Nekromanti Oro inför Eon IV

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Nu är det snart här och allt jag har hört om spelet hittils tilltalar mig. Däremot finns några saker som (vad jag vet) inte diskuterats offentligt som jag uppskattar med gamla versioner av Eon och som jag oroar mig över att de kommer försvinna. Så, topic är då har ni någon liknande oro? Saker som ni älskar med spelet men som ni är rädda kommer att försvinna eller förändras för mycket? Eller vet ni hur det ligger till med mina orosmoln?

- Långtidsutmattning, jag gillar det här konceptet starkt. Tidigare har det varit lite för omständligt och lite för mycket kryssande för att det skall fungera riktigt smidigt. Men att sätta RP i vildmarken med naturen, regnet och hunger emot sig är trevligt, om man bara tar systemet med en nypa salt och schabloniserar det så är konceptet riktigt trevligt. Jag hoppas verkligen att ett liknande koncept finns med i IV.

- Specialiseringer, Jag har gått bananas på det. Mina spelare får stacka hur många specialiseringar de vill. Det överutnyttjas lite men oftast ger det rollpersonerna en karaktär. Överlevnad kan vara spcialiserat mot öken, varmt klimat, asharinahalvön, asharien och ashaslätten. Så länge den här personen är på hemmaplan ger det en bonus på hela 5, fullständigt rimligt i min mening och framförallt ger det någon form utav...ja just det...specialisering till rollpersonen. På vapenfärdigheterna kan man också komma upp lika mycket för ett specifikt svärd vilket också är roligt. Så, jag älskar specialiseringarna, man kan bygga karaktärer som är speciella utan att få färdighetsinflation som vissa andra rollspel lider av. Kommer specialiseringarna i någon form finnas kvar?

- Färdighetsinflation, jag har touchat vid det i tidgare stycke, en sak som jag gillar med Eon är att färdigheterna är relativt (även om det finns ett gäng överflödiga) få och det finns inget utrymme att komma på egna och det är väldigt sparsamt med nya färdigheter. I Eon IV kommer det, om jag förstått allt rätt, finnas en grupp med mindre viktiga färdigheter, jag minns inte vad de kallas men jag väljer VF (värdelösa färdigheter). Jag är lite orolig att dessa VF kommer att förstöra den här balansgången, är de begränsade och uttömmande (dvs, tanken är i varje fall att spelarna inte skall komma på fler), vad händer om det faktiskt någon gång blir relevant och RP saknar berörd VF? Å andra sidan har jag fått för mig att det i spelet har tagits bort en del RF (riktiga färdigheter), vilket är bra.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Ja, jämfört med vissa konkurrenter som var samtida med systemets tillblivelse (DoD) men även med andra system som jag tittar på ftf (Burning Wheel). Men framför allt menar jag egentligen begränsade och uttömmande. Dvs. de färdigheter som finns är de som finns och de är tänkta att täcka det mesta som man kan göra.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Och många icke-färdighetsbaserade system har ju 15 miljarder "feats" istället, så visst tycker jag att de är relativt få.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Lite orolig för att det ska vara neddummat. Det går en trend i spelvärlden att allt ska dummas ner. Kanske började den med att konsolerna blev så stora.
Iaf, saker som att SYN och HÖR ska buntas ihop till en färdighet. Det är ju en jäkla skillnad på dom två och det skulle kännas spelmekaniskt helt fel att använda samma färdighet för båda.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
WhiteWolf;n25884 said:
Lite orolig för att det ska vara neddummat. Det går en trend i spelvärlden att allt ska dummas ner. Kanske började den med att konsolerna blev så stora. Iaf, saker som att SYN och HÖR ska buntas ihop till en färdighet. Det är ju en jäkla skillnad på dom två och det skulle kännas spelmekaniskt helt fel att använda samma färdighet för båda.
Medhåll. Om de faktiskt gör Eons regelsystem hanterbart blir det mycket svårare att basha det!
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Jag anar att det finns en väldigt enkel lösning på denna oro: fortsätt använda Eon 3. Det ska råda bakåtkompatibilitet, och därmed säkert också framåtkompatibilitet. Om jag tolkar det här rätt låter det ganska mycket som en farhåga att Eon i största allmänhet förändras - och den kommer att besannas. Så kör bara på det gamla. Eller blanda.
Personligen har jag hopp om att Eon kommer att behålla sin karaktär, men omarbetas rejält så att jag faktiskt får lust att spela det. Och där tror jag nog att det du beskriver som negativt för mig bara är posititv.
Ymir said:
Bakåtkompatibiliteten kommer väl vara något begränsad ärligt talat, Eon IV är en ganska radikal omstöpning av regelsystemet. Men det kommer givetvis inte hindra folk, jag misstänker att vi lär se en del hybrider mellan Eon III och IV framöver.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
hakanlo;n25940 said:
Jag anar att det finns en väldigt enkel lösning på denna oro: fortsätt använda Eon 3. Det ska råda bakåtkompatibilitet, och därmed säkert också framåtkompatibilitet. Om jag tolkar det här rätt låter det ganska mycket som en farhåga att Eon i största allmänhet förändras - och den kommer att besannas. Så kör bara på det gamla. Eller blanda. Personligen har jag hopp om att Eon kommer att behålla sin karaktär, men omarbetas rejält så att jag faktiskt får lust att spela det. Och där tror jag nog att det du beskriver som negativt för mig bara är posititv.
Word!
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Som vissa användare har sagt här: Om du oroar dig så mycket så kan du trixa och skapa eget om du inte gillar det alls, alternativt kan du skita i reglerna helt och fortsätta köra Eon II-III, landmodulerna kommer ju inte att ändras. Jag spelar t.ex. bara gamla Vampire, och inte Requiem-versionen med gamla, utsålda böcker tills de nyligen släppte 20th annivesary edition och print-on-demand pdf med mera.

