Nekromanti Oroligheter i Mundana

antorax

Swordsman
När man läser i Eon böckerna så står det hela tiden om konflikter emellan länder. Jag har funderat på att göra ett världskrig i mitt mundana, men jag måste ha Krigsherren eller om någon skulle kunna beskriva reglerna i Krigarens väg för mig. Jag har tänkt att allt ska börja med att tirakerna från Kiaz väller ut ur sina hålor. Dom slaktar alla dvärgar i Khrun-Renk-Roghan för att sedan sikta in på Asharien och Soldarn. Då passar Jargien på att anfalla Asharien. Tiraker från Takalorr anfaller också Soldarn. När Jargien då anfaller med ett tiotal legioner så har inte Asharien en chans, dom flyr helt enkelt till andra länder. Men Jargien lämnar hemlandet ganska öppet. Så Mûhad anfaller från väster och Drunok från norr. Även Kamorianerna lägger sig i, dom anfaller provinsen Henok. Detta gör att Jargien drar tillbaka ett flertal legioner från Asharien medan dom även skickar hem legioner från många av sina kolonier. Med hjälp av dessa legioner hejdar dom Drunok och Mûhad men Kamorianerna hinner förstöra nästan hela Henok innan hjälp anländer. Då sticker Kamorianerna hem igen. Men Momolan ser sin chans och anfaller Lopnor och Colostro medans dessa är näst intill tomma på Jargiska soldater. Forion anfaller också Kalakul. Eftersom Soldarn ligger minst sagt risigt till så skickar faktiskt Consaber hjälp, och Ebhron också. Och Ebhron skickar även många soldater till Consaber, Pereine och Colonan. Detta ser Thalamur som en krigsförklaring så dom anfaller Colonan och Pereine.

Så detta är början. Men jag behöver lite hjälp av er. Skriv lite vad ni tycker.

Magnus L

Hero
Men Jargien lämnar hemlandet ganska öppet.

Låter det verkligen troligt? :gremwink:

Dessutom...Thamas Vitfjäder..borde inte han ta chansen och bidra till kaoset?

Ska det vara nått "fantasy" med? Jag menar allt med Xinu och hela paketet? Eller ska det bara vare ett konventionellt världskrig?

Zippo

Veteran
tror du har glömt den Cirefaliska samväldet. Melorion får chansen att anfalla tirakerna i takalorr med sin flotta. Caserion borde känna sig väldigt hotad desutom och Gordrion vet jag inte vad de kan göra. De kan nog sända förstärkning till Caserion ifall Caserion blir anfallna.

Dvärgarna borde hoppa till av ilska(iaf Roghan dvärgarna) och attackera tirakerna. Khazim-Renk-Ghor borde definitivt göra upp några krigsplaner åtminstone.

Alverna ogillar också tirakerna väldigt mycket men de skulle troligtvis aldrig kunna tänka sig slåss med dvärgarna bredvid sig. Men de kan nog anfalla nån annanstans. Specielt Sanari-alverna och thism-alverna som bor i Sunari bord göra nåt åt sin situation.

Barbarerna borde också göra något om de eftersom. Specielt kraggbarbarerna(ink. Eyrentigrinnor) som har skapat ett litet allierande med dvärgarna och specielt de oskyldiga misslorna. De borde försvara dem i daggbacken(missle by försvarad av kragg i Asharien om jag har rätt, eller är det bara min SL som kommit på det?) åtminstone.

Nu orkar jag inte skriva mer hehe, förlåt men jag blir lite lat till slut.
---------------------------------------------------------------------------------------

De blev visst lite mer hehe

Hur som helst borde det finnas riddarordnar som hjälper till. Cirzaorden kan hjälpa till i Soldarn, men de blir lite krångel eftersom Cirefalierna har ett hat mot Consaber och samma sak gäller de om Consabers tyckande om Cirefalierna. De kända hjältarna som Kharzim, Cerec Tzorcelan, Gladiatorn Sian Salo mm. borde höja allt desutom och specielt de hjältarna som finns i din egen Eonvärld om du nu så skapat nån/några.

Jag kan inte så mycket om Västmarks, Ashariens och Damaraiens samhälle och arméstyrka och vilka de är allierade med, men de borde nog också vara med i kriget.

Det blev nog allt tror jag

Phelan

Hero
Hmmm. Tja, det finns ju ett par saker att fundera på här.

