anth
Vetefan
Tl;DR:
Finns det något OSR-spel som löst problemen med Dual Class?
###
Nedanstående förklaringar kan innehålla fel då de bara försöker förklara konceptet så enkelt som möjligt.
I DnD3/4/5* kan man multiklassa.
Här har alla klasser samma xp-tabell och man skiljer på character level och class level. Ens character level (alla ens class levels) bestämmer hur mycket xp man behöver till nästa level.
Ex: En level 4 fighter går upp till level 5 och tar en wizard level.
Rollpersonen har nu 5 character levels, varav 4 fighter levels och 1 wizard level.
*I DnD4 kande man även ta feats för att "multiclassa".
I ODD/ADnD/ADnD2 fanns multiclassing för demihumans (BDnD, B/X, BECMI hade inte multiclassing).
Ex: säg att man är en level 1/1 elf fighter/magic-user. Level 2 fighter kräver 2000 xp och lvl 2 M-U kräver 2500 xp.
I ODD: Först samlar man 2000 xp och blir level 2/1, sedan samlar man ytteligare 2500 xp och blir level 2/2.
I ADnD: Först samlar man 4000 xp och delar med 2, både F och M-U har 2000 xp och man är level 2/1, sedan samlar man ytterligare 1000 xp, har 2500 xp i bägge klasserna och man är level 2/2.
I ADnD2: när man har 4500 xp blir man level 2/2.
Humans kunde vara dual class. Trots namnet kande man vara dual class i fler än två klasser - om man kvalificerade. För att kvala behövde man 15 i den viktigaste grundegenskapen i den gamla klassen och 17 i den nya klassen.
När man bytte klass fick man inte använda några av den gamla klassens förmågor, utom hp som man behöll - tills den nya klassen blev högre level än den gamla.
Om man använde några av den gamla klassens förmågor fick man 0 xp det äventyret.
Jag förstår grundtanken med att man inte får använda den gamla klassens förmågor. Det är fråga om balans och ska representera att man försöker lära sig den nya klassens förmågor och det kan man inte göra om man använder den gamla klassen.
Det hela känns dock väldigt wonky och frågan är om någo OSR-spel löst det på ett snyggare sätt?
(att förbjuda dual class räknas inte som "snyggare" i den här tråden )
Finns det något OSR-spel som löst problemen med Dual Class?
###
Nedanstående förklaringar kan innehålla fel då de bara försöker förklara konceptet så enkelt som möjligt.
I DnD3/4/5* kan man multiklassa.
Här har alla klasser samma xp-tabell och man skiljer på character level och class level. Ens character level (alla ens class levels) bestämmer hur mycket xp man behöver till nästa level.
Ex: En level 4 fighter går upp till level 5 och tar en wizard level.
Rollpersonen har nu 5 character levels, varav 4 fighter levels och 1 wizard level.
*I DnD4 kande man även ta feats för att "multiclassa".
I ODD/ADnD/ADnD2 fanns multiclassing för demihumans (BDnD, B/X, BECMI hade inte multiclassing).
Ex: säg att man är en level 1/1 elf fighter/magic-user. Level 2 fighter kräver 2000 xp och lvl 2 M-U kräver 2500 xp.
I ODD: Först samlar man 2000 xp och blir level 2/1, sedan samlar man ytteligare 2500 xp och blir level 2/2.
I ADnD: Först samlar man 4000 xp och delar med 2, både F och M-U har 2000 xp och man är level 2/1, sedan samlar man ytterligare 1000 xp, har 2500 xp i bägge klasserna och man är level 2/2.
I ADnD2: när man har 4500 xp blir man level 2/2.
Humans kunde vara dual class. Trots namnet kande man vara dual class i fler än två klasser - om man kvalificerade. För att kvala behövde man 15 i den viktigaste grundegenskapen i den gamla klassen och 17 i den nya klassen.
När man bytte klass fick man inte använda några av den gamla klassens förmågor, utom hp som man behöll - tills den nya klassen blev högre level än den gamla.
Om man använde några av den gamla klassens förmågor fick man 0 xp det äventyret.
Jag förstår grundtanken med att man inte får använda den gamla klassens förmågor. Det är fråga om balans och ska representera att man försöker lära sig den nya klassens förmågor och det kan man inte göra om man använder den gamla klassen.
Det hela känns dock väldigt wonky och frågan är om någo OSR-spel löst det på ett snyggare sätt?
(att förbjuda dual class räknas inte som "snyggare" i den här tråden )