Exempelvis hatar jag Eon III:s skadesystem, men jag kör deras förenklade med Trauma/2 + Smärta/2 av skadan - ska det vara dueller kan det hända att jag kör Eon III:s, men vanligtvis blir det den andra upplagans.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Självklart förstår jag att jag kan fortsätta spela Eon III och/eller modifiera nya regler så att de passar mig. Att besvara frågan på det sättet är som att besvara frågan "jag hoppas jag får en insexnyckel till mina IKEA-möbler" med att "Du kan ju alltid köpa en" eller "Jag hoppas att jag inte behöver jobba något med min nya dator när den kommer" med "Det är ju lätt att installera Windows". Jag det är möjligt och lätt, men i det första fallet kostar det pengar och i det andra fallet är det jävligt tråkigt. Jag skaffar Eon IV för att jag tror att det är en förbättring på många punkter, om den inte behåller och förbättrar de punkter jag vill så blir jag så klart lite ledsen ty då måste jag antingen modifiera regler (boring, jag vill spela) eller helt enkelt fortsätta på gammalt och det vill jag ju inte för fyran verkar ha så många good things going. Men det stämmer, i värsta fall så hoppar jag fyran och fortsätter på gammalt, det kan inte bli värre än så, men då har jag ju slängt ut 69 euro på en produkt jag egentligen inte vill ha, det är mycket pengar för mig och helt klart något att oroa sig över. Det tror jag antagligen inte kommer hända, för som sagt är nästan allt jag hört om det saker som jag uppskattar, jag oroar mig dock över några punkter där jag hoppas på förbättring men kanske inte får någon utan måste stå för den själv.

Förstår jag Hanklo rätt om hen säger att hen vill ha ett klumpigt system för långtidsutmattning, ingen möjlighet till specialiseringar utan istället en diger och inte uttömmande lista på färdigheter?
Ond bråd död said:
Det är risken med Crowdfunders, man vet inte säkert vad det är man kommer få (om man får nåt alls).
konami_code said:
Vad är det här? Dagen för att påpeka självklarheter?
Rhodryn said:
Det är ju dock inte igentligen så att man har lika mycket insikt i ett rollspel som står på hyllan i butiken ju. Visst man skulle ju tekniskt sätt kunna stå och bläddra i boken och försöka få en uppfattning innan butiksbiträdet kan tycka att om man ska stå och bläddra sådär så får man ju köpa boken. Och många rollspel kommer ju till och med i en box så du inte ens kan kolla reglerna. Visst man skulle kanske kunna fråga folk om "hur är spelet"... med det är ju näst intill omöjligt att göra om ett spel är helt nytt. Och jag vet inte igentligen hur många som skulle, om dom upptäckte att dom inte gillade spelet, igentligen gå till baka till butiken och säga "tyckte inte om spelet, vill ha mina pengar tillbaka".

Så med vissa undantag så är där ju inte någon större skillnad på att köpa ett spel i en faktiskt butik, eller en butik på nätet, eller via en crowdfunding grej.
Ond bråd död said:
En stor skillnad är ju att man får höra vad andra tycker om spelet innan. Om de stör sig på att man bytt ut ob-systemet mot ett något mindre superrealistiskt, så vet man att man kanske ska skippa det.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag förstår din poäng, det är bara det att eftersom många av oss har spelat Eon sjukt länge och i väldigt interna spelgrupper blir det extremt individuellt vad vi prioriterar och i vilken grad olika detaljer är dealbreakers för oss, och hur bra Eon IV än är så kommer det innehålla vissa regeländringar som somliga kanske inte kan förlika sig med. Om du hade specifika dealbreakers som, om de inte var som du ville, gör att du inte ville köpa Eon IV, så borde du ha försökt fråga om dessa -innan- du köpte produkten. För det är nämligen till exempel så, att det finns inga specialiseringar i färdighetssystemet i Eon IV. Men Helmgast är ett schysst företag och om detta gör dig sjukt besviken på ditt köp går det säkert att ta upp med dem!

