Nekromanti Orsak och Verkan. (ett inlägg om spelledarteknik)

Bunny

Crazy like a fool
Den spelledarteknik jag representerar tror jag kan delvis går stick i stäv med vad många här på forumet anser är korrekt. De fria val jag presenterar för mina spelare är oftast endast en illusion; det är spelledaren i rollen som spindeln i nätet som dragit i tåtarna så att spelarnas handlande följer hans planer. Han ger spelarna många orsaker att handla efter sina planer och få att handla emot.
Han utnyttjar rollpersonernas bakgrund och personlighet, samt spelets och sin kampanjs metaplot för att både på ett personligt och översiktligt plan få spelarna låta sina rollpersoner agera i symbios med spelledarens planer.

Börja nu inte sucka åt min dumhet, förklara min spelledarteknik för idioti och hoppas att jag snart väljer en ny hobby. Låt mig istället presentera er för en modell:

Spelledaren har fyra verktyg till sitt förfogande; Vägen, Orsaken, Skeendet och Målet – han kan välja att inte använda dem i någon större utsträckning, eller använda dem en efter en så att spelarna i slutändan väljer att rollspela åt ett håll som passar honom. Målet och Vägen är verktyg som även står spelaren till buds. Det finns även ett femte verktyg, men det har endast spelarna befogenhet över; Jaget - för:

I begynnelsen finns endast Jaget. Den är en kombination av rollpersonernas bakgrund, personlighet och livsmål. Jaget placerar i sin tur ut ett Mål, och till målet leder en Väg. Det är där spelledarens befogenheter börjar, när man kommer utanför spelarnas Jag – han har ett eget Mål och för att leda Jaget in på Vägen ditåt kanske han presenterar spelarens Jag för ett Skeende.

Spelledarens mäktigaste verktyg är Skeendet. Ett Skeende kan ändra förutsättningarna totalt för spelarnas Jag. Spelledaren utnyttjar då allt som står honom till buds; världen, människorna som bor i den, deras handlande och komplikationer av det är bara början. Genom ett Skeende kan spelledaren förklara spelarnas Vägar som Ologiska, vrida den med en Orsak eller ta bort den och placera ut en egen Väg. Han låter spelarna välja mellan den nya Vägen eller att genom deras Jag även förklara den Ologisk.

En Orsak vrider Vägen för spelarnas Jag. Den använder Jagets bakgrund, personlighet och livsmål i sina egna syften. De olika Jagens Mål är inte lika klart som tidigare för spelledaren kan med sina Orsaker binda samman de olika spelarnas Vägar. Då börjar konturerna mellan de olika Målen att lösas upp, och kanske till och med glida samman lite. Vägen är inte spikrak längre, och som spindeln i nätet kan spelledaren börja spinna spelarnas Vägar mer i riktning av hans Mål.

Jaget har alltid veto. Är inte spelledarens Väg godtagbar, kan spelaren genom sitt Jag förklara den Ologisk. En Ologisk väg faller i glömska i och med att spelaren placerar ut en ny Väg, som leder rakare mot rollpersonens Mål. Spelarnas Vägar kan då gå isär, och leda bort från varandra, men inget hindrar spelledaren att försöka binda ihop dem igen.

