Nekromanti [OSR] Monster HD - d6 eller d8?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,657
Location
Umeå
Jag kör oftast med d6 som HD nu för tiden, helt enkelt för att jag har fler d6:or än d8:or. Själv har jag inte märkt någon markant skillnad i spel (karaktärerna dör ju oftast i drivor ändå ;) ).

Vad tycker ni är bäst?
 
Om man har D6 som vapenskada är D6 som HD bra, har man variabel vapenskada är D8 som HD bra.
 
d6 som HD övergavs väl när fighters fick d8 och Magic-Users fick d4 som HD i supplement I, Greyhawk?

Jag kör d8.
Ska jag köra d6 ska alla klasser använda det, som i ODD74.
Det finns ett par (bra) OSR-spel som använder d6 (t.ex. Delving Deeper och Five Ancient Kingdoms). Men så länge det underläggande spelet inte använder d6 kan jag inte se varför man skulle använda det.
Monster ska helt enkelt ha samma HD som en fighter.

Vill man nu använda d6 istället för d8 (även jag har fler d6:or än d8:or) skulle jag ersätta 1d8 med 1d6+1. Då blir 5 HD = 5d6+5, vilket går snabbt att slå och räkna ut.
 
Eksem;n74180 said:
Om man har D6 som vapenskada är D6 som HD bra
Detta är min känsla också och hur jag kör för det mesta.
 
Jag kör med det som rekommenderas i spelet. De flesta D&D och OSR-varianter kör väl med d8 HD, men Blood & Treasure kör med d6 t. ex. Lutar också mer att testa variabel HD a la Adventures Dark & Deep.
 
Back
Top