Sen kan man också se det så här: Jag personligen kommer inte inom överskådlig tid spela Eon IV, för det innehåller saker som för mig personligen är dealbreakers, då jag spelat Eon i 15 år och därför har väldigt bestämda åsikter om hur saker och ting ska vara. Det var liksom givet att ingen så radikal remake skulle kunna göra mig nöjd. Men jag är ändå positiv till Eon IV då det innehåller ofantliga mängder jättespännande fluff som bygger ut Mundana på helt nya sätt, och de stora mängder regelförbättringar som likfullt finns där hoppas jag i framtiden på något sätt (tex genom husregler av Eon III) kunna använda i mitt spelande. Sen hade Eon IV varit värt att köpa bara för Spelpaketet i sig, för den boken kommer bli något av det fetaste och bästa som nånsin släppts till Eon. Lita på mig i den frågan för jag har skrivit en inte föraktlig del av den...

Det är av sådana här skäl som man gärna vill betona hårt att det går att fortsätta att spela Eon III, och att husregla fram den för en själv ultimata mixen av III:an och IV:an. Visst kan man hävda att det är självklarheter, men vad är det isåfall du vill höra? För sanningen är alltså den att Eon IV inte infriar dina förhoppningar på alla de punkter du tog upp, men samtidigt vill ju vi Eon-fans (eller Helmgast-staff even, i mitt fall) gärna försöka övertyga dig att det ändå lär finnas skäl att vara nöjd med ditt köp, för att du alltid kommer kunna ta med dig något värdefullt från Eon IV till ditt eget spelande. Det kan jag nästan lova.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
konami_code;n25823 said:
Nu är det snart här och allt jag har hört om spelet hittils tilltalar mig. Däremot finns några saker som (vad jag vet) inte diskuterats offentligt som jag uppskattar med gamla versioner av Eon och som jag oroar mig över att de kommer försvinna. Så, topic är då har ni någon liknande oro? Saker som ni älskar med spelet men som ni är rädda kommer att försvinna eller förändras för mycket? Eller vet ni hur det ligger till med mina orosmoln?

- Långtidsutmattning, jag gillar det här konceptet starkt. Tidigare har det varit lite för omständligt och lite för mycket kryssande för att det skall fungera riktigt smidigt. Men att sätta RP i vildmarken med naturen, regnet och hunger emot sig är trevligt, om man bara tar systemet med en nypa salt och schabloniserar det så är konceptet riktigt trevligt. Jag hoppas verkligen att ett liknande koncept finns med i IV.
Det som tidigare sköttes med långtidsutmattning har ändrats rätt mycket. Det finns dels regler för vildmarksfärder där själva färden representeras av en "Utmaning" vilket betyder att man ska slå tre slag för att klara av den, exempelvis Marsch, Vildmarksvana och Orientering. Varje misslyckande ger ett slag på en händelsetabell. Köld, hunger och liknande hanteras av en del av skadesystemet som kallas påfrestningsskador.

konami_code;n25823 said:
- Specialiseringer, Jag har gått bananas på det. Mina spelare får stacka hur många specialiseringar de vill. Det överutnyttjas lite men oftast ger det rollpersonerna en karaktär. Överlevnad kan vara spcialiserat mot öken, varmt klimat, asharinahalvön, asharien och ashaslätten. Så länge den här personen är på hemmaplan ger det en bonus på hela 5, fullständigt rimligt i min mening och framförallt ger det någon form utav...ja just det...specialisering till rollpersonen. På vapenfärdigheterna kan man också komma upp lika mycket för ett specifikt svärd vilket också är roligt. Så, jag älskar specialiseringarna, man kan bygga karaktärer som är speciella utan att få färdighetsinflation som vissa andra rollspel lider av. Kommer specialiseringarna i någon form finnas kvar?

- Färdighetsinflation, jag har touchat vid det i tidgare stycke, en sak som jag gillar med Eon är att färdigheterna är relativt (även om det finns ett gäng överflödiga) få och det finns inget utrymme att komma på egna och det är väldigt sparsamt med nya färdigheter. I Eon IV kommer det, om jag förstått allt rätt, finnas en grupp med mindre viktiga färdigheter, jag minns inte vad de kallas men jag väljer VF (värdelösa färdigheter). Jag är lite orolig att dessa VF kommer att förstöra den här balansgången, är de begränsade och uttömmande (dvs, tanken är i varje fall att spelarna inte skall komma på fler), vad händer om det faktiskt någon gång blir relevant och RP saknar berörd VF? Å andra sidan har jag fått för mig att det i spelet har tagits bort en del RF (riktiga färdigheter), vilket är bra.
Det finns inga specialiseringar i Eon IV grundbok, men det är inte en omöjlighet att det tillkommer i något supplement. Efter att folk börjat spela Eon IV kan vi kolla vilka regelexpansioner som är efterfrågade.