Är det konstigt att jag som spelledare vill använda mig av alla de verktyg som står mig till buds? Jag skulle aldrig hindra någon av mina spelare från att skita i alltihopa och starta upp ett värdshus istället (Jaget är under deras kontroll), jag skulle tvärtom välkomna det om spelaren kunde finna motiveringen till sitt handlande i sin figurs personlighet (Jaget förklarar Vägen Ologisk och placerar ut en ny Väg).
Men om jag sedan skulle låta figuren i lugn och ro sköta sin affärsverksamhet (spelledaren har naturligtvis rätten att dänga till med ett Skeende, förklara deras Väg Ologisk och placera en ny Väg), eller om jag skulle finna det lämpligt att spelaren skulle fortsätta spela med samma figur är en annan femma. Något som jag skulle besluta gemensamt med spelaren själv (endast spelaren kan välja att ge upp sitt Jag). Jag valde själv som spelare i Western, att efter diverse för min RP väldigt obehagliga upplevelser låta pensionera honom från äventyrandet och gå i kloster. För mig kändes det fånigt att låta min RP, fortfarande vid sina sinnens fulla bruk, fortsätta leva på det sätt som lett till de upplevelserna. Jag försöker som spelare låta min RP agera som han borde utifrån sina egna förutsättningar och ingenting annat, det är för mig den stora utmaningen (jag valde genom Jaget att förklara fortsatt kampanjerande som Ologiskt).
En viktig detalj i mitt spelledande är att jag försöker att aldrig hålla fast vid de verktyg jag presenterar för spelarna för länge. Det händer ofta att spelarna inte agerar som jag tänkt (även fast både Väg A och Väg B går till mitt Mål, så kanske spelarna ändå väljer Väg C). Då försöker jag att aldrig propsa min Väg på dem, det är viktigt att det ska kännas lika rätt för dem som det känns för mig (låter som ett citat direkt taget ifrån Karma Sutra, men jag menar rätt utifrån deras rollperson). Inget hindrar mig förstås från att analysera vad som inte höll, och sedan presentera dem för Orsak D, som tar en annan väg, men som pekar i ungefär samma riktning och leder till ungefär samma mål som mitt första. Mina kampanjer är således alltid en pågående process med reviderande och påbyggande.

Reviderande och påbyggande är just vad det här inlägget har gått igenom ett otal gånger. Hela tiden har min modell blivit klarare och klarare för mig, men texten har under tiden genomlidigt olika stadier av sumpighet. Inlägget är ett tiotal inläggsidéer blandade samman till ett. Då jag skrivit olika delar av inlägget under olika grad av insikt om vad jag egentligen försöker beskriva, så kan vad jag menar ibland verka luddigt även för mig, och det är ju knas.

Ja, jätteknas…

Ifrågasätt, debattera och skäll, så återkommer jag imorgon och mosar era fattiga inlägg med injektioner av insikt a la Bearnie medan jag skrattar rått.

HAR!

Muggas

Hero
Spelaren och Rollpersonen

Bra inlägg, med ett bra avslut! :gremwink: . Ok, lite spontana tankar angående spelarens roll:

I begynnelsen finns endast Jaget. Den är en kombination av rollpersonernas bakgrund, personlighet och livsmål.

Det är spelarens jag som ligger till grund för rollpersonens jag. Frågan är i hur stor utsträckning spelarens mål sammanfaller med rollpersonens mål. Ju lättare spelaren kan identifiera sig med och sätta sig in i sin rollpersons mål i livet, desto bättre kan han gestalta rollpersonen på ett sätt som tillfredsställer honom, och uppfylla sina önskemål med rollspelandet genom sin fiktiva karaktärs handlande. Med rollpersoner som är alltför olika spelaren är risken för missnöje och bristande engagemang följdaktligen större. Empati och förmåga att sätta sig in i andras tankesätt är önskvärda spelaregenskaper för att kunna gestalta ett brett spektrum av rollpersonstyper. Ju mer rollpersonen skiljer sig från spelaren, desto mer lärorik rollspelupplevelse!

Quadrante

Grisbonde
Vivatt [ANT]

Här har man slösat tid på "andra inlägg i ett annat forum" när man bordat spenderat tiden på att ha läst och begrundat ditt inlägg.

Sodivra

Champion
Muhu?

Jag brukar själv ofta göra resonemang med snygga ord och kopplingar för resonamangets eget skull, även om resonemanget leder till något som är självklart, eller.. inget alls, egentligen. Det hjälper mig ordna upp tankarna och tänka i nya banor om sånt jag redan visste, genom att gå igenom det metodiskt. Det där med växande klarhet och insikt känner jag också igen.

