Nekromanti Ormgudens dal tryckt!

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag har nu skummat mitt exemplar. Jag gillar den överlag, men känner att några saker tar väldigt mycket plats, som i stället kunde innehållit tabeller och annat inspirerande material, snarare än långdraget (eh, inte så långdraget, det är en tunn bok) informerande material.
Givetvis kommer jag personligen lösa detta med att fylla på i dalen med egna saker. Men jag hade verkligen hoppats på mer godis.
Detta blev nästan en gnällig recension, vilket jag inte siktade på.
Så jag avslutar med att säga: Ytterst prisvärd, snygga bilder och kartor, en bra grund för tuffa äventyr och kampanjer!
Det blev en fin julklapp åt mig själv!
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Ok bättre sent än aldrig. Det är ju givetvis en smaksak, men...

Jag tycker inte om Roswell incidenten som är en del i äventyret. Men det byter jag snabbt ut mot en magikers svävande luftskepp istället. Funkar lika fint för mig. Ingen rymdkänsla, men går att göra skumt ändå. Märkligt byggt, konstiga spakar, okänt trä osv.

Jag tycker inte i vanliga fall om sci-fi element i fantasy.

Däremot tyckte jag om resten av innehållet. Snygga kartor, inklusive hexkartan och bra old school teckningar. Schyssta äventyrsuppslag, går lätt att bygga vidare på. Mycket prisvärd!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Brokk said:
Ok bättre sent än aldrig. Det är ju givetvis en smaksak, men...

Jag tycker inte om Roswell incidenten som är en del i äventyret. Men det byter jag snabbt ut mot en magikers svävande luftskepp istället. Funkar lika fint för mig. Ingen rymdkänsla, men går att göra skumt ändå. Märkligt byggt, konstiga spakar, okänt trä osv.

Jag tycker inte i vanliga fall om sci-fi element i fantasy.
</div>

Däremot tyckte jag om resten av innehållet. Snygga kartor, inklusive hexkartan och bra old school teckningar. Schyssta äventyrsuppslag, går lätt att bygga vidare på. Mycket prisvärd! </div></div>

Så här tänkte vi:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Roswell-incidenten är givetvis en hyllning till DEN HÄR klassiska AD&D-modulen från 1976/1980. Men man kan ju givetvis modds om man inte vill blanda in SF. Jag gillade inte Expedition to the Barrier Peaks när den kom av samma anledning som du, men spelade om den i modern tid, då var den toppen. Smaken kan förändras

...men kul att du gillade resten. Som är det mesta av modulen.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
602
Location
Videnmark
Alltså jag fattar nästan ingenting av beskrivningen som finns på sidan 52-65. Vilken våning är överst? Varför beskrivs våning 3 först? Vad är norr? Vilka trappor leder var? Vad finns i rum 18-21 på våning 2? Var är punkt A på kartan? Vad är de blå ljusen? Vad hände egentligen med X?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu har jag inte boken här, men man går in på översta våningen (3e) och sedan nedåt.
Norr på hexkartan är åt höger, jag missade nog att lägga in pilen. Fan.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
602
Location
Videnmark
Arfert said:
Nu har jag inte boken här, men man går in på översta våningen (3e) och sedan nedåt.
Norr på hexkartan är åt höger, jag missade nog att lägga in pilen.
En början men jag skulle faktiskt vilja få svar på alla mina frågor. OBS! Att alla frågor bara gäller sidan 52-65. Kanske skulle författaren av äventyret kunna göra sin röst hörd?
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag upplever att norr är åt höger på alla kartor. Sen upplever jag att våning 3 (där man går in) är våningen längst ned, och att man sen går uppåt mot våning 2 och 1 - alltså att logiken är att våning 1 är överst på samma sätt som dungeon lvl 1 är överst.

Dessutom upplever jag att man får göra lite egna tolkningar av vad som är vad (exempelvis: att BV1&2 respektive BV3 i första fängelsehålan betyder hur långt ned under marken man är, eller att man börjar på den övre (eller vänstra) kartan i ormgudens pyramid, att rum 18-21 inte har något innehåll, varför de inte står beskrivna osv).

Man får helt enkelt "vända på kartan" i olika bemärkelser.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Klaatu said:
Alltså jag fattar nästan ingenting av beskrivningen som finns på sidan 52-65. Vilken våning är överst? Varför beskrivs våning 3 först? Vad är norr? Vilka trappor leder var? Vad finns i rum 18-21 på våning 2? Var är punkt A på kartan? Vad är de blå ljusen? Vad hände egentligen med X?
Några fel har uppstått, my bad. Jag var stressad. /Tomas

Daniel förklarar:

Nu har jag läst igenom den tryckta versionen av äventyret. Tyvärr finns det några småfel och tydligen behöver vi förklara vissa saker närmare. Frågor uppstår kring vissa saker, det blir ibland så, när man försöker hålla det hela ”öppet för tolkning”.

