God45 said:
Fiktionslek said:
Whitehack har regler för alkemi, pseudovetenskap och beroende av droger.
Hälsar
Christian
Hur funkar det? Och är det coolt och snabbt eller pilligt och långsamt? och finns det en Alkemist eller kan lite vem som helst syssla med alkemi?
Klass funkar inte som i andra OSR-spel, så du spelar inte en färdigskriven Alkemist. Du kan däremot spela en Wise Alchemist till skillnad från t.ex. en Wise Wizard, där alkemidelen är ditt kall ("vocation") och Wise är din klass.
En Wise Alchemist funkar som andra liknande combos (Wise Runecarver, Wise Scientist t.ex.). Förutom din klass och din vocation som ramar in vad du kan göra, har du "miracle wordings", vilket för en alkemist består av alkemiska formler av olika slag. Du kan t.ex. ha "Abraka's Tentacle Transformation". Vad den formeln kan göra begränsas bara av din vocation och själva formuleringen -- d.v.s. det är nåt alkemiskt som resulterar i förvandling och tentakler. Exakt vad för häxbrygd det blir i laboratoriet bestämmer du själv efter att ha förhandlat fram en HP-kostnad med spelledaren. Så här:
--------------
Spelaren: "Ok, jag vill göra en brygd som ger sugkoppar på händerna. Jag kör på 'Abraka's Tentacle Transformation', för tentakler har ju sugkoppar. Vi behöver en dos var, så fyra doser."
Spelledaren: "Hum. Du är level 3, och det ligger inte så långt ifrån mirakelformuleringen. Du får betala 3 HP per dos, ok?"
Spelaren: "Om jag kan fixa lite malen strypsnara på svarta marknaden och ha som ingrediens, kan jag få ner HP-kostnaden då? Typ 4HP för fem doser?"
Spelledaren: "Du kan få det för 1HP per dos om du fixar den ingrediensen. *Men* effekten sitter i femton minuter, och man måste sejva för att undvika att hela ens armar blir till tentakler. Om du vill ha ner HP-kostnaden ytterligare får du faktiskt droga dig."
Spelaren: "Hm. Jag har ju en dos kvicksilver kvar, men jag vill inte bli beroende ... Vad tycker ni -- ska jag använda den?"
--------------
Nå, ett exempel bara. Det finns riktlinjer för hur man förhandlar HP-kostnad, regler för hur man dricker/kastar alkemiska dekokter, regler för att göra temporära och permanenta magiska föremål, regler för beroende o.s.v.
Jag skulle säga att Whitehack är allt annat än långsamt eller pilligt. Det är snabbt och fritt. Huruvida det är coolt är väl upp till var och en, men jag kan säga som så att systemet för magi (inklusive alkemi och pseudovetenskap) var *min* lösning på liknande problem som du hade med PFs magi.
Vill du blanda in lite skrivna formler i detta för mer stadga kan man göra det genom att som spelledare göra ett begränsat antal, sällsynta formler tillgängliga i spelvärlden för den som kan hitta dem eller är starka nog att stjäla dem från andra trollkarlar. En statisk, skriven formel bör ha lägre HP-kostnad, eller rent av ingen alls.
Du kan för övrigt använda gamla titlar på spells som miracle wordings, om dina spelare känner sig osäkra.
Hälsar
Christian