Nekromanti [Oriak] Datorritat monster

Snow

Swashbuckler
Jag har modelerat en så kallad flodknipare, mellanting mellan tusenfoting och kräfta som figurerar i mitt rollspel Oriak.
Det är modelerat och rendrerat i Blender. Sen in i FotoSketcher för att konverteras till "vattenfärg".

Klart godkänt resultat tycker jag själv. Vad tycker du?

Troberg

Sinister eater
Helkt godkänt, om du lovar att det inte finns några sådana i min å, för där både badar och fiskar jag, och jag vill inte möta dem på riktigt...

deusexmatteo

Warrior
Mycket snyggt! Kroppen ser helt spotless ut, Det enda jag skulle ändra på är klorna - de ser lite för regelbundna ut imo. och skulle kanske kunna vara mer "buckliga" eller välvda som krabbklor. Tänkderna på klorna skulle också kunna vara lite mer olika varandra så skulle det se mindre datagjort ut. Bra jobbat!

Mogger

Hipsteranka
Snygg! Får ta och kika på Blender. Hade glömt bort det sedan forumet åt upp den gamla tråden.

Snow;n56472 said:
Klorna är pillade på, lite trasiga och jag har även ändrat på färgen. Spetsarna på klorna är vita och ryggen har fått rödorange fläckar.

http://gunslinger-studio.deviantart.com/art/River-pincer-499275041

Inte helt nöjd med ögonen men det är bara att göra om och göra rätt.

Klar förbättring tycker jag. Gillar den men tycker fortfarande att klorna är lite för symetriska. Taggarna på insidan speciellt.

Jag har en oresonlig fobi mot krabbor. jag kan inte ens se dem på tv eller på bild. så tycker denna är rätt läskig. men jag får ingen obehags känsla alls av klorna faktiskt och det brukar jag få av sådana klor.

men överlag tycker ja det är ett snyggt jobb. bra jobbat. jag skulle INTE vilja stöta på den där när ja ska bada :)

Zorbeltuss

Hero
Riktigt snyggt, klorna ser dock även på den uppdaterade bilden ut som det kommer från någon robot eller liknande snarare än ett djur.
Det ser ut som en enkelfoting (centipede) snarare än en dubbelfotin (millipede), och dessa enkelfotingar är nästan alltid giftiga också ;).

/Luna Lovegood som egentligen tycker att hundra fotingar och tusenfotingar låter bättre

Snow

Swashbuckler
Jepp, helt rätt, det är egentligen en enkelfoting. Nu börjar jag designa om klorna från grunden. :)

Snow;n56683 said:
Jepp, helt rätt, det är egentligen en enkelfoting. Nu börjar jag designa om klorna från grunden. :)
En sak som jag tänkte på var att klorna var i stort sett exakt lika stora. de flesta djur med klor, krabbor, kräftor, hummer, skorpioner har oftast lite skillnad på storleken.

Vissa har ju en klo som är ibland mer än dubbelt så stor som den andra. Tror dock inte det skulle passa på den här lilla skapelsen. men någon storleks skillnad tror jag skulle göra det kändes betydligt mer verklighetstroget

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om jag skulle ge ett råd om klorna vore det nog såhär: Skit i dem, gör nästa bild istället. Jag tror mycket på att låta saker vara klara och inte sitta och försöka göra Den Perfekta Bilden eller så. Gör bättre nästa gång istället. Tycker jag.

Snow

Swashbuckler
Reddokk Fheg;n56684 said:
En sak som jag tänkte på var att klorna var i stort sett exakt lika stora. de flesta djur med klor, krabbor, kräftor, hummer, skorpioner har oftast lite skillnad på storleken.

Vissa har ju en klo som är ibland mer än dubbelt så stor som den andra. Tror dock inte det skulle passa på den här lilla skapelsen. men någon storleks skillnad tror jag skulle göra det kändes betydligt mer verklighetstroget
Jag har testat men det funkade inte så bra. Det blir lite perspektiv och skala-trick som med Gandalf och hobbitarna. Är ena klon större för att den är närmare eller är den verkligen större.

Snow

Swashbuckler
krank;n56721 said:
Om jag skulle ge ett råd om klorna vore det nog såhär: Skit i dem, gör nästa bild istället. Jag tror mycket på att låta saker vara klara och inte sitta och försöka göra Den Perfekta Bilden eller så. Gör bättre nästa gång istället. Tycker jag.
Du har absolut rätt. Bara liiiite till. :)
Men nu måste jag sova efter att ha avslutat Wolfenstein.

Snow;n56792 said:
Jag har testat men det funkade inte så bra. Det blir lite perspektiv och skala-trick som med Gandalf och hobbitarna. Är ena klon större för att den är närmare eller är den verkligen större.

Kan stämma är ingen expert på detta område. är själv ungefär lika konstnärlig som... Ja någotiong som inte är det minsta konstnärligt.

Snow

Swashbuckler
Så, äntligen fick jag en timme över så de nya klorna blev klara. De blev i stil med skorpion snarare än kräfta/hummer.
EDIT: nu är jag klar.
EDIT2: Det går att högerklicka och välja "Visa bild" så får man se en högupplöst. Den är Creative commons.

Jag personligen tycker det blev mycket bättre nu.

Gillar den här skarp. den ser lagom elak och läskig ut. inget man vill stöta på när man nakenbadar :)

En fråga bara. Storlek? hur stora är dessa obehagligheter?

Snow

Swashbuckler
Hela texten:

Flodknipare
Längs flodstränder och i våtmarker rasslar flodkniparna fram på
sina hundratals ben. Efter att de årliga översvämningarna dragit
sig tillbaka får man oftast gå försiktigt fram för att inte falla offer
för deras avlånga knipklor. Deras kroppar är segmenterade och de
ringlar sig smidigt fram både över och under vattenytan. De växer
hela livet och riktigt gamla exemplar kan bli 2 meter långa, plus klor
på 70 centimeter, en såkallad gammelknipare. De mer normala är
mellan 1 och 1,5 meter långa.
Oftast håller de sig undan bosättningar då de är ganska intelligenta
och vet att de blir utrotade om de är för aggresiva. Men när
det är äggläggningsdags kan samtliga medlemmer göra mer modiga
utfall för att skaffa mat. De kan komma simmande i skymningen och
dra en betande ko ner i vattnet på några sekunder. De kan åla sig
över relingen på en båt och ta en intet ont anande fiskare till middag.
Eller så gömmer de sig i dyn och väntar på att man kommer för
nära. Offret känner först en kraftig klo runt sitt smalben, sen anfaller
flodkniparen med den andra.
Flodkniparnas näste bygger de med sekret från sin svans. Det är
ett poröst material fullt av fibrer som innesluts i ett skum. Det hela
blir ett elastiskt starkt material som flodkniparna bygger tunnlar
och hålor med.

Edit: jag får revidera det där med hundratals ben. :)

Fan ja skulle inte ens vilja stöta på en sådan även om den inte ens var en meter lång.

Vet inte om de alltid jagar ensamma eller om de kan hjälpas åt. men råka ut för en grupp sådana skulle inte vara speciellt trevlig.

dessutom verkar de ganska svårdräpta. deras "pansar" verkar kunna motstå rätt mycket