konami_code
Veteran
- Joined
- 24 May 2014
- Messages
- 73
Nu är det snart här och allt jag har hört om spelet hittils tilltalar mig. Däremot finns några saker som (vad jag vet) inte diskuterats offentligt som jag uppskattar med gamla versioner av Eon och som jag oroar mig över att de kommer försvinna. Så, topic är då har ni någon liknande oro? Saker som ni älskar med spelet men som ni är rädda kommer att försvinna eller förändras för mycket? Eller vet ni hur det ligger till med mina orosmoln?
- Långtidsutmattning, jag gillar det här konceptet starkt. Tidigare har det varit lite för omständligt och lite för mycket kryssande för att det skall fungera riktigt smidigt. Men att sätta RP i vildmarken med naturen, regnet och hunger emot sig är trevligt, om man bara tar systemet med en nypa salt och schabloniserar det så är konceptet riktigt trevligt. Jag hoppas verkligen att ett liknande koncept finns med i IV.
- Specialiseringer, Jag har gått bananas på det. Mina spelare får stacka hur många specialiseringar de vill. Det överutnyttjas lite men oftast ger det rollpersonerna en karaktär. Överlevnad kan vara spcialiserat mot öken, varmt klimat, asharinahalvön, asharien och ashaslätten. Så länge den här personen är på hemmaplan ger det en bonus på hela 5, fullständigt rimligt i min mening och framförallt ger det någon form utav...ja just det...specialisering till rollpersonen. På vapenfärdigheterna kan man också komma upp lika mycket för ett specifikt svärd vilket också är roligt. Så, jag älskar specialiseringarna, man kan bygga karaktärer som är speciella utan att få färdighetsinflation som vissa andra rollspel lider av. Kommer specialiseringarna i någon form finnas kvar?
- Färdighetsinflation, jag har touchat vid det i tidgare stycke, en sak som jag gillar med Eon är att färdigheterna är relativt (även om det finns ett gäng överflödiga) få och det finns inget utrymme att komma på egna och det är väldigt sparsamt med nya färdigheter. I Eon IV kommer det, om jag förstått allt rätt, finnas en grupp med mindre viktiga färdigheter, jag minns inte vad de kallas men jag väljer VF (värdelösa färdigheter). Jag är lite orolig att dessa VF kommer att förstöra den här balansgången, är de begränsade och uttömmande (dvs, tanken är i varje fall att spelarna inte skall komma på fler), vad händer om det faktiskt någon gång blir relevant och RP saknar berörd VF? Å andra sidan har jag fått för mig att det i spelet har tagits bort en del RF (riktiga färdigheter), vilket är bra.
- Långtidsutmattning, jag gillar det här konceptet starkt. Tidigare har det varit lite för omständligt och lite för mycket kryssande för att det skall fungera riktigt smidigt. Men att sätta RP i vildmarken med naturen, regnet och hunger emot sig är trevligt, om man bara tar systemet med en nypa salt och schabloniserar det så är konceptet riktigt trevligt. Jag hoppas verkligen att ett liknande koncept finns med i IV.
- Specialiseringer, Jag har gått bananas på det. Mina spelare får stacka hur många specialiseringar de vill. Det överutnyttjas lite men oftast ger det rollpersonerna en karaktär. Överlevnad kan vara spcialiserat mot öken, varmt klimat, asharinahalvön, asharien och ashaslätten. Så länge den här personen är på hemmaplan ger det en bonus på hela 5, fullständigt rimligt i min mening och framförallt ger det någon form utav...ja just det...specialisering till rollpersonen. På vapenfärdigheterna kan man också komma upp lika mycket för ett specifikt svärd vilket också är roligt. Så, jag älskar specialiseringarna, man kan bygga karaktärer som är speciella utan att få färdighetsinflation som vissa andra rollspel lider av. Kommer specialiseringarna i någon form finnas kvar?
- Färdighetsinflation, jag har touchat vid det i tidgare stycke, en sak som jag gillar med Eon är att färdigheterna är relativt (även om det finns ett gäng överflödiga) få och det finns inget utrymme att komma på egna och det är väldigt sparsamt med nya färdigheter. I Eon IV kommer det, om jag förstått allt rätt, finnas en grupp med mindre viktiga färdigheter, jag minns inte vad de kallas men jag väljer VF (värdelösa färdigheter). Jag är lite orolig att dessa VF kommer att förstöra den här balansgången, är de begränsade och uttömmande (dvs, tanken är i varje fall att spelarna inte skall komma på fler), vad händer om det faktiskt någon gång blir relevant och RP saknar berörd VF? Å andra sidan har jag fått för mig att det i spelet har tagits bort en del RF (riktiga färdigheter), vilket är bra.