Re: Okay, men vad ska jag då köpa?
"Vill inte köpa "gammla" böcker som kommer bli obrukbara så fort nästa version kommer, så ska jag vänta tills Eon 2 kommit ut (eller har det redan blivit släppt?)."
Inga böcker kommer bli "gamla och obrukbara" som du säger det. De kommer endast uppdateras, men grundmaterialet från den gamla boken kommer fortfarande att finnas kvar och gälla i lika hög grad som i den förra upplagan. Så det behöver du då inte oroa dig för.
Sedan... vilka böcker du ska köpa. Tja...
Grundboken är onekligen ett måste. Sen rekommenderar jag starkt
gratiskapitlet om Mundana som inte längre finns att tillgå i någon av böckerna. Detta är mycket bra för nybörjare och framför allt nybörjarspelare.
Folk brukar vilja kunna slåss och trolla. Slåss gör man med boken Vapenmästern och till viss del med boken Riddaren. Riddarens största förtjänst är dock att den beskriver adelns leverne och massa saker runt omkring det.
Magin i Eon är dock tämligen genomarbetad och kan vara ganska överväldigande vid första anblick. Därför så anser jag att det kanske inte är nödvändigt att från första början skaffa Mystik & Magi (som förövrigt är en av mina favoritmoduler). Men när ni väl får upp intresset för magi så föreslår jag att ni införskaffar M&M, då den expanderar magisystemet till sin fulla prakt.
Vill ni ha en värld som är mer ingående beskriven än gratiskapitlet så ska ni köpa boken Geografica Mundana. Känner ni er i behov en jävelmassa världsinfo så kan ni till och med köpa Atlasboxen (Innehåller Geografica Mundana (världsbeskrivning), Encyklopedia Mundana (uppslagsverk över allting i Eon hittills), Fjärran riken (mer världsbeskrivning) samt en jävelmassa kartor).
Vill ni han ännu mer specifik info om länderna så finns det två landsmoduler. En om landet Consaber (rekommenderas varmt) och en om grannländerna Asharien och Soldarn. Ytterligare en om Cirefaliska Samväldet kommer ut nu i dagarna.
Rasböckerna är trevliga att ha. Alver, Dvärgar och Tiraker (tre separata böcker). Alver är mycket bra då Eons alver har en melankolisk touch som jag verkligen gillar (tyvärr är Alver slutsåld om jag inte minns helt fel). En dvärg i Eon är förvisso bara en helt vanlig jävla dvärg(tm). Men det är en välgjord dvärg. Dvärgar är nog den minst intressanta av de tre rasböckerna. Tiraker är min favorit-rasbok, då tirakernas leverne och attityd är mycket välbeskriven och man får en mustig känsla av boken om hur det känns att vara tirak. Kan varmt rekommenderas.
Sedan införskaffas de andra böckerna efter behov och intresse skulle jag nog vilja säga. Vill ni åka mycket båt så skaffar ni Sjöfarare och pirater medan om ni vill spela en adelskampanj i t.ex. Consaber eller något annat mysigt rike så skaffar ni Riddare (och Consaber).
Lycka till
/Naug, som misstänker att han förvirrat den lilla skogsräven