
Ja det här sättet att jobba gör att man dels skapar en hierarki, vilken konflikt är viktigast i det här avsnittet.
Det är också bra för att man får en förbannat bra översikt.
Hur ska det här överföras på rollspelskampanjer?
Jo, först får man översätta säsong till kampanj och avsnitt till spelmöte.
Sedan lär man sig att älska alla rollpersoner (det är ju ändå sin förbannade pöikt att vara intresserad av huvudkaraktärerna)
Sen tar man reda på deras drivkrafter, väljer konflikter från spelarnas bakgrunder eller hittar på egna.
Sist så planerar man inför ett spelmöte om karaktärens konflikt är en A, B, eller C linje. Graderingen bör ändras för varje gång.
Kom också ihåg att kampanjens huvudkonflikt ska ha en egennlinje.
Resultatet kan se ut så här:
setting: Tore, Lova, Sabina och Ali är sjörövare i en kampanj som handlar om att de ska besegra en elak piratjägare.
Spelmöte 1:
A: Piratjägaren ha ihjäl karaktärernas kapten.
B1: Lova sm är efterlyst måste muta en tjänsteman för att bli fri.
B2: Ali vill bli kapten
C1: Tores lär sig en historia om hans försvunna mormor
C2: Sabina har en mardröm om den där bläckfisken hon är rädd för.
Spelmöte 2:
A: Tore har fått reda på var hennes försvunna mormor är och leder nu skeppet för att hitta henne.
B1: Sabina måste slåss mot den elaka bläckfisken.
B2: Lova träffar en gammal kumpan som lurade henne.
C1: piratjägaren har tagit ett annat skepp i närheten.
C2: Ali får en bk om hur man blir en brakapten
Så, de var tankar från min sida. Fyll på bara.