Nekromanti OSR-resurser/länkar

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Re: The Flavors of D&D

Schtajner said:
Inte en "old school" länk per se. Men en spelteoretisk tråd på rpg.net som jag tyckte var rätt intressant då den försöker göra upp med den ganska klumpiga begreppen Old School VS New School. Vettigt och reder ut en hel del.

http://forum.rpg.net/showthread.php?668828-Theory-Flavors-of-D-amp-D
Den där hade jag missat, intressant och reder upp bra i sörjande tycker jag.

Rob_UBBT

Warrior
anth said:
ADnD Advanced Dungeons & Dragons
MM Monster Manual (1977)
PHB Players Handbook (1978)
DMG Dungeon Masters Guide (1979)
Senare versioner av böckerna har fått apostrofer som "Player's" och "Master's", men den första versionen saknade dessa.
Detta är den mer avancerade versionen av DnD med mer regler. Många av dagens OSR-spelare anser inte att denna version var riktig DnD.
Vilket isf är skrattretande ignorant... Ad&d är i princip Od&d plus supplementen vilket gör att det är betydligt närmare Od&d än vad senare d&d versioner som B/X och BECMI är.

Vad som också är fullständigt vansinnigt med det resonemanget är att OSRIC (2006, en klon av Ad&d) är den första riktiga retroklonen (LL (2007), S&W (2008)) och man kan därmed argumentera för att OSR rörlsen startade med OSRIC, det är bara att läsa namnet OSRic för att fatta att det i allra högsta grad är en del av OSR rörelsen.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har inte något emot det mesta av ditt resenomang. Men jag måste protestera mot den här biten:

Vad som också är fullständigt vansinnigt med det resonemanget är att OSRIC (en klon av Ad&d) är den första riktiga retroklonen (LL (2007), S&W (2008)) och man kan därmed argumentera för att OSR rörlsen startade med OSRIC, det är bara att läsa namnet OSRic för att fatta att det i allra högsta grad är en del av OSR rörelsen.
http://en.wikipedia.org/wiki/HackMaster

Hackmaster kom 2001 och är den första retroklonen :gremsmile:

Hackmaster är i och för sig också en klon av AD&D så ditt resenomang håller fortfarande.

Rob_UBBT

Warrior
God45 said:
Jag har inte något emot det mesta av ditt resenomang. Men jag måste protestera mot den här biten:

Hackmaster är i och för sig också en klon av AD&D så ditt resenomang håller fortfarande.
^_^

Jag sa riktig retroklon.

Det går ju kanske att argumentera för Basic Fantasy och Castle & Crusades är tidigare men de är inga riktiga kloner (d v s kopierar inte ett TSR spel rakt av) utan mer ett d20 spel som påminner mycket om tidiga versioner av D&D.

God45

#PrayersForBahakan
Rob said:
God45 said:

^_^

Jag sa riktig retroklon.

Det går ju kanske att argumentera för Basic Fantasy och Castle & Crusades är tidigare men de är inga riktiga kloner (d v s kopierar inte ett TSR spel rakt av) utan mer ett d20 spel som påminner mycket om tidiga versioner av D&D.
:gremlaugh:

Menar du klon rakt av har du rätt. Jag ville bara se till att folk inte glömde Hackmaster :gremsmile:

Hunk

Hero
Rob said:
anth said:
ADnD Advanced Dungeons & Dragons
MM Monster Manual (1977)
PHB Players Handbook (1978)
DMG Dungeon Masters Guide (1979)
Senare versioner av böckerna har fått apostrofer som "Player's" och "Master's", men den första versionen saknade dessa.
Detta är den mer avancerade versionen av DnD med mer regler. Många av dagens OSR-spelare anser inte att denna version var riktig DnD.
Vilket isf är skrattretande ignorant... Ad&d är i princip Od&d plus supplementen vilket gör att det är betydligt närmare Od&d än vad senare d&d versioner som B/X och BECMI är.

Vad som också är fullständigt vansinnigt med det resonemanget är att OSRIC (2006, en klon av Ad&d) är den första riktiga retroklonen (LL (2007), S&W (2008)) och man kan därmed argumentera för att OSR rörlsen startade med OSRIC, det är bara att läsa namnet OSRic för att fatta att det i allra högsta grad är en del av OSR rörelsen.
Jag kan bara tala för mig själv, men fram till för ett par år sedan var Old School D&D för mig i princip lika med AD&D*. Av alla spelare som spelar någon form av Old School D&D-variant så är jag ganska övertygad att andelen AD&D-spelare är störst. Inom OSR (om man kan se det som en rörelse) har det funnits en tendens att sträva efter en mer "ursprunglig" upplevelse än vad man får med AD&D, som är mer strukturerad, på gott och ont. Men som du säger är det mer korrekt att kalla 1E Old School än att kalla Moldvay det.

* Jag räknade såklart även Moldvay, Mentzer och OD&D till Old School-fållan, men av dem jag känner som då spelade Old School spelade de klart flesta AD&D 1E och om man ser på internetnärvaron är min uppfattning att Dragonsfoot och Knight & Knaves är de största Old School-forumen och de är båda inriktade mot AD&D.