Expertiserna har delvis som funktion att vara specialiseringar eller färggivande kunskaper hos rollpersonen. Det finns 100 stycken i boken (Barnuppfostran, Peka ut syndabockar, Supa folk under bordet etc.) och det uppmuntras att komma på fler. Vi är väldigt nöjda med hur det fungerar och tycker det ger varje rollperson något litet extra.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jag och min kompis (han som först köpte Eon under 1996 för våran grupp då) har ju spelat Eon väldigt länge. Så precis som Ymir, så kommer där nog vara en hel del grejer vi kommer ställa oss aviga till... specielt min kompis (han har väldigt starka åsikter om vad han tycker om lite av det han hört om Eon IV... det är jag som har fått berätta om vad jag läst, för han har inte riktigt brytt sig att kolla upp det själv, han ville hellre vänta tills det faktiskt kommit ut i butiker innan han ens skulle tänka på att kolla). Det finns en chans att vi kanske aldrig kommer spela efter just Eon IV reglerna... utan stanna kvar i Eon II reglerna (blev aldrig av att vi skaffade Eon III av någon anledning). Men kanske vi kommer börja använda Eon III grejer nu när vi kommer få den pdf'en (för utöver vad jag skaffade till mig själv, så har jag ju köpt ett spelpaket till honom, så han kommer få det oavsätt om han vill eller ej... XD ).

Och det var något jag var fullt medveten om när jag under bort åt 1.5 månads tid planerade mitt köp från Eon IV kampanjen (jag behövde försöka samla ihop pengar från 2 månader till det... plus lite hjälp från min morbror med ett mindre lån... denna månad kommer vara väldigt knaper, men det känns värt det för mig... var rätt länge sedan jag unnade mig själv med något spontant så där. XD ). För utanför just Eon IV reglerna så såg jag ju att mängden material som kommer komma med är rätt massivt. En hel del nytt, en hel del gammalt som har blivit uppdaterat, och kanske till och med en del gammalt som inte behövts ändras särskilt mycket (mer än att passa in till Eon IV). Material som vi kommer kunna använda till äldre Eon versioner trots att vissa av grejerna är baserade runt Eon IV regler.

För dom kommer ju oxå ge oss material som beskriver hur man gör för att föra över karaktärer från äldre Eon versioner till Eon IV. Vilket betyder att med lite "reverse engineering" av det "how to" materialet, så kommer man kunna komma fram till hur man gör för att föra över Eon IV material till äldre versioner av Eon oxå.

Detta är första gången på väldigt länge som jag köpt rollspels grejer. På runt en 10 år faktiskt, för från vad jag kan se av årtalen i mina Eon böcker så dom sista grejerna jag köpte var; Riddaren som jag köpte kort efter den släpptes 2002, och Sjöfarare & Pirater plus Cirefalier där jag köpte båda kort efter Cirefalier kom ut 2004 (tyckte det var lite passande att köpa Sjöfarare & Pirater när jag köpte Cirefalier boken).
Kärlekscraft said:
Och det låter som ett bra förslag: Blanda reglerna lite som du vill. Eller: reglerna är ju identiska när det kommer till Eon II och Eon III - förrutom skadereglerna - som jag inte gillar(3:an).
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
konami_code;n26133 said:
Förstår jag Hanklo rätt om hen säger att hen vill ha ett klumpigt system för långtidsutmattning, ingen möjlighet till specialiseringar utan istället en diger och inte uttömmande lista på färdigheter?
Suck.

Ymir och Avatarex har svarat förnämligt och hjälpsamt. Ymir säger ungefär det jag ville, fast bättre.

Det är trevligt att se att ni bakom Eon tar frågor och funderingar på allvar! Det blir nog en riktigt bra produkt!
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
hakanlo;n26302 said:
Suck.

Ymir och Avatarex har svarat förnämligt och hjälpsamt. Ymir säger ungefär det jag ville, fast bättre.

Det är trevligt att se att ni bakom Eon tar frågor och funderingar på allvar! Det blir nog en riktigt bra produkt!
Tror jag missat det lite: Finns det någon länk till hur reglerna för utmattning kommer att se ut i Eon IV? (Orkar inte läsa igenom alla inlägg och söka bland massa trådar...)
hakanlo said:
Eftersom du citerar mig... Avatarex skriver kort ovan om regler för resor som tydligen ersätter de gamla reglerna, ett par inlägg uppåt bara. I övrigt har jag ingen info. Men det låter som ett helt ok sätt att hantera det, enligt mig.
Kärlekscraft said:
OK, tack!
 
Top