Nekromanti [Oskrivna blad] Illustrationer

Genesis

Ni dés ni maître
Så tack vare att ett gäng forumiter (Terje, Pilzeman, Bearnie) visat intresse för Oskrivna blad, så har jag tagit tag i det igen, och tänker slänga upp det på Lulu. Whee!

Jag har reviderat estetiken rätt rejält från den upplaga som finns på nätet idag. Inga skissartade acanthusblad, utan istället kripsigt rena vektorillustrationer. Jag har aldrig jobbat med vektorillustrationer förut, så det är spännande och nytt för mig, men jag är hyfsat nöjd med resultatet. Det estetiska temat på boken blir typ "fantasifulla spiraler som flyger ut ur boken och formar rollspelsstereotyper". Öh.

Så på detta tema har jag gjort en framsida, som ser ut såhär (för tillfället. Ha gärna åsikter. Texten och kanske typsnittet bör nog ändras. Någon som har ett bra förslag på en cool tagline?):

Illustrationerna i boken har jag tre exempel på här. Jag är nämligen kluven till hur jag bör köra med bläcket. Tanken är att de skall liksom komma upp ur mitten på boken, ungefär som på framsidan (fast inte i 3d. Jag tror att en popupbok skulle bli något för dyrt, tyvärr ... Kanske något för specialutgåvan?). Frågan är nu om jag borde låta krumeluren börja tvärt, men så nära mitten som möjligt:

... eller en mer gradvis approach:

... eller en kompromiss mellan de båda -- en gradient som bara verkar väldigt nära kanten:

Vad säger ni? Allmäna tankar om temat, bilderna, de svampar jag rökte när jag kom på tanken eller obscena skämt om tentakelporr uppskattas.

//Genesis noterar att riddarbilden behöver mer svans innan själva motivet börjar.

Quadrante

Grisbonde
Det där var ovanligt snyggt. BRAVO! Fortsätt så.
Känns väldigt skuggspels, kasperteater, sagomässigt ut. Väldigt inspirerande.

Tagline... hmn... " Allt är möjligt - inget är bestämt" ...

Dimfrost

Special Circumstances
Jättesnyggt, men jag tycker definitivt att du ska skippa gradienten helt. Loggan kunde också må bra av att vara tydligare och mer lättläst så att man snabbare ser vad spelet heter. Mindre ludd och kanske annat typsnitt?

/Dimfrost

Arfert

Facit
jag håller med Dimfrost här.. ingen gradient är bäst... håll det så "grafiskt" du kan. Och loggan är "sådär"... jobba vidare på den, byt helst typsnitt... och skippa luddet.

men gillade verkligen illustrationerna, mycket bra!

Quadrante

Grisbonde
Kan nog tänka mig att "luddet" på framsidan funkar, llte som strålljus.
Men gradienten ska nog bort. Kan dock funka tillsammans med text, men det beror helt på hur illustrationerna ska införlivas...

Genesis

Ni dés ni maître
Bättre?

Jo, loggan var och är knappast klar. Jag ville ha ett handskrivet typsnitt för att jag tyckte att det passade med konceptet (att man själv skriver bladen, så att säga). Någon som har förslag på lättlästa skript-typsnitt?

Annars kan man ju göra något sån't här:

Nedtonat ludd och tydligare typsnitt. Det är inte handskrivet, men ser i alla fall inte så maskinellt ut. Det är ett av mina favorittypsnitt, faktiskt, även om jag vanligtvis ogillar kapitäler.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vill bara säga att dina illustrationer är helt SJUKT snygga. Jag gillar det stilrena temat, och den allmänna känslan.

Likt andra har jag svårt för gradienterna, och "glow"- effekt på text är nästan alltid skitfult. Boken på framsidan är dock sjukt snygg, men jag skulle föreslå samma logotyp, typsnittet tycker jag om, men helt utan ludd.

//Krank, som skulle kommenterat senaste logoförslaget om han fått se det för sin internetanslutning

Johan K

Gammal & dryg
Vad säger ni? Allmäna tankar om temat, bilderna, de svampar jag rökte när jag kom på tanken eller obscena skämt om tentakelporr uppskattas.
Jag tycker att en är ämlans stilrena, det är inte för mycket av något. Så fortsätt på den här lijen, så blir iaf jag nöjd.

/ Johan K, som tyvärr inte kom på nått skämt om varken tentakler eller något annat... :gremtongue:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Inlageillustrationerna är rena och funktionella, men jag instämmer i att du bör låta bli gradienterna för de blir inte bra. Känns lite kontraproduktivt till funktionella stilen i övrigt.

Vad som dock får mig att skriva denna post är dock inte dem, utan det är omslaget. Tre bokstäver räcker för att uttrycka vad jag tycker.

Wow.

(Och jag menar inte dataspelet då. :gremtongue: )

Pilzefrau

hon/henne
Nu vet jag inte vad du tänkte för storlek eller placering på bilderna, men coolt vore ju om du fick in mer en en setting i varje bild. Typ flera grenar som sprider sig och har en riddare på en, robot på en, osv.

Annars tycker jag antingen ingen gradient eller en liten.
Keep up the good work! Ser coolt ut!

Genesis

Ni dés ni maître
Typ såhär?

Nu vet jag inte vad du tänkte för storlek eller placering på bilderna, men coolt vore ju om du fick in mer en en setting i varje bild. Typ flera grenar som sprider sig och har en riddare på en, robot på en, osv.
Faktum är att jag just satt och lekte med bilderna jag hade, och knåpade ihop två försättsblad:

------------------------------

Vore det inte coolt om man hade nå't av dem som försättsblad? Tyvärr är det där alla illustrationer jag har gjort ännu, och det känns på nå't sätt fel att visa upp illustrationer som senare skall figurera i boken. Så det där blir nog bara om det blir så att jag gör en herrans massa illustrationer (vilket är möjligt, eftersom det går snabbt och lätt med vektorer).

Trädet är ett ganska hafsigt jobb, och kan nog göras mycket snyggare, men det är sent nu. Om jag nu skulle använda ett sådant blad -- vilken variant är coolast?

//Genesis hade annars tänkt ett tema per bild, eftersom det blir svårt att få dem att passa in med texten annars.

Pilzefrau

hon/henne
Re: Typ såhär?

Jag gillar trädet bäst, det var så jag tänkte mig. Om du har ett av dem som försättsblad blir det ju hur naturligt som helst att det kommer in en gren med en zeppelinare på och bryter upp texten.
Funkar inte "tusentals" bättre än "tiotusen" förresten?
/Pilzeman, :zeppelinare:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Trädet, helt klart.

Och så kommer grenarna in från sidan som illustrationer också.

Avundas dig som tycker att det är lätt att arbeta i vektor...

Och "tiotusen berättelser" fungerar alldeles ypperligt.

Zire

Swashbuckler

Det är verkligen snygga bilder!

Jag tycker nog också att trädet ser bättre ut, men den andra är inte långt efter. (Men bilden på grenen med hammaren och kugghjulet skulle kanske kunna göras lite större.)

Simon

Swashbuckler

Ja, trädet är bäst, och hela idén med illustrationerna och att ha ett sånt försättsblad är grym, förutom då att själva bilderna är väldigt fina de med (min favorit just nu är godzillaroboten). Jag är glad och impad.

"Tiotusen" är roligt för dess gammelgrekiska referens, men hela frasen klingar inte helt rätt. Inget motförslag såhär på rak arm dock.

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Och så kommer grenarna in från sidan som illustrationer också."

Om du menar från ytterkanten på sidorna så är det inte en så himla bra idé om det är tryck på Lulu som gäller. Man kan nämligen inte riktigt lita på att trycket stämmer och då kan det bli vita kanter istället för att bilden går ända ut i kanten. Utfall verkade inte heller fungera särskilt bra. Därför är det nog en bättre idé att låta bilderna gå från mitten av uppslaget och utåt. Det är i min mening inte lika illa om det skulle vara en vit kant längst in i bindningen.

Dimfrost

Special Circumstances

Har du testat Lulus modell för utfallande bilder då? Jag vet att Gurgeh i alla fall har sagt att man får göra på något särskilt sätt då, men det har jag inte testat.

/Dimfrost