anth
Vetefan
Gammel-DnD kan förenklat delas upp i 2 former: DnD (B/X, BECMI, RC) och ADnD.
Fråga:
- Hur skiljer sig synen på magi i dessa versioner?
- Vad är bra/dåligt med de olika synsätten?
* I DnD får inte Cleric spells förrän vid level 2, i ADnD får de spells vid level 1 OCH bonus-spells för hög WIS.
* I DnD har Cleric d6 som HD och M-U d4, i ADnD får Cleric d8, men M-U har fortfarande d4.
* I DnD är Range/Duration fasta för spells, i ADnD skalar de med level.
* I DnD måste man kunna röra på sig och tala högt för att använda spells, i ADnD har alla spells olika beskrivningar för vilka Verbal/Somatic/Material components som behövs.
* I DnD tar alla spells lika lång tid att kasta, i ADnD tar M-U spells normalt några segments (lika många segments som spell level) att kasta medan en cleric-spell normalt tar en round att kasta.
(Det går 10 segments på en round)
Fråga:
- Hur skiljer sig synen på magi i dessa versioner?
- Vad är bra/dåligt med de olika synsätten?
* I DnD får inte Cleric spells förrän vid level 2, i ADnD får de spells vid level 1 OCH bonus-spells för hög WIS.
* I DnD har Cleric d6 som HD och M-U d4, i ADnD får Cleric d8, men M-U har fortfarande d4.
* I DnD är Range/Duration fasta för spells, i ADnD skalar de med level.
* I DnD måste man kunna röra på sig och tala högt för att använda spells, i ADnD har alla spells olika beskrivningar för vilka Verbal/Somatic/Material components som behövs.
* I DnD tar alla spells lika lång tid att kasta, i ADnD tar M-U spells normalt några segments (lika många segments som spell level) att kasta medan en cleric-spell normalt tar en round att kasta.
(Det går 10 segments på en round)