Tillägg
Just det ja, jag hade även tänkt införa ett par småsaker för att försöka göra närstrid lite roligare. I många spelsystem, kanske framförallt i BRP, reduceras närstrid ofta till att bli en tennismatch där attack möts av en parering om och om igen till den ena sidan missar sitt slag och blir träffad. Det är sällan någon får göra några taktiska val överhuvudtaget. Då jag inte velat bygga om systemet alltför mycket och ej heller inte, pga min önskan att hålla det enkelt, velat införa massa extraregler, så har mycket av den BRPiska tennismatchen behållits. Det enda som egentligen införts är att man i början av varje spelrunda, i initiativordning, väljer ett stridsätt för denna runda. De tre stridsätt som finns är; Offensiv, Defensiv och Neutral. Den som är Offensiv får +4 på sin träffchans, gör 1T6 extra skadepoäng men får inte använda färdigheten Undvika. Den som är Defensiv få +4 på sitt Undvika-slag men får inte attackera. Dessutom, om den som är Defensiv får Effekt 10+ på sitt Undvika-slag, så får denne även göra en extraattack som målet inte får försöka Undvika. Den som är Neutral får både attackera och använda Undvika.
När jag började tänka i de här banorna var jag i början rädd att det egentligen inte skulle tillföra något, att den som vann initiativet alltid skulle välja att vara Offensiv, och motståndaren alltid skulle välja att vara Defensiv, i hopp om att kunna vinna initiativet nästa gång och då vara den som var Offensiv, varpå samma gamla tennismatch med ”självklara” handlingar varje runda skulle fortgå. Dock så tror jag att den lilla regeln med den Defensives möjlighet till en extraattack kan göra att en del drar sig för att öppna sig med ett Offensivt stridsätt. Dessutom kan man, om man vågar chansa på att man är mycket bättre än sin motståndare, när denne väljer att vara Offensiv, nöja sig med att istället för att vara Defensiv välja Neutral och hoppas att det försvaret ska vara tillräckligt för att skydda sig, och då, med säkerhet, få attackera när motståndaren inte kan använda Undvika.
Räcker det för att göra det lite roligare? De ovan är mer eller mindre spikade men jag har ytterligare funderingar som kanske kommer med till slut. Bl.a. så funderar jag på att låta de stridande välja stridsätt INNAN de slår initiativ. De som är Defensiva förlorar då automatiskt initiativet och de som väljer att vara Offensiva får ett plus på sitt initiativslag. Dessutom funderar jag på att, oavsett hur jag gör med initiativregeln ovan, låta alla få en chans att ändra sitt stridsätt efter att de hört vilket stridsätt motståndaren väljer. Man kanske ska införa någon kohandelsregel där man endast får byta stridsätt mot en minusmodifikation? Eller så kanske bara de som lyckas med ett Perceptionslag får byta? Eller bara den som vann initiativet? Eller bara den med högst Färdighetsnivå i färdigheten Närstrid? Eller bara den som ”vann” förra stridrundan?
Vad tycks?
Nämnas bör kanske också att närstrid när den sker antagligen kommer att ske mellan personer som antingen är obeväpnade eller beväpnade med knivar, sablar, gevärskolvar och bajonetter.
/Anders