Nekromanti OSG Husregler

Sapient

Swashbuckler
anth said:
Negativa xp
Är det något ni kan tänka er att använda?
Är det en bra metod för DM för att få spelarna att göra som denne vill?
Well, jag har funderat på en variant av det, till PF/3.5 Europakampanjen, i hop med religioner.

Den som så önskar (det ska inte vara nödvändigt) kan ha religiösa inriktningar som ger "dygder" och "synder", så att man om man uppfyller dygderna (t.ex. uppträder oegennyttigt, ger allmosor till fattiga et.c.) får bonus-xp, men om man begår synder (t.ex. dräper oskyldiga, bryter mot löften et.c.) får negativa xp.

Men däremot är jag skeptisk till att DM ska använda det aktivt. Det börjar lukta "dressyr". :gremsmile:

anth

Vetefan
Olav said:
Fast jag skulle nog vända på det: varje bonde som är vid liv vid stridens slut är värd 2xp istället för varje bonde som dör är värd -2 xp.
Håller med, morot är alltid bättre än piska om man vill få någon annan att göra något.

anth

Vetefan
gitarrpoet said:
"Är det en bra metod för DM för att få spelarna att göra som denne vill?"

spelar ni rollspel eller berättar du en saga?
eller vänta.. aha DnD? Brukar nog inte spela någon roll.
Om du läser genom mina inlägg i den här tråden så är det enda inlägget det där jag frågar vad andra tycker om husregeln.
Tror du verkligen att jag skulle frågat vad andra tyckte om jag själv tyckte att den var bra?

Sedan förstår jag inte vad du menar med frågan om vi spelar rollspel eller berättar en saga.
Men snälla förklara INTE, för då blir jag antagligen bara förbannad - över att du TROR du vet hur vi spelar, men har tokfel. :gremsmile:

Botulf

Hero
Inte "old school" per se, men något jag så gott som alltid använder i är Fate Points från Conan D20. Inte bara för att det är lättare för en låglevel karaktär att överleva utan för de har även en rolig funktion att spelaren måste definera ett vilkor/speciell scen som måste inträffa för att återvinna dom.

Slår initiativ med ett DEX slag i strider med många inblandade. Lyckat=får agera innan monster/NPCer. Mycket lättare som SL då man inte behöver slå några slag för initiativ själv.

Använda Hit Dice per klass som grund för vapenskada. Tvåhandsvapen tillåter en tärning över den vanliga. Med vissa undantg här och där. Ibland i kombo med att alla vapen är fria för alla klasser. Med andra ord så kommer trollkarlen fortfarande bara göra en 1t4 i skada oavsett svärd eller dolk. Max en 1t6 för ett tvåhandsvapen vilket skulle motsvara att denne slogs med stav i de vanliga reglerna.

Ibland slår jag ihop alla tjuvfärdigheter till endast en färdighet= Tjuvfärdigheter. %-chans är medelvärdet för alla skills vilket gör att tjuven har lite lättare chans på lägre nivå då Climb Walls drar upp de övriga värdena lite. Även statbonus kan tillåtas.

Tillåter ibland att skippa vanciansk magimemorering. Alternativt så kan husreglad sorcererklass få användas.

Druider kan kontrollera djur med samma mekanik som kaotiska präster kan kontrollera odöda.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Experience

Experience is awarded for exploration only.

Treasure is its own reward. Slaying of monsters may (or may not) facilitate survival and further exploration.

Overland Exploration

2 XP is awarded per mile of overland exploration. Exploration entails travelling THROUGH a previously unexplored (by that PC) hex on the overland map. E.g., travel through a 24 mile wide hex yields 48 XP (per PC).

Some hexes may contain encounter areas (caves, ruins, forts, towns and villages, etc.) which, if explored, are handled separately as dungeon exploration areas.

Dungeon Exploration

100 XP is awarded per dungeon level for each encounter area explored.

An encounter area is a major keyed area (by capital letter) on the dungeon map. Lesser areas (unkeyed, randomly generated, point features, etc.) might yield lesser experience at the referee's discretion.

Exploring and encounter area means picking over it in detail, not just passing through it. An area is considered explored when the PCs are free to return un-threatened at their whim.
Dom reglerna verkar fina.

länkosh
många regler där som jag diggar

Rob_UBBT

Warrior
Hans E Magnusson said:
Experience

Experience is awarded for exploration only.

Treasure is its own reward. Slaying of monsters may (or may not) facilitate survival and further exploration.

Overland Exploration

2 XP is awarded per mile of overland exploration. Exploration entails travelling THROUGH a previously unexplored (by that PC) hex on the overland map. E.g., travel through a 24 mile wide hex yields 48 XP (per PC).

Some hexes may contain encounter areas (caves, ruins, forts, towns and villages, etc.) which, if explored, are handled separately as dungeon exploration areas.

Dungeon Exploration

100 XP is awarded per dungeon level for each encounter area explored.

An encounter area is a major keyed area (by capital letter) on the dungeon map. Lesser areas (unkeyed, randomly generated, point features, etc.) might yield lesser experience at the referee's discretion.

Exploring and encounter area means picking over it in detail, not just passing through it. An area is considered explored when the PCs are free to return un-threatened at their whim.
Dom reglerna verkar fina.

länkosh
många regler där som jag diggar
I min hex-crawl kampanj så får spelarna 100 xp för varje genomsökt hex (1 hex - 1 mil) och det tar två dagar för dem att söka igenom en hex (1 dag att resa igenom den) vilket fungerar bra. Jag kommer med största säkerhet att höja den xp nivån när de kommer till farligare områden.