Kartan över dalen d.v.s spelarkartan skulle ej ha kompassros. Av någon anledning missades detta även på SL kartan. Norr är åt höger, men lite vridet, så att exakt norr är kartans övre högra hörn.

De flesta kartor, undantaget dem som visas på sidan 15, 46 samt 48 och 53, har norr åt höger.

Punkten X samt punkterna A har försvunnit från kartan pga misskommunikation. Punkt A på sid 53 är där ”Tunneln möter trappan” i rum 4, vån 3. Punkt A på sid 67 ligger vid ”cirkeln” i Rum 7.

Trapporna på sid 53. (Norr är upp, vilket framgår om man läser rumsbeskrivningarna).
(Våning 3 är lägsta våningen och grottan börjar här eller på nivå 1. Det är så, för att äventyret följer den mall som använts i klassiska D&D äventyr sedan urminnes tider).

Vån 3. Trapporna i rum 3. Trappan i rummets nedre hörn leder upp till våning 2. Trappan i rummets övre hörn leder ned i den översvämmade källaren.

Trappan i det nedre hörnet av rum 4 leder ut till tunneln (omnämns som 4A). Trappan i det övre hörnet leder upp till våning 2. Notera att det har smugit sig in ett fel i texten här. Det skall står ”Nord-östra”. Rum 5 samt 7. Trapporna leder upp till våning 2. Rum 14 samt 16. Trapporna leder upp till våning 2 och ansluter med rum 13 samt 16 på denna våning. Rum 19. Trappan leder ned i källaren.

Våning 2. Trapporna i rum 1-2 leder ned till våning 3, rum 3-4. Trapporna i rum 3-4 (Våning 2) leder upp till rum 4, på våning 1. Trappan i rum 17, ansluter till den i rum 15 på våning 1.

Våning 1. Trapporna i rum 2 leder ned till rum 1samt 2 på våning 2 och ansluter till trapporna på denna våning. Trapporna i rum 4, ansluter till dem i rum 3-4 på våning 2.

Det förklaras i texten och man kan ta reda på det genom att kolla kartan. Men det kunde varit tydligare.

Rum 21 våning 1, har fått ett fel. Det är givetvis dörren i den ”östra väggen” som ej går att öppna. Den västra går att öppna.

Rum 18-21 våning 2. Kartnisse har lagt till nr på kartan som ej fanns i manus (så vitt jag vet). Dessa rum är i själva verket de ”skåp” som beskrivs under ”dolda ting” rum 17.

”De blinkande ljusen” kommer från taket i rum 17, våning 2. De är bara en stämmningshöjare och inget annat.

Förmågan ”Spjutkämpe” är samma som ”Långa vapen” i regelboken. Likaså är ”Stridserfarenhet ” samma som ”Stridsvana”.

Punkten X på kartan, skulle aldrig ha figurerat i sluttexten, det är en minnesnotis. Floden rinner ut i dalens norra ände.

Hoppas detta besvarar era frågor! Med vänlig hälsning Daniel.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Arfert said:
Andra tryckningen blir i början på nästa år. När beror på hur mycket som säljs i julhelgen. Säljer det slut snabbt så trycker vi tidigt, annars får vi tänka om.
Hur ser det ut nu? Är en andra tryckning på g snart? Jag vill köpa modulen men tycker nog att det verkar ha varit lite för mycket knas i den här versionen. Så jag väntar lock väntar...
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Finns ex kvar på SF Malmö iaf.

Lyckades spjutkämpe komma igenom? Trodde jag påpekade det rätt tydligt och förmågan krossvapen skapades istället?

/Tengil
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det blev Krossvapen som ny Förmåga. Ev kan nån NPC haft kvar Spjutkämpe och jag missat det.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Arfert said:
Det är samma innehåll. Tryckeriet var snabba, de kom igår.
Har den tryckningen kommit ut i butik än? Var på collectorspoint idag och dom hade inte hört nått om den än.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eftersom de ser i princip lika ut vet jag inte vilka som fått vilken version. Det beror på när de fick leveransen.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,420
Location
Umeå
Arfert said:
Eftersom de ser i princip lika ut vet jag inte vilka som fått vilken version. Det beror på när de fick leveransen.
OK, som jag fattade det så hade dom hoppat över första svängen och tänkt vänta till andra tryckningen... men tja sen verkar det inte hänt så mycket :gremfrown:
 
Top