Nekromanti OSG och stridsrundan

anth

Vetefan
I går spelledde jag OSG för första gången.
Nu har jag jag ju spelat OSG i ett par månader, och jag DMade för 25 år sedan när OSG istället var världens största rollspel - så det var ju inte nytt för mig.

Som sagt är det ett par decennier sen sist och jag har ju fått erfarenhet av massor av andra rollspel sedan dess - och det är hur denna erfarenhet påverkade mitt spelledande igår som jag tänkte ta upp.

Vad kan man göra under en stridsrunda?
Givetvis får rollpersoner attackera eller kasta spells, och så har de sitt movement. Men hur får man kombinera attack och movement samma runda och vad kan man mer göra?
Faktum är att olika OSG-kloner löser detta på olika sätt, men gemensamt för de flesta är att reglerna är knapphändiga - för de SKA vara knapphändiga, annars är det inte OSG.
Vad jag märkte under gårdagens spel var att jag omedvetet började tänka i PF- och DnD4-termer: full round-, standard-, major-, minor-, free- actions.

Fråga: är detta dåligt?
Jag tycker inte det - för reglerna är väldigt enkla och hjälper snarare än komplicerar spelet.
Ex: en person dricker en potion en runda - vad får denne mer göra? Attackera? Förflytta sig? För oss som spelat d20 är svaret självklart - och jag tycker inte att det begränsar den narrativa spelstilen i OSG.
Framför allt skiljer sig OSG från t.ex. DnD4 genom att det inte finns så mycket man kan göra en runda - det blir inte "...och så gör jag, och så gör jag, och så gör jag,..." som det ofta blir i DnD4.

Vad säger ni, är det fortfarande OSG om man inför standard- och move actions?

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth said:
Vad säger ni, är det fortfarande OSG om man inför standard- och move actions?
Nu är ju inte jag en OSG-guru men absolut skulle jag villa säga.

Mina pöbelhanar får lov att köra lite olika standard-& move actions i samma runda som de attackerar.

Vill du ta en klunk mjöd för att lindra törsten i samma runda som de vill svinga ett stolsben så är det fullt okay. Jag kör ju på mjöd exemplet för att mina pöbelmän ännu inte fått uppleva en helande djyck..

Vill du hoppa upp på ett bord (typ minor?) och sen banka på så är det okay.

Vill du springa fram och glidtackla en stackars kobold och sedan hugga dolken i foten på honom så är det okay.

anth

Vetefan
Hans E Magnusson said:
hur lång är din stridsrunda?
En mycket bra fråga - här är jag nog också omedvetet influerad av d20 och tänker mig dem 6 sek långa (10 st på en minut).
Jag är fullt medveten om att de ska vara 1 min i riktig OSG - och jag kan acceptera att det är en längre utväxling av slag, men när man kommer till avståndsvapen känns det bara fånigt: en pil i minuten... så; 6 sekunder.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag gör inget anspråk på att vara renlärig, men när vi spelar hinner man göra följande på en runda:

Man kan flytta sin gubbe typ 5 cm gratis och sedan göra en av följande:

* Hugga med sitt svärd, banka med sin påk, hugga med sina tänder, skalla med sin tiara eller liknande.
* Flytta sin gubbe typ 15 cm till.
* Trolla en gång.
* Rota fram något ur ryggsäcken.
* Skjuta en pil eller kasta något man håller i.

(Vi spelar Mörka hål, en salig blandning av regler från olika spel, men basen är Swords & Wizardry White Box.)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
anth said:
Jag är fullt medveten om att de ska vara 1 min i riktig OSG - och jag kan acceptera att det är en längre utväxling av slag, men när man kommer till avståndsvapen känns det bara fånigt: en pil i minuten... så; 6 sekunder.
Nä, det ska vara 1 minut i OD&D. Spelstilen OSG ställer inga krav på några såna saker. Hitt’ på nåt bara. 6 sekunder blir finfint.

Jag har inte ens funderat på hur långa rundor jag har, bara ungefär hur mycket man hinner göra på en runda.

Eksem

Champion
Tyckte det funkade bra igår. Jag fick göra allt jag ville göra utom två gånger, och då var det en ganska rimlig begränsning eftersom jag hade ganska höga förhoppningar om vad jag skulle hinna med.

Vad det gäller 1-minutsrundor, som jag personligen tycker är ganska gött men som de flesta inte kopplar om sin hjärna till, så kan man ju säga att man avlossar flera pilar, även om bara en träffar; och att åtgången på pilar som bryts eller går att plocka upp också hanteras av det systemet, så att säga (varje avlossad pil är en förlorad pil i systemet, men är 5 pilar avlossade och 1 pil förlorad i fiktionen, så att säga).

Men på det hela taget gick det precis som jag vill ha det igår. Så länge du använder "minor", "move", "standard" i ditt huvud som support för dina bedömningar är det ju bara toppen, så länge det inte rör sig om ett formaliserat system som spelarna kan åkalla.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Eksem said:
Så länge du använder "minor", "move", "standard" i ditt huvud som support för dina bedömningar är det ju bara toppen, så länge det inte rör sig om ett formaliserat system som spelarna kan åkalla.
Det här var min spontana tanke också. Mest för att jag nog skulle vilja slippa tänka på det själv utan bara dra till med att jag vill göra si eller så, och få höra ”Det hinner du inte” om det är för mycket. :gremsmile:

Wilmer

Hero
Det beror på hur mycket uppmärksamhet fienden lägger på dig. Står man och pular för sig själv kan man ju packa om sin ryggsäck, dricka en potion, tända en fackla mm. men om man är i melee kan man röra sig sin stridsförflyttning och slåss i melee alternativt slå till reträtt. Är du i melee skulle jag nog tillåta en handling istället för att göra ett anfall men då avbryts den om någon slår dig innan (och då spiller du potionen t ex).

Hunk

Hero
Eksem said:
Så länge du använder "minor", "move", "standard" i ditt huvud som support för dina bedömningar är det ju bara toppen, så länge det inte rör sig om ett formaliserat system som spelarna kan åkalla.
Det här tycker jag är pudelns kärna. Spelledaren gör rimlighetsbedömningar och reglerna för exakt vad spelarna kan hinna med är inte så viktiga. Sedan är det alltid bra för spelledaren att ha en referens över vad som är rimligt att hinna med.

(för övrigt förespråkar jag 10- eller 12-sekundersrundor, men det spelar inte så stor roll, så länge spelledaren inte tillåter att man springer 120 yards utomhus under en sådan stridsrunda, för då är man rysligt snabb...).