Men jag får ändå be dig att förklara poängen - Skalar jag ner ditt inlägg till själva essensen så slutar det med budskapet att man ska få in rollpersonerna på den handling som SL planerar genom att erbjuda dom mål som deras spelarna tycker passar, och knyta ihop de mål de redan har med scenariot.

Är det en förklaring av hur rollspel går till, eller en förklaring av hur det borde gå till?
Budskapet tycker jag är självklart, men jag antar att oerfarnare spelledare kan ha nytta av den (men de kommer förmodligen inte läsa ett så här krångligt inlägg) och resonemanget tycker jag inte tillför något än krångliga ord för det självklara.
Jag är ledsen, jag måste ha missat något som du försökt uttrycka. Eller?

Bunny

Crazy like a fool
Re: Muhu?

"Men jag får ändå be dig att förklara poängen - Skalar jag ner ditt inlägg till själva essensen så slutar det med budskapet att man ska få in rollpersonerna på den handling som SL planerar genom att erbjuda dom mål som deras spelarna tycker passar, och knyta ihop de mål de redan har med scenariot."

Du skalar fel, men det är bara för att jag gett dig en konstig lök att skala. Min modell i sig försöker vara helt neutral när det gäller hur man spelleder, det ska snarare ses som ett försök att definiera vilka verktyg som står spelledaren till buds.

Tankarna föddes när jag skrev "Skräck I Västmark", och kom fram till att många metoder och knep jag där beskrev gick stick i stäv med vad jag uppfattat vad många här tycker. Därför skrev jag en fotnot där jag försökte förklara hur jag tänkte, problemet var att många av de uttryck och förklaringar jag använde helt tydligt kunde tolkas på olika sätt. Därur föddes behovet av att skriva en modell som kunde sätta fingret på de olika verktygen jag tänkte mig använda, för att mer precis kunna ta upp de saker jag egentligen ville ta upp. Förstår folk min modell kan jag få dem att förstå mitt resonemang, tänkte jag.

Mitt inlägg är inget evangelium, utan ett försök att förklara de metoder jag använder i mitt eget spelledande. Ett försvarstal kanske.

Modellen är också ett försök att definiera de olika maktbefogenheter som finns i en spelgrupp, och därigenom kunna skapa en hållbar maktbalans - land ska med lag byggas, och så vidare. Ingen ska behöva känna sig trampad på i min spelgrupp iaf.

"men jag antar att oerfarnare spelledare kan ha nytta av den (men de kommer förmodligen inte läsa ett så här krångligt inlägg) och resonemanget tycker jag inte tillför något än krångliga ord för det självklara"

Modellen är inte tänkt att rikta sig till de oerfarna, och jag håller med om att de skulle få svårt att förstå. Det jag beskriver är måhända självklart, men så länge det inte finns någon slags gemensam definition på vad det självklara är så blir plötsligt det självklara svårt att diskutera.

Tänk bara hur länge mänskligheten tyckte att det var självklart att solen skulle gå upp nästa morgon, men varför den gick upp visste ingen, så egyptierna tänkte sig en orm som käkade solen på kvällen och sket ut den på morgonen, Aristoteles beskrev sin modell osv. Jag kanske är ute och cyklar här, men ibland är även det självklara svårt att förklara.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Spelaren och Rollpersonen

"Empati och förmåga att sätta sig in i andras tankesätt är önskvärda spelaregenskaper för att kunna gestalta ett brett spektrum av rollpersonstyper."

Jag håller med fullt ut. Det är som om jag kunde ha skrivit det själv, men så brukar det vara när du skriver någonting. :gremwink:

Man får inte glömma att empati och förmåga att sätta sig in i andras tankesätt är viktiga egenskaper även för spelledaren. Kan spelledaren skapa trovärdiga SLP med djup i, så ökar spelarnas möjlighet till respons betydligt, vilket jag tycker är väldigt viktigt i en dynamisk spelgrupp.

