Nekromanti [OSR] Hur många rum har min grotta?

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag skriver ett OSR-äventyr som jag vill ska kunna klaras av på ett spelpass á högst sex timmar - detta då jag även vill kunna köra det som konventsscenario. Jag har stor erfarenhet av att spelleda konventsscenarion, men inte OSR-scenarion! Så min fråga är nu: ungefär hur många rum bör min "grotta" ha för att man ska hinna besöka och bli färdig med nästan alla. Tänk att rummen innehåller ungefär samma mängd händelser som, låt oss säga gamla B-serien för DnD, alltså Silverprinsessans palats osv.

Min gissning är: "ungefär en TSR-karta" på sisådär 20-25 rum. Jag vet att det varierar, men ge mig er bästa gissning! Grottröj-gänget borde ha en hel del erfarenhet att luta sig på.

Tack på förhand!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hur långt man hinner beror på hur fokuserad gruppen är, är du van konventspelledare ska det inte vara något problem.
Vi brukar hinna ett knappt dussin rum som innehåller något intressant på Repetikon som är knappt 3 timmar långt
Tänk på att en OSR-dunge även brukar innehålla en del tomma eller ointressanta rum.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,878
Vill minnas att Eksem spikat 13 som the gold standard för en dungeon som ska rymmas på ett pass.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,621
Location
Umeå
På senaste Grottröj hann mina grupper med ~10 rum första passet (de utforskade inte så mycket men hann med fem strider och ett försök att rädda en gruppmedlem som blivit fast i ett rum.

Andra passet hann gruppen med ungefär 13 rum. Den dungen har saker som kan hända i princip i varje rum. Mycket utforskande och testande.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Vad då antalet rum? Det måste väl bero extremt mycket på vad som finns i rummen. Den ena grottan är inte den andra lik som vi grottröjare brukar säga innan vi går in en ny grotta.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DeBracy;n75212 said:
Vill minnas att Eksem spikat 13 som the gold standard för en dungeon som ska rymmas på ett pass.
Björn Wärmedal;n75214 said:
På senaste Grottröj hann mina grupper med ~10 rum första passet (de utforskade inte så mycket men hann med fem strider och ett försök att rädda en gruppmedlem som blivit fast i ett rum.

Andra passet hann gruppen med ungefär 13 rum. Den dungen har saker som kan hända i princip i varje rum. Mycket utforskande och testande.
Var det 4-timmars eller 6-timmars pass?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mutanten;n75218 said:
Vad då antalet rum? Det måste väl bero extremt mycket på vad som finns i rummen. Den ena grottan är inte den andra lik som vi grottröjare brukar säga innan vi går in en ny grotta.
Jag håller delvis med. Men även om det finns statistiska anomalier kan man ändå tala om att i en genomsnittsgrotta hinner man 12 rum på 4 timmar.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det skall sägas att spelare ibland ägnar mer tid i tomma rum än sådana med faktiskt innehåll... ("Vi måste missat något väsentligt! Vi häller vatten över alla ytor. Inget? Vi letar efter osynliga monster med mjöl! Nej? Men om vi skriver instruktioner längs väggarna på det konstiga språket vi lärde oss i sjunde kretsen? Inget? Men om vi frammanar en demon som kan se fler dimensioner än oss då?"
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Tolv rum låter rimligt, förutsatt en "normal" fördelning (vart femte tomt, vart fjärde har monster osv) och vandrande monster.

Utan strid går det betydligt raskare. I DFD 2014 gjorde vi till exempel 17 rum under jord, 5 rum ovan jord och lite omkringsnokande på ett spelmöte (4-5 h), inklusive en strid och en längre SLP-konversation; och utan att räkna efter skulle jag säga att Forgive Us och God that Crawls höll liknande hastigheter.

Temple of Elemental Evil, däremot, sniglar sig fram eftersom det är en vansinnig mängd fiender i varje rum.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Nu har jag mest spellett 2nd ed AD&D samt DnD 3.5 men min erfarenhet är att strider tar mer tid än man tror. Jag upplever ofta att striden tog några minuter men om man kollar på klockan så gick det 25 minuter. Så det är en sak jag kommer att ta höjd för: strider tar tid (men är också kul såklart). Personligen föredrar jag grottor där kanske hälften av rummen innehåller monster, men det är verkligen min egen preferens.
 
Top