Nekromanti Organisera sin rollspelssamling

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag undrar om någon känner till något trevligt litet gratisprogram som kan användas för att lista och organisera rollspelsmoduler och böcker? Jag har bara hittat program som organiserar filmer och Cd-skivor.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"vad vill du göra?"

Sätta ihop min bok- respektive rollspelsarsenal på ett överskådligt sätt? Sa jag inte det?

"funkar inte excel?"

Jag kör Staroffice och har dålig koll på deras pseudo-Excel.

Troberg

Sinister eater
Jag kör Staroffice och har dålig koll på deras pseudo-Excel.
Det finns väl ett pseudo-Access där också?

Använd inte ett kalkylprogram som databas, det är inte gjort för ändamålet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Använd inte ett kalkylprogram som databas, det är inte gjort för ändamålet."

Det är ju precis det som jag inte tänker göra dammit! Det jag frågar efter är om någon känner till om det finns färdiga program inte huruvida det går att programmera i pseudo-Acess eller om pseudo-Excel är olämpligt eller ej.

Snow

Swashbuckler
excel [OT]

jag har skrivit många applikationer i excel som inkluderar uppslag i tabeller som finns i ex excel-bladet. Ett par tre olika applikationer för att bygga ihop mechar och spara dem i en hangar. Excel är inte enbart ett kalkylprogram.

Om man kan excel så kan det göra det walium efterfrågar. Men eftersom han inte ens har det så ska jag inte envisas.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tror du att den skulle funka i Staroffice-versionen av Acess? Jag vet att Excel-program som inkluderar makron i alla fall inte gör det i pseudo-Excel.

Troberg

Sinister eater
Re: excel [OT]

jag har skrivit många applikationer i excel som inkluderar uppslag i tabeller som finns i ex excel-bladet. Ett par tre olika applikationer för att bygga ihop mechar och spara dem i en hangar. Excel är inte enbart ett kalkylprogram.
Om man kan excel så kan det göra det walium efterfrågar. Men eftersom han inte ens har det så ska jag inte envisas.
Visst går det, men varför när det är så mycket lättare att göra i Access? Rätt verktyg för rätt jobb. Man kan slå i en spik med en skiftnyckel, men har man en hammare så är den lämpligare.

Troberg

Sinister eater
Tror du att den skulle funka i Staroffice-versionen av Acess? Jag vet att Excel-program som inkluderar makron i alla fall inte gör det i pseudo-Excel.
Antagligen, jag har hört att den ska klara förvånansvärt mycket, en på jobbet lovprisade faktiskt just detta igår. Borde vara lätt att prova i vilket fall.

Snow

Swashbuckler

excel jämfört med access är som att jämföra perl med c++. I c++ kan man gör nästan allt man vill och dessutom få performance. Excel är enklare att komma igång med och har jävligt många trevliga funktioner som underlättar, det är dessutom inte typat (som access är) om man inte vill. Men man måste dras med att köra det i excel.

Troberg

Sinister eater

excel jämfört med access är som att jämföra perl med c++. I c++ kan man gör nästan allt man vill och dessutom få performance. Excel är enklare att komma igång med och har jävligt många trevliga funktioner som underlättar, det är dessutom inte typat (som access är) om man inte vill. Men man måste dras med att köra det i excel.
Grejen är att om du bara ska använda det till något så simpelt så att Excel klarar det så är faktiskt Access ännu enklare. Gör en tabell (vill du inte typa så gör du PM/Memo-fält av rubbet, de sväljer allt mindre än 4 GB), kör formulärwizarden (välj tabell, välj layoutstil, klar), kör rapportwizarden om du vill skriva ut prydligt (samma gång som formulärwizarden) och du har en applikation som nästan ser proffsig ut.

Excel är inte enklare att komma igång med, det är bara som en massa folk som arbetat en massa med Excel tycker. Tvärtom, det är föråldrat och dras med en fruktansvärd massa skräp av historiska skäl.

Och bara för att visa vad jag menar så bifogar jag en mycket snabbt tillkommen (enligt beskrivningen ovan) Access-databas för ändamålet. Jag klockade det, det tog mig 7 minuter, 25 sekunder att göra den, mesta tiden gick åt för att knappa in fältnamn (motsvarar ledtexter i Excel). Visst, layouterna kunde varit snyggare, men de duger. Jag ville bara visa vilka resultat man kan få och hur snabbt det går. Hade jag lagt en kvart till så hade layouterna varit snygga också.

Btw, den använder inga macron eller kod, så den borde funka fint i StarOffice/OpenOffice.

Snow

Swashbuckler

det är inte så stor skillnad på den minut jag tog på mig och de 7 minuter du tog på dig.
om den klarar att villkora rapporten automatiskt (som autofilter alltså) så erkänner jag att det är lika bra. Det skulle kunna vara någon form av queries. Om du direkt kan hitta alla grundböcker som kostar under 250 kr utgivna efter 1998 exempelvis.

Troberg

Sinister eater

om den klarar att villkora rapporten automatiskt (som autofilter alltså) så erkänner jag att det är lika bra. Det skulle kunna vara någon form av queries. Om du direkt kan hitta alla grundböcker som kostar under 250 kr utgivna efter 1998 exempelvis.
Det finns en trattliknande knapp i verktygsraden. Prova den.

det är inte så stor skillnad på den minut jag tog på mig och de 7 minuter du tog på dig.
Nej, speciellt inte som jag tog mig tid att typa data. Dessutom använda jag gamla Access97, vilket som databas är lika bra som de moderna (men betydligt lättare att distribuera runtimes för när man använder den från VB, vilket är det enda jag gör) men som inte har lika mycket användarfeatures (wizards och sånt) som de moderna.

Troberg

Sinister eater
Vänligen förklara vad...

...fan det är som är OT i att reda ut vilket verktyg som är lämpligast för att organisera sin rollspelssamling när tråden handlar om vilket verktyg som är lämpligt för att organisera sin rollspelssamling, för jag kan inte se vad det kan vara.