Rob_UBBT

Warrior
Hans E Magnusson said:
Hoppas ni kollar in den här, senaste avsnittet är på ca: en timmes surr med en jäkligt skön Rob Kuntz :gremsmile:
Jag lyssnade just på den här på jobbet och det var väldigt kul att höra vad han hade att säga. Inte så mycket nyheter ännu men ändå väldigt intressant. Lustigt att han påpekade att de inte använde minis när spelade utan att det enbart togs med i Od&d för att attrahera wargamers och att det var samma sak med Chainmail det alternativa stridssystemet var alltid det som gällde. Det är allting någon 3e/4e nisse som hävdar att det inte alls är konstigt att det finns ett extremt fokus på minis och grid i 3e/4e då Od&d faktiskt minsann också spelades med grid och figurer.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Rob said:
Hans E Magnusson said:
Hoppas ni kollar in den här, senaste avsnittet är på ca: en timmes surr med en jäkligt skön Rob Kuntz :gremsmile:
Jag lyssnade just på den här på jobbet och det var väldigt kul att höra vad han hade att säga. Inte så mycket nyheter ännu men ändå väldigt intressant. Lustigt att han påpekade att de inte använde minis när spelade utan att det enbart togs med i Od&d för att attrahera wargamers och att det var samma sak med Chainmail det alternativa stridssystemet var alltid det som gällde. Det är allting någon 3e/4e nisse som hävdar att det inte alls är konstigt att det finns ett extremt fokus på minis och grid i 3e/4e då Od&d faktiskt minsann också spelades med grid och figurer.
Om jag fattat saken rätt (vilket är sällan) så använde Dave Arneson smågubbs, sen lär det väl ha spelats lite annorlunda ute i stugorna än hur Gary och gänget spelade då reglerna inte riktigt representerade hur dom spelade (chainmail osv..)

Rob_UBBT

Warrior
Hans E Magnusson said:
Om jag fattat saken rätt (vilket är sällan) så använde Dave Arneson smågubbs, sen lär det väl ha spelats lite annorlunda ute i stugorna än hur Gary och gänget spelade då reglerna inte riktigt representerade hur dom spelade (chainmail osv..)
Arneson använde ju absolut Chainmail och figurer, i Arnesons Blackmoor var det dessutom mycket olika fältslag så Chainmail användes även så som det ursprungligen var tänkt. Sedan efter att EGG fick reda på vad Arneson hade kommit på (och till och med fick vara med och spela) så skrev han Od&d med Arnesons regler (omnämns av Rob i klippet från Grognard games) som hjälp. Det som var tydligt var dock att EGG väldigt snabbt gjorde sig av med Chainmail för egen del och gjorde många dramatiska förändringar gentemot Arnesons variant och liksom gjorde det till sitt, jag skulle gissa på att det var därför Arneson aldrig riktigt kom in i TSR och ganska fort lämnade företaget (ren spekulation man vet inte varför).

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Rob said:
Hans E Magnusson said:
Arneson använde ju absolut Chainmail och figurer, i Arnesons Blackmoor var det dessutom mycket olika fältslag så Chainmail användes även så som det ursprungligen var tänkt. Sedan efter att EGG fick reda på vad Arneson hade kommit på (och till och med fick vara med och spela) så skrev han Od&d med Arnesons regler (omnämns av Rob i klippet från Grognard games) som hjälp. Det som var tydligt var dock att EGG väldigt snabbt gjorde sig av med Chainmail för egen del och gjorde många dramatiska förändringar gentemot Arnesons variant och liksom gjorde det till sitt, jag skulle gissa på att det var därför Arneson aldrig riktigt kom in i TSR och ganska fort lämnade företaget (ren spekulation man vet inte varför).
Bra bra, det bekräftade min bild av hur saker och ting låg till, men lite för suddigt i kanterna för att verkligen påstå nått :gremsmile:

Förresten har du kollat in Dragons at Dawn?

God45

#PrayersForBahakan
Dragons at Dawn är skitcoolt :gremsmile: Har du läst The first fantasy campaign som också handlar om Dave Arnesons Blackmoore kampanj?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
God45 said:
Dragons at Dawn är skitcoolt :gremsmile: Har du läst The first fantasy campaign som också handlar om Dave Arnesons Blackmoore kampanj?
Jorå D@D är fint, skulle bara önska att jag hoppade på Champions of Zed kickstartern. Tror att det kan vara det ultimata versionen ... :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Hans E Magnusson said:
önska att jag hoppade på Champions of Zed kickstartern. Tror att det kan vara det ultimata versionen ... :gremsmile:
Någon här (ugglan) som var med i kickstartern?
Har fått något än?

anth

Vetefan
Det här är en av de OSR-resurser som jag använt mest.
Faktum är att jag använder den så ofta att att jag ser den som självklar och där för glömt bort att posta den förrän nu.

Labyrinth Lord Character Generator

LL försöker efterlikna B/X, därför är alv/dvärg/halvlängdsman klasser, inte raser.

God45

#PrayersForBahakan
Varje gång du uppdaterar den här sidan skapas automatiskt en karaktär till en gammal version av d&d. Du kan välja edition längst ner på sidan:

http://character.totalpartykill.ca/basic/

Grymt praktiskt när det kommer till att skapa färdiga karaktärer till cons eller grejer. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
God45 said:
Varje gång du uppdaterar den här sidan skapas automatiskt en karaktär till en gammal version av d&d. Du kan välja edition längst ner på sidan:

http://character.totalpartykill.ca/basic/

Grymt praktiskt när det kommer till att skapa färdiga karaktärer till cons eller grejer. :gremsmile:
Sweet!

(Synd bara att alla alver verkar få utrustning som vore de magic-users snarare än fighter/magic-users.)

God45

#PrayersForBahakan
Sweet!

(Synd bara att alla alver verkar få utrustning som vore de magic-users snarare än fighter/magic-users.)
Personligen är jag ett fan av att din magic-user kan få Ventriloquism som sin enda magi :gremtongue: