Nekromanti OSR-konvent i Göteborg?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag skrev precis följande i gruppen "Rollspel Göteborg" på facebook men lägger det här också ifall nu någon OSR:are här inne inte har Facebook men vill haka på!

--------------------------
Jag har en idé!

Ett månatligt mini-konvent, eller kanske varannan månad är en rimligare nivå, med fokus på OSR.
På ett anspråkslöst sätt samlas vi och den som känner för att spelleda något gör det, den som känner för att bara spela gör det. Känner vi för att ha en workshop i kartritande har vi det, formen bestäms tillsammans av deltagarna tänker jag.

Lokal har jag ännu inte ens funderat över men det känns som en smal sak att lösa.

Hur många skulle vara intresserade av en sådan här grej?

VAD ÄR OSR?
Med OSR menar jag här Old School Roleplaying/Renaissance/Revival, alltså en spelstil som försöker emulera känslan av att spela som man (tydligen) gjorde back in the day med de allra första varianterna av Dungeons and Dragons.

Den som vill förkovra sig kan kolla in "A Quick primer for old school gaming" av Matthew Finch som är väldigt talande.

Kort sagt är det fokus på följande:

- Rulings, not rules
Det finns inte regler för allt i OSR-spelen. Många gånger uppmanas SL att höfta.

- Player skill vs. Character skill
När du stöter på problem har du inget för att börja leta på ditt rollformulär efter lämpliga skills att rulla för utan här är spelarens egen uppfinningsrikedom i centrum.

- Spelbalans
Glöm spelbalans. Du kan aldrig räkna med att SL presenterar en dungeon eller en fiende som du statistiskt sett kan klara av, ibland måste du fly.

Sugen?

Kommentera nedan och droppa gärna ditt favvo-OSRspel!

--------------------------

Så om du läser detta och bor i nejden är du välkommen att svara häri tråden eller PM:a mig om du är intresserad!

Bolongo

Herr Doktor
Cool idé! Jag kan vara på, beroende på tid och så förstås.

I OSR-facket är jag mest pepp på Svärd & Svartkonst.

Dungeon Crawl Classics verkar också kul, om det räknas...

Lightshy

Hero
Jag kan inte vara med på regelbunden basis, men supportar ideen fullt ut. Och skulle det finnas möjlighet ska jag försöka ta mig ner från Trollhättan till Götet och vara med nån gång i varje fall!
Sedan gör det mig inget vad som är planerat just det tillfället.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag skulle antagligen dyka upp de gånger jag inte hade något annat planerat, men kanske inte prioritera det jättehögt så ungefär vartannat eller så. Det är en väldigt bra idé hur som helst, men hänger nog lite på att det finns en trogen kärna så att det i vart fall blir spel varje gång annars kommer det nog snabbt rinna ut i sanden, men det låter väl inte som att det skulle vara omöjligt att hitta en sån.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Hojta till om del blir av — jag kan försöka komma och spelleda Whitehack. Det var det första svenska OSR-spelet i DnD-bemärkelse (2013) och säljer fortfarande stadigt internationellt, sedan 2015 i en andra utgåva. Information, länkar till fanmaterial och en fancommunity på g+ samt en väldig massa recensioner hittar du här:

http://whitehackrpg.wordpress.com

Hälsar

Christian

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Kul initiativ! Tyvärr bor jag i Växjö så någon regelbundet deltagande kan det inte bli tal om för min del, men kanske ett gästspel?

slanfan

Hero
Det är en suverän idé! Jag är mycket intresserad av att vara med, både som spelare och DM.

gustaf s

Warrior
Personligen är jag måttligt intresserad av OSR. Men. Jag tycker det är en fantastiskt bra idé. Gört! Jag kanske kanske kanske tom skulle kunna tänka mig att doppa tårna nån gång.

(Hade själv gärna sett ett återkommande indiekonvent och har ventilerat den tanken lite här och där, men det är det där med tid. Tid alltså.)

Khan

Kondottiär
Jag tycker det låter roligt! Jag kommer gärna och både spelar (vad som helst) och spelleder (Hjältarnas Tid).

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Tillräckligt många har visat intresse för att jag ska börja leta lämplig lokal!

Jag återkommer med uppdateringar!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
För övrigt, är det många av er som uttryckt intresse av deltagande här inne som inte har Facebook?

Jag sitter och funderar på vilken som skulle kunna vara den lämpligaste informationskanalen. Mail? En hemsida? Förslag?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Min erfarenhet av Grottröj är att facebook och forat är de viktigaste kommunikationskanalerna, men jag har en blogg också för att det är lättare att samla information på det sättet. Och blogspot är föredömligt enkelt att använda.