1) Hur vill du att det hela ska sluta? Med status quo eller med en ny världsordning? Om det är det senare som är målet så kan det ju få lite problem med hur användbara dina moduler blir efter kampanjen, dvs du får göra en massa mer jobb själv.

2) Vilken roll ska dina rollpersoner ha? Om de inte är i situationen att de kan påverka ett dugg så kan ju allt krigande bli lite tjatigt för dem. Å andra sidan finns ju alltid möjlighet för allehanda opportunistisk verksamhet i krigstider. I vilket fall, hur har du tänkt att denna jättekonflikt ska bli intressanta äventyr för dina RP?

3) Regler om fältslag från Krigarens väg/Vapenmästaren? Jag tror du hinner hålla dig tills Vapenmästaren kommit. I övrigt så är i alla fall reglerna som de ser ut i Krigarens väg a) kanske inte jättebra men framförallt b) inget som du kommer orka använda dig av för fältslagen i stort utan möjligen för de fältslag som RP är inblandade i. Dvs, egentligen är fältslag lämpligast att friforma.

4) Om du VILL ha världskriguppslag och dessutom lite mer high fantasy, skaffa L&H...

5) Nu är det ju din värld, men att Jargien snabbt skulle ta tillfället i akt och slå mot Asharien går lite emot hur jag tolkat Jargien, dvs koloss på lerfötter och med begränsad offensiv kapacitet. Att Consaber skulle skicka stöd till Soldarn samtidigt som man vet att Thalamur är revanschsuget och har slagit på krigstrumman de senaste åren verkar lite konstigt, även om de skulle få stöd av Ebhron. Dessutom, var är cirefalierna i det hela? De är för övrigt ytterligare en faktor som sabrierna skulle vilja vara säkra på innan de involverar sig någonstans.

Mvh / Phelan

ripperdoc

Myrmidon
En detalj. Om Jargien skall anfalla Asharien går de enklast via Drunok. Då kan Drunok knappast anfalla Jargien "i ryggen". Dessutom skulle de inte ha mkt att komma med.

/RD

Mr Brunch

Veteran
Jag är lite nyfikken, varför skulle Jargien skicka så många som tio legioner, en legion är ungefär 6000 soldater, om man sen lägger till allt annat folk som soldathoror, fruar, artister mm. som följer med varje legion borde det väll vara ungefär 80 000 Jargier som vandrar in i Asharien. Verkar inte det lite väll mycket med tanke på att det bara bor 190 000 invånare i hela Asharien... och hur gör dom med försörjningslinjer för en så sjukt stor arme?

antorax

Swordsman
Cirefalierna väntar och kommar antagligen att komma in senare när dom andra landen är svårt nedbrytna. Jag hade tänkt mig att Jargien skulle falla samman, men jag vet inte riktigt hur det kommer att se ut där efter kriget.

Mr Brunch: En legion är på 4000 soldater inklusive överordnaden, taktiker, tross. Dock inte horor, de horor som i så fall skulle följa med är få och undangömda av soldaterna. För dom högt uppsatta militärerna vill inte att sina meniga ska ligga med hor. Och Jargien vill såklart vara ta över Asharien inte bara anfalla.
RipperDoc: Jargierna tar vägen igenom Damarien och sedan norr om Khazim-Renk-Ghor.

Jaggernaut

Hero
Jargien - Soldarn och (Hemskt JätteMycket SPOILER)

Jag hoppas det nu var så man skrev då man har med hemligheter som bara bör läsas av spelledare.

" Jargien vill såklart vara ta över Asharien inte bara anfalla. "

Jargien vill nog hellre ta över Soldarn istället för Asharien. För Soldarn är ett bördigare land och rikare i allmänhet (har jag för mig) och så har Jargien förklarat heligt krig med Soldarn & Asharien med för den delen. Soldarn är däremot det största hotet då Asharien har små garnisoner i städerna + ett antal riddare (som inte gör så stor skillnad mot en stor här) + en bondehär i orostider.

" legion är på 4000 soldater inklusive överordnaden, taktiker, tross. Dock inte horor, de horor som i så fall skulle följa med är få och undangömda av soldaterna. För dom högt uppsatta militärerna vill inte att sina meniga ska ligga med hor. "

Här med följer ett stycke ur krigarens väg:
"Arméns storlek är ofta till nackdel. När den drar ut i fält kan ett kilometerlångt eftersläp uppstå när vagnar med förnödenheter, tält och material sakta dras med starka oxar.
Följet består av vetenskapsmän, äventyrare, kockar, fälthoror, läkare, kejsarens utsända, hantverkare, diplomater, från andra länder, kejsarens yngre släktingar, feta adelsmän som ser striden som ett nöje, konstnärer som skall föreviga vunna slag, ibland befälens familjer, kanske en ung son som skall få se kriget. Problemet uppstår när alla skall försöka hitta något att äta..."