Jag har arbetat mycket med det själv i min spelgrupp, och lyckats skapa (givetvis med spelarnas hjälp och samtycke) den dynamik som gör att spelarna skapar sig sociala kontakter med SLP i sin närhet. Spelledarpersonerna är inte längre tomma namn eller bleka vålnader i gruppens periferi, utan rollpersonernas vänner, ovänner, fiender, släktingar, flirter, förebilder osv. Det ska bli väldigt intressant att bygga vidare på, för nu när mina spelare (äntligen) befinner sig i en och samma grupp så har de fortsatt med denna bonding mot varandra - den klassiska, och statiska, äventyrargruppen kommer det inte bli av det hela iaf.

Sodivra

Champion
Inget konstigt då.

Även om de inte leder till något så använder jag resonemang för att definera saker, och skapar så en stabil plattform att stå på för vidare utsvävningar. Rising förklarar det bra här.

Jag förstår alltså precis vad du menar.
Jag fick bara intrycket att det var en modell över vad som är unikt med ditt spelledande.

Du skalar fel, men det är bara för att jag gett dig en konstig lök att skala.
Ja, jag vet. Jag ville poängtera att jag inte kom fram i resonemanget snarare än att jag fann fel i det. På engelska hade jag kunnat säga att jag "ended up with" slutsatsen, att det var vad jag fick snarare än vad jag sökte, men svengelska är så slarvigt och flummpretto. Jag kanske skulle väga över lite åt flummprettohållet för att inte vara så gåtfull, dock.

Jag kanske är ute och cyklar här, men ibland är även det självklara svårt att förklara.
Du cyklar inte, jag utgår från att det självklara ibland är svårt att förklara.

Du verkar vara en intressant flummig filur. Om du dyker upp på forumträffar så träffar jag väl dig då. :gremwink:

Bunny

Crazy like a fool
Bearnie: konstigheternas baneman

"Jag förstår alltså precis vad du menar."

Så bra, då kanske jag kan starta den diskution jag tänkte ha i början. Egentligen alltså, det här är ju bara ett jävla flummande. Vem bryr sig liksom... :gremwink:

"Jag kanske skulle väga över lite åt flummprettohållet för att inte vara så gåtfull, dock."

Huga! Du skulle bara våga. Jag känner för att säga till på skarpen, för är det någon människa som inte behöver ändra sig, så är det ju du. :gremmad:

"Du verkar vara en intressant flummig filur. Om du dyker upp på forumträffar så träffar jag väl dig då."

Fyfan va elakt, det där var verkligen ett slag under bältet! :gremgrin: :gremlaugh: :gremgrin: :gremlaugh:

Muggas

Hero

Jag håller med fullt ut. Det är som om jag kunde ha skrivit det själv, men så brukar det vara när du skriver någonting.

Vi är väl bäst, helt enkelt! :gremtongue:

Man får inte glömma att empati och förmåga att sätta sig in i andras tankesätt är viktiga egenskaper även för spelledaren.

Absolut, framförallt för att gestalta spelledarpersoner trovärdigt. Spelledarpersonerna är viktigast i rollspel, allt annat är sekundärt. Det är därför jag försöker fokusera mer på relationer mellan människor i mitt rollspel.

Spelledarpersonerna är inte längre tomma namn eller bleka vålnader i gruppens periferi, utan rollpersonernas vänner, ovänner, fiender, släktingar, flirter, förebilder osv.

Skitbra! Jag tror att de flesta spelledare lägger mycket tid på att skapa detaljer i spelvärlden och för lite på att göra spelledarpersonerna trovärdiga och "levande". En spelledarperson ska vara mer än en halv sidas sammanfattning för att "vakna till liv". Det behövs bara lite mer eftertanke och små "hookar" för att skapa riktigt trovärdiga relationer mellan rollpersoner och spelledarpersoner

Bunny

Crazy like a fool

"Vi är väl bäst, helt enkelt!"

Ödmjukhet passar dig inte, varför blanda in mig i det hela?

Klurar på en ny tråd om spelledarpersoner, vi kan fortsätta diskutionen där.