Nekromanti OSR magic

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Gammel-DnD kan förenklat delas upp i 2 former: DnD (B/X, BECMI, RC) och ADnD.

Fråga:
- Hur skiljer sig synen på magi i dessa versioner?
- Vad är bra/dåligt med de olika synsätten?

* I DnD får inte Cleric spells förrän vid level 2, i ADnD får de spells vid level 1 OCH bonus-spells för hög WIS.

* I DnD har Cleric d6 som HD och M-U d4, i ADnD får Cleric d8, men M-U har fortfarande d4.

* I DnD är Range/Duration fasta för spells, i ADnD skalar de med level.

* I DnD måste man kunna röra på sig och tala högt för att använda spells, i ADnD har alla spells olika beskrivningar för vilka Verbal/Somatic/Material components som behövs.

* I DnD tar alla spells lika lång tid att kasta, i ADnD tar M-U spells normalt några segments (lika många segments som spell level) att kasta medan en cleric-spell normalt tar en round att kasta.
(Det går 10 segments på en round)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
* I DnD tar alla spells lika lång tid att kasta, i ADnD tar M-U spells normalt några segments (lika många segments som spell level) att kasta medan en cleric-spell normalt tar en round att kasta.
Jag har aldrig sett någon använda segment systemet eller hört någon säga eller skriva att de använt det mer än en gång. Det finns folk som ser på det och säger "Det där ser bättre ut" men i praktiken är det krångligt och jobbigt.

- Hur skiljer sig synen på magi i dessa versioner?
Inte jättemycket egentligen. AD&D har sina magi skolor och specialist magiker och grejer medan OD&D magikerna bara har spells och inte gör så stor skillnad på dem. Generelt är AD&D lite mer komplicerat men inte särskilt mycket.

- Vad är bra/dåligt med de olika synsätten?
Jag föredrad OD&D för att det är enklare och snabbare. Medan detaljerna ( tex de olika spell components) som finns i AD&D är coola så föredrar jag att köra mer strömlinjeformat.

AD&D har dock den bästa fireball magin vilket möjliggörs genom att magier blir mäktigare med levels. Det samma gäller för helnings magierna.

Kan jag välja att svara att OD&D reglerna fast med magier från AD&D (och 3.5) min favorit? :gremsmile:


EDIT: Jag glömde cleriken. Klart hon ska få en spell på level 1, det är skittråkigt att inte få det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45 said:
* I DnD tar alla spells lika lång tid att kasta, i ADnD tar M-U spells normalt några segments (lika många segments som spell level) att kasta medan en cleric-spell normalt tar en round att kasta.
Jag har aldrig sett någon använda segment systemet eller hört någon säga eller skriva att de använt det mer än en gång. Det finns folk som ser på det och säger "Det där ser bättre ut" men i praktiken är det krångligt och jobbigt.
Lustigt nog använde vi det - dock med lite husregler.
Alla vapen fick en speed factor; nu kommer jag inte ihåg exakt, men nåt i stil med dagger speed 1, twohanded sword speed 9 och M-U spells fick en speed factor lika med antalet segments det tog att kasta.
Sedan la man till DEX-bonus - och detta påverkade initiativordningen.
Spells som tog 1 round att kasta fungerade som dagens full round action och hade effekt rundan efter.
Kort sagt var dagger nästan alltid före twohanded sword (jag säger inte att det är bra, bara att vi spelade så en tid).

Kommer inte ihåg exakt när vi använde det - det KAN ha varit till ADnD2 istället för ADnD.
 
Top