Också sist men inte minst det som inte bör läsas av andra än spelledare.

Jag såg att någon nämnde Xinu, han lär nog ha ett finger med i spelet om du så skulle önska. För han styr i praktiken Damarien, då kungens hustru är en Xinu-inkarnat, och så har han ett stort inflytande i Thalamur där en av magikraternas konkunbiner, L´meas, är en Xinu-inkarnat.

Jaggernaut

Hero
Dessutom...

är Jargien och Damarien vänner så Damarien borde inte bli invaderade av Jargien. Nog för att det är möjligt att de kan få ´fripassage´ genom Damarien.

Detta är mina åsikter, det är ditt krig du bestämmer i slutändan :gremlaugh:

Jaggernaut

Hero
Och varför tänkte jag inte på det (SPOILER)

Ibland har man hjärnsläpp.

Dessutom då jag tog upp gudar och sånt kan du ju låta mörkret braka löss utöver det hela, fast det kanske är litegrann att ta i.

-BoNe-

Warrior
Re: Och varför tänkte jag inte på det (SPOILER)

Dessutom då jag tog upp gudar och sånt kan du ju låta mörkret braka löss utöver det hela, fast det kanske är litegrann att ta i.
Varför!? Själv så tänker jag inte starta krig i mundana.. ännu.
men det kan vara kul att mitt under kriget så brakar mörkret ut och allt blir kaos. Då spelar man hela eon rollspelet som en stor jävla mega kampanj..
Xuin-snubbarna, gudarna, alla länder, Kanske man kan starta krig mot alver o dvärgar..
En stor jävla brak uppgörelse..

Ceram

Hero
Upptrappning (SPOILER)

jag ägnar mig i de flesta av min äventyr åt upptrappning inför krig (framför allt inbördeskriget i Soldarn). Jag tror att det är viktigt att låta spänningarna byggas upp stegvis innan det verkligen blir krig. Sedan brakar allt lös också det stegvis varje gång RP tror att det har något under kontroll lägger sig en ny part i eller något viktigt omvälvande händer.

När sedan hela mundana är nedkastat i krig kommer mörkret. Mörkrets horder dyker först upp i Ebhron och sedan i Menon-Aun. Där efter pressas mundanas riken och invånare ihop mer och mer tills ännu färre fria områden finns i än i förra mörkret. En stad eller två, tokon (+Consabers och allarins rester) och raunlänningarna kommer att hålla emot. Alla förstärkta med flyktingar från hela mundana.

Sedan faller mörkret hårt på grund av inbördes strider bland de onda. Xinu kommer vara den första att försöka ta makt från sina allierade och sedan brakar hela aliansen. Gudarna på den andra sidan kommer att förenas och tillsammans med Mundanas kvarvarande innvånare kommer de att kicka ut mörkret.

Efteråt lever mundanas invånare och gudar i samförstånd och harmoni och börjar bygga upp det som förlorats, åtminstone i 50-100 år.

Detta var min hafsigt ihopskrivna version. Hoppas nån får någon insperation.

Helmgast
Jargierna

Att skicka ut arméerna till Asharina lämnar inte hål som Mûhad kan använda för erövring, det skapar snarare den instabilitet som kan få hela kejsardömet att krackelera inifrån.

antorax

Swordsman
Jag tänkte mig att allt skulle bli kaos i slutet. Gärna Mörkret för mig. Precis som någon skrev så ska nästan hela Mundana falla samman tills bara en ganska liten yta är kvar, då börjar mörkret strida inbördes och människor, dvärgar, alver och alla andra folk hjälps åt att få bort mörkret. Sedan så ska allt börja om från början, utan några egentliga länder utan bara stammar och klaner. Jag har också tänkt att där Mörkret härskar så ska mängder av skelett ligga så det kommer att bli mycket lätt för nekromantiker. Kanske kommer det finnas ett antal riken där nästan inga människor lever, utan bara vandöda styrda av någon legendarisk nekromantiker.