Nekromanti Oskuld söker svar

ForrestFox

Veteran
Har inte provat på att lira Eon, men jag är intresserad då det är ett svenskt rollspel.
Undrar över några saker dock:
1: Vad skiljer sig mellan Eon och AD&D 3.5 ?
2: Vilket är roligast för nybörjare? (Eon elelr AD&D)
3: Är reglerna allt för avancerade för nybörjare?
4: De böcker som är slutsålda på Neogames hemsida, kommer de böckerna att släppas igen? (Några böcker till Eon var slutsålda, och det skulle vara lite surt o börja köpa in om man inte kan få tag på allt, och inte vill jag behöva kolla efter begagnat heller)

Tack för svar :gremsmile: :gremgrin:

Ceram

Hero
små svar

Nej jag lärde mig de grundläggande reglerna utan problem när jag precis fått reda på att rollspel fanns...

4: De böcker som är slutsålda på Neogames hemsida, kommer de böckerna att släppas igen? (Några böcker till Eon var slutsålda, och det skulle vara lite surt o börja köpa in om man inte kan få tag på allt, och inte vill jag behöva kolla efter begagnat heller)
De slutsålda böckerna ska/har kommit i uppdaterad variant istället för nytryck...

Krille

Super Moderator
Ful gubbe svarar

"1: Vad skiljer sig mellan Eon och AD&D 3.5 ?"

...ungefär allt. AD&D och D&D är levelbaserade, grundar sig på en tjugosidig tärning, och ger blanka faen i allt vad trovärdighet heter. Eon är färdighetsbaserat, bygger på ett antal sexsidiga tärningar och försöker hålla sig någorlunda trovärdigt.

"2: Vilket är roligast för nybörjare? (Eon elelr AD&D)"

Smaken är som baken.

"3: Är reglerna allt för avancerade för nybörjare?"

Om man tar med varenda frivillig regel som finns, ja. Nöjer man sig med det grundläggande så går det bevisligen för nybörjare - det finns här ett antal personer som började med Eon som sitt första rollspel. Eon har en fördel framför D&D - det är på svenska.

"4: De böcker som är slutsålda på Neogames hemsida, kommer de böckerna att släppas igen?"

Nej. De kommer däremot att ersättas av andra böcker som är utökade på något sätt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En viktig sak att ta hänsyn till

Eons grundregler kommer i en bok.

D&D grundregler kommer i tre böcker.

Även om jag föredrar D&D själv, måste jag slå ett slag för rollspel där man kan köpa en regelbok och sedan börja spela.

M. (ser på Mumiens återkomst)

Silvervarg

Warrior

Nej, Eon är mitt första rollspel (har spelat snart ett år, i februari :gremsmile:) och jag hade inga problem med att lära mig regler och sånt. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av andra rollspel (lite från neotech) men det kommer :gremlaugh:

Silvervarg med sömnproblem

Helmgast
Vad Eon II ersätts/inte ersätts med får jag inte säga... Samma gäller spelledarskärmen. Mundana ersätts med Geografica Mundana (utgiven) , och iår kommer nog Barbarer & människofolk med (ej utgiven bok som kommer innehålla mycket nytt). Monster & varelser ersätts av Monster i Mundana (utgiven) samt Bestialiska folk (ej utgiven) och Vilddjur & bruksdjur (ej utgiven). Alver ersätts av nån ny alvbok på något sätt, vi får se hur det blir. Krigarens väg ersätts med Riddaren (utgiven, men inte så lik KV alls), Vapenmästaren (utgiven) och Krigsherren (ej utgiven).

Ackerfors

Alas, your rapids!
"1: Vad skiljer sig mellan Eon och AD&D 3.5 ?"

Det mesta. Man kan säga att spelen är så olika det går. D&D är ett snabbt men inte särskilt "realistiskt" spel medan Eon har ett lite långsammare (i sitt grundutförande) system som bygger mer på "realism".

"2: Vilket är roligast för nybörjare? (Eon elelr AD&D)"

Frågar du mig så säger jag D&D alla dagar om året, men som vanligt är smaken som en nydelad limpa.

"3: Är reglerna allt för avancerade för nybörjare?"

Är man nybörjare inom rollspel så tror jag att de kan vara lite knepiga, men de är ju på svenska och hyffsat pedagogiska så jag tror inte det ska vara några problem.

Man Mountainman

Storsvagåret
Vad Eon II ersätts/inte ersätts med får jag inte säga...

Eon - spelarens handbok, Eon - grottmästarens guide och Eon - monstermanualen?

Jag skulle nästan säga att EON kan vara roligare för nybörjare. Jag vet nu inte så mycket om AD&D, men då jag spelade D&D, min enda gång, så var vi rätt nybörjare, och det blev bara XP jakt och tävling om orchskallarna.
Till EON så ville vi istället delta i häftiga scenarion, och roliga fajter.

De mest grudläggande reglerna till EON är ju inte svåra alls (ob1-5t6 mot färdighet, skit i saker som anfallarens manövrar och dra skadan rakt av i trauma, smärta och blödningstakt), och mer och mer kommer man vilja detaljera reglerna i takt med att man lär sig dom.

Sen finns ju sådana praktiska hjälpmedel som Atlas-boxar, uppslagsverk och allt möjligt roligt. Alltså, go EON! :gremtongue:

ForrestFox

Veteran
Okay, men vad ska jag då köpa?

Vill inte köpa "gammla" böcker som kommer bli obrukbara så fort nästa version kommer, så ska jag vänta tills Eon 2 kommit ut (eller har det redan blivit släppt?).
Vilka böcker tillhör Eon 2 i så fall?

Är som sagt ny inom Eon.

Helmgast
Sagan om Eon

I slutet av 1996 släpptes Eon I. Det kallades på den tiden givetvis bara Eon, och färgen på omslaget var grön. Året därefter kom Mundana och en specialversion, Eon deluxe som bestod av Eon I+Mundana+16 extra sidor i mörkblå hårdpärm, vilket då var Sveriges tjockaste rollspelsbok. 1999 kom den första Eonboxen som innehöll Eon I+Mundana+tärningar+rollformulär, alla var för sig i en box, som hade samma gröna färg som Eon I.

År 2000 hade alla versionerna tagit slut, en efter en, och då kom Eon II i ljusblått. Eon II var ganska lik Eon I, förutom att en del saker snyggats till, och att Mundanakapitlet (dvs ett kapitel i grundboken) bytts ut mot nya kapitel om sjukdomar, örter & droger samt rollspel. Dessutom kom stridskonsterna och sannolikheterna från Eon I deluxe:s 16 extra sidor, samt en innehållsförteckning från Eon I:s spelledarskärm. Året därefter kom Eon II i box med samma ljusblå färg. Den innehöll Eon II+Regnsynd (äventyr)+tärningar+rollformulär, men ingen Mundana. År 2002 kom Eon II deluxe i hårdpärm som var Eon II+16 extra sidor, som till viss del liknade de gamla sexton sidorna från Eon I deluxe.

När jag skriver det här går antalet Eon II-boxar på kontoret att räkna på fingrarna och Eon II grand luxe skall komma inom kort. Den är planerad till 512 sidor och därmed tjockare än Eon I deluxe, vilket gör att den är tjockast i Sverige. Dessutom verkar den vara ganska fet i utlandet med.

To be continued...

Zug209_ivenhoe

Warrior
Re: Okay, men vad ska jag då köpa?

Alla Eon versioner har samma regelsystem som har finslippats allt efter tidens gång. Detta gör att alla mods till Eon 1 funkar till Eon 2 och ett ev Eon 3, en roloig grej är att allt även är kompatibelt med Neotech 2 och Terra One. :gremlaugh:

GrottrolletNaug

Swashbuckler

"Vill inte köpa "gammla" böcker som kommer bli obrukbara så fort nästa version kommer, så ska jag vänta tills Eon 2 kommit ut (eller har det redan blivit släppt?)."

Inga böcker kommer bli "gamla och obrukbara" som du säger det. De kommer endast uppdateras, men grundmaterialet från den gamla boken kommer fortfarande att finnas kvar och gälla i lika hög grad som i den förra upplagan. Så det behöver du då inte oroa dig för.

Sedan... vilka böcker du ska köpa. Tja...
Grundboken är onekligen ett måste. Sen rekommenderar jag starkt gratiskapitlet om Mundana som inte längre finns att tillgå i någon av böckerna. Detta är mycket bra för nybörjare och framför allt nybörjarspelare.

Folk brukar vilja kunna slåss och trolla. Slåss gör man med boken Vapenmästern och till viss del med boken Riddaren. Riddarens största förtjänst är dock att den beskriver adelns leverne och massa saker runt omkring det.
Magin i Eon är dock tämligen genomarbetad och kan vara ganska överväldigande vid första anblick. Därför så anser jag att det kanske inte är nödvändigt att från första början skaffa Mystik & Magi (som förövrigt är en av mina favoritmoduler). Men när ni väl får upp intresset för magi så föreslår jag att ni införskaffar M&M, då den expanderar magisystemet till sin fulla prakt.

Vill ni ha en värld som är mer ingående beskriven än gratiskapitlet så ska ni köpa boken Geografica Mundana. Känner ni er i behov en jävelmassa världsinfo så kan ni till och med köpa Atlasboxen (Innehåller Geografica Mundana (världsbeskrivning), Encyklopedia Mundana (uppslagsverk över allting i Eon hittills), Fjärran riken (mer världsbeskrivning) samt en jävelmassa kartor).

Vill ni han ännu mer specifik info om länderna så finns det två landsmoduler. En om landet Consaber (rekommenderas varmt) och en om grannländerna Asharien och Soldarn. Ytterligare en om Cirefaliska Samväldet kommer ut nu i dagarna.

Rasböckerna är trevliga att ha. Alver, Dvärgar och Tiraker (tre separata böcker). Alver är mycket bra då Eons alver har en melankolisk touch som jag verkligen gillar (tyvärr är Alver slutsåld om jag inte minns helt fel). En dvärg i Eon är förvisso bara en helt vanlig jävla dvärg(tm). Men det är en välgjord dvärg. Dvärgar är nog den minst intressanta av de tre rasböckerna. Tiraker är min favorit-rasbok, då tirakernas leverne och attityd är mycket välbeskriven och man får en mustig känsla av boken om hur det känns att vara tirak. Kan varmt rekommenderas.

Sedan införskaffas de andra böckerna efter behov och intresse skulle jag nog vilja säga. Vill ni åka mycket båt så skaffar ni Sjöfarare och pirater medan om ni vill spela en adelskampanj i t.ex. Consaber eller något annat mysigt rike så skaffar ni Riddare (och Consaber).

Lycka till
/Naug, som misstänker att han förvirrat den lilla skogsräven

ForrestFox

Veteran
Eon II grand luxe i box?

Kommer Eon II grand luxe att givas ut i en box? (Alltså, boken plus en massa "bonusgrejor")

Ymir

Liten kantbaron
Framtida förträngning

De kommer endast uppdateras, men grundmaterialet från den gamla boken kommer fortfarande att finnas kvar och gälla i lika hög grad som i den förra upplagan.
En sanning med modifikation, skulle jag vilja säga. Förr eller senare fasas somligt ut ur kampanjvärlden. Det mest aktuella exemplet är väl Eyra och Kera, som nämns i 'Krigarens Väg' och slank in i 'Vapenmästaren', men det skulle förvåna mig om de finns kvar i 'Barbarer och Människofolk'. Därmed inte sagt att jag skulle ogilla det, jag gillar ju kragg som de varit hittils, men det hör inte till den här diskussionen.

WW är inte de enda att försöka förtränga sådant som tidigare skrivits. Förr eller senare gör alla rollspelsföretag det...också Neogames.

- Ymir, påpekar

Kiridon

Veteran

HaHAHAHAHAHAHA!!! :gremgrin: :gremgrin:

Tänk så underbart om NEOGAMES gav ut ett äventyr som crossovrade EON och NEOTECH....

Helt underbart!! :gremgrin: